Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuur/brandstofnivoindicator

vragen over de T4
Plaats reactie
marco070
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2007, 13:51
Locatie: Den Haag/Netherlands

temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door marco070 »

In mijn T4, 1992 california fungeert de temperatuur/brandstofnivoindicator combinatie meestal niet. Soms gaat hij even aan en doen beide meters het maar meestal niet. Heel soms werkt een tikje hier of daar, maar ook lang niet altijd. Bij de laatste keer leek de temperatuurmeter het niet te doen.

Waar moet ik naar kijken? De zekeringen zijn goed, voor zover dat relevant zou zijn.......

Alvast dank voor de reacties.
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Peter73 »

Bekende storing. Spanningstabilisator van dashboardpaneel defect en/of er zit een contactbreuk op printplaat bij de aansluitpunten hiervan.
Printplaat goed bekijken en contacten van de stabilisator voorzichtig doorsolderen.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
marco070
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2007, 13:51
Locatie: Den Haag/Netherlands

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door marco070 »

@Peter,

Dank voor de snelle reactie. Het klinkt als niet iets voor een leek..........
marco070
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2007, 13:51
Locatie: Den Haag/Netherlands

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door marco070 »

Is dat het zelfde als een spanningsregelaar?
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... gKSTvD_BwE
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Peter73 »

Kijk anders even op T4wiki.

https://t4-wiki.de/wiki/Spannungsregler_J6
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
marco070
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2007, 13:51
Locatie: Den Haag/Netherlands

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door marco070 »

Ok, dank......
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Hella »

Werkje van bijna niks dat (achteraf gezien :nuts ) eigenlijk een ieder kan uitvoeren (al hoewel ik er ook best tegenop zag).
Bij mij (T4 California 1991) werkten de beide meters uit zichzelf al jaren niet meer.
Na een ferme klap op het dashboard kwam er dan vaak wel weer leven in.
Dus afgelopen week de stoute schoenen aangetrokken en met het werk begonnen.
Stuur er af, bekleding stuurhuis gedemonteerd en afdekkap van het instrumentenpaneel verwijderd.
Alles met de toelichting op wikiT4 bij de hand.
Daarna het tellerblok losgemaakt; met de hand onder het dashboard door de km teller kabel ingeknepen en een kwart slag gedraaid.
Daarna kun je het tellerblok een kwartslag draaien en de stekker achter losnemen en heb je de tellerunit in de hand en kun je hem mee naar binnen nemen.
Binnen op de keukentafel de plastic voorplaat losnemen (let wel dat je de lipjes aan de onderzijde niet afbreekt) en de klokunit naar voren uitnemen (voorzichtig lostrekken). Dan zie je de spanningsregelaar (eigenlijk een spanningsafvlakker van 12 -> 7 volt) liggen met de 6 soldeerpunten.
Daarna heb ik met een (goede en regelbare !) soldeerbout voorzien van een soldeerstift de soldeerpunten warm gemaakt en het soldeer laten vloeien. Ik hoefde geen extra soldeer te gebruiken. Wel opletten dat je de soldeerpunten niet onderling met elkaar verbindt.
Voordat ik de unit weer in elkaar heb gezet ook gelijk de lampjes van de tellerverlichting vervangen (er was er 1 al jaren kapot). De originele lampjes zijn niet meer leverbaar bij de dealer (maar nog wel - Auto24 - op internet te vinden) maar andere lampjes van 1,5 W voldoen ook. Er is bovenin de tellerunit voldoende ruimte om lampjes die meer naar achteren uitsteken te monteren.
Daarna de zaak in omgekeerde volgorde weer gemonteerd; de km teller kabel kun je er gewoon weer indrukken.
Alles bij elkaar ben ik zo'n 40 minuten bezig geweest.
Was wel spannend of de meters het weer zouden doen. Dat was inderdaad het geval :yes en wat mij opviel is dat de temperatuurmeter (bij het rijden over de snelweg) iets hoger aangeeft dan voordien (nu zo'n 80 graden, daarvoor ongeveer 70 graden); klaarblijkelijk is er nu een betere verbinding met de temperatuursensor.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Herman744 »

En doe voorzichtig met de wijzers van de klok en temp.meter en snelheidsmeter. Ze zijn erg bros en breken gemakkelijk. Bij mij twee afgebroken.
.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Hella »

Nee het gaat om 2 aparte meters die door een spanningsafvlakker/-regelaar worden aangestuurd en de wijzers van de klok worden niet verwijderd maar de gehele klok wordt uit het instrumentenpaneel genomen (zit met 3 contactpennen aan de achterzijde geklemd).
Het gaat hier om een T4 met het bouwjaar 1991 en een T4 met het bouwjaar 1992 vanuit de vraagsteller.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Multivan Generation »

@ Hella,
je hebt niet toevallig verhelderende foto's van je werkzaamheden gemaakt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: temperatuur/brandstofnivoindicator

Bericht door Hella »

Nee, werkzaamheden staan heel helder beschreven op wikiT4.
Plaats reactie