Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door LAYCA »

Bij reparatie inspuitpomp door dat bedrijf opgevallen dat deze riem trilt/resoneert.
Eigenlijk niet eerder opgevallen door mij.
De monteur zei dat de krukaspoelie slingert.
Thuis nog eens goed gekeken naar deze poelie.
Daar zie ik zelf geen slingering maar de riem trilt inderdaad.
Het meest tussen oliepomp stuur en dynamo.
Dit gedrag verandert als ik verbruikers in schakel dan moet het dynamo harder werken.
Het veld van het dynamo wordt door de regelkring gestuurd.
Dit gebeurd pulsend (dus snel aan/uit)
Dan zet dit door in de kracht die wisselt op de riem.
Zover mijn theorie.
Maar klopt dit of zit ik hiermee fout??? :vraagteken

Groeten Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 07 mei 2019, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door Multivan Generation »

black bulli schreef: 07 mei 2019, 14:50 Staat de dynamopoeli wel goed in lijn met de pomppoeli?

Loop is eerst dynamo, dan omlooprol, dan evt. Aircopomp. Daarna krukaspoelie, en daarna pas stuurpomp.
Dan maakt het dus niet uit of de dynamopoelie wel goed in mijn staat met de pomppoelie, omdat die dan al door andere componenten gedwongen wordt..

Wim, ik denk dat er een hoogteslag in je krukas poulie zit. Ik heb dat destijds ook gehad. Kostte iets van 50 euro geloof ik. En vervang dan ook meteen de boutjes waarmee die vast zit..

Artikelnummer kun je vast wel in mijn T4 projectentopic nog vinden.. in de buurt van pagina 67 -69 daarin staat het nummer denk ik.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door LAYCA »

Poelie voor riem is vorige week af geweest tevens een nieuwe krukaspoelie (tandriem) geplaats.
Distributie dus ook nieuw.
Poelie voor riem vervangen in 2015 zit er 30 K op.
Ga eerst kijken naar hoogteslag.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door Multivan Generation »

LAYCA schreef: 07 mei 2019, 14:40 Bij reparatie inspuitpomp door dat bedrijf opgevallen dat deze riem trilt/resoneert.

Daar zie ik zelf geen slingering maar de riem trilt inderdaad.
Het meest tussen oliepomp stuur en dynamo.

Dan zet dit door in de kracht die wisselt op de riem.
Zover mijn theorie.
Maar klopt dit of zit ik hiermee fout??? :vraagteken

Groeten Wim

Als ik dit zo lees,
en je weet de draairichting van de multiriem die met de klok mee gaat,
dan klopt je redenatie en ga je dus van de stuurpomp, via de krukaspoelie, omlooprol en multiriemspanner naar de dynamo.
De multiriemspanner daarin zit een veer die de riem op spanning houdt, deze veer kan langzamerhand ook slapper worden.

Weet je welk type multiriem, en met name welke lengte je nu hebt?
2-4 mm korter/kleiner kan al een flink verschil geven in wel of niet klapperen..

Trouwens heb ik een tikfout gemaakt.
Ik schreef hoogteslag in krukaspoelie. Ik bedoelde eigenlijk hoogteslag in stuurbekrachtigings schijf..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door LAYCA »

Peter duidelijk.
Pomppoelie gecontroleerd is oké geen afwijking zowel radiaal als axiaal.
Lengte riem zoek uit wat er is.
Zo ver bedankt.

GroetenWim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door powerpiep »

Wij hadden laatst ook last van een trillende multiriem, bij ons stond de timing wat verkeerd, bijgesteld en opgelost.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Multieriem voor dynamo en pomp trilt.

Bericht door LAYCA »

powerpiep schreef: 08 mei 2019, 12:28 Wij hadden laatst ook last van een trillende multiriem, bij ons stond de timing wat verkeerd, bijgesteld en opgelost.
Klopt herken dit maar als de pomp eruit geweest is en afgesteld is verwacht je dat niet.
Maar kijk toch FF met VAG-COM.
Wordt vervolgd :toppie

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie