Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

radio antenne

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

radio antenne

Bericht door Jos M »

Er zit bij mij in de bus uit 2011 een standaard radio, vaak slechte ontvangst, volgens mij zit de antenne nu in de spiegels en denk dat dit het euvel is, een andere antenne plaatsen op dak is niet mogelijk ivb hefdak.
Nu is mijn vraag of het zou helpen als ik aan de binnen kant op de A stijl een antenne monteer achter de sierlijst, of is dit een zinloze actie.
Alvast bedankt voor antwoord, gr Jos
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: radio antenne

Bericht door RRider »

Je zou kunnen kijken of de antenneversterker goed werkt.
Anders zou je een DAB+ radio kunnen inbouwen. Dan krijg je er een raamantenne bij, een sticker (die je op een ruit naar keuze kunt plakken).
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: radio antenne

Bericht door Vmaxxer »

sowieso is een DAB+ radio aan te raden.
Ik ben er bijzonder tevreden me.. geluid is veel beter, geen gekraak of ruis meer, ontvangst is in vrijwel heel NL inmiddels uitstekend.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: radio antenne

Bericht door hugopoley »

Ik vind DAB+ niet echt een meer waarde, bij mij valt hij zeer regelmatig uit en ik stoor me daar enorm aan. Ik gebruik het dus ook niet, mijn FM ontvangst is veel beter en stabieler.

Dus ik zou voor een antenneversterker kijken. Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: radio antenne

Bericht door Vmaxxer »

Als je DAB regelmatig uitvalt heb je of een slechte antenne of je woont op Schiermonnikoog :)

Wat overigens ook nog weleens wil gebeuren is dat een oudere DAB radio zijn zenderlijst niet goed vernieuwd misschien ben je een firmware update nodig?
2006 T5 2.5 AXD
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: radio antenne

Bericht door freek »

Volgens mij is het fm tijdperk in 2023 afgelopen. DAB+ is nu dus niet zo'n gekke keuze.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: radio antenne

Bericht door hugopoley »

Vmaxxer schreef: 04 jun 2019, 19:55 Als je DAB regelmatig uitvalt heb je of een slechte antenne of je woont op Schiermonnikoog :)

Wat overigens ook nog weleens wil gebeuren is dat een oudere DAB radio zijn zenderlijst niet goed vernieuwd misschien ben je een firmware update nodig?
Ik heb een orginele Alpine antenne. Ik heb de Alpine halo 9 erin zitten, dus het lijkt me dat dit niet slecht of oud moet zijn.. En nee ik woon ook niet op Schiermonnikoog, ik woon in Zeeland. Maar ik moet wel zeggen dat ik iedere dag naar Belgie rij, misschien dat dat er mee te maken kan hebben?
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: radio antenne

Bericht door Vmaxxer »

Dat naar Belgie rijden zal het probleem idd wel zijn.. Mijn DAB heeft ook (soms) een probleem als ik in het buitenland ben geweest. Op de 1 of andere manier is hij dan de lijst met zenders kwijt.
Er moet een methode op mijn Kenwood zitten om de zenderlijst opnieuw te genereren maar die heb ik nog niet gevonden.. :bonk
Mijn "workaround" is dan dat ik de permanente spanning ff van mijn radio afhaal. Moet ik wel een paar dingen opnieuw instellen maar dan heb ik wel spontaan mijn zenderlijst terug.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: radio antenne

Bericht door hugopoley »

Ik ben mijn zenders niet kwijt als ik de grens over ga, en ook niet als ik in Belgie de auto opnieuw start. Alles staat dan nog gewoon zoals het hoort te zijn. Alleen valt hij tijdens het rijden gewoon even weg, dit is een paar seconden maar wel zwaar irritant.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: radio antenne

Bericht door Vmaxxer »

Hmm.. dat klinkt dan dus wel als een antenne/ontvangstprobleem.
Heb je dat met alle zenders? lees net dat sommige individuele zenders een betere of mindere dekking kunnen hebben..
Anders worden dit soort issues meestal veroorzaakt door een minder goede antenne, zoals die plakfolie antennes die aan de binnenkant van de ruit worden geplakt, maar als dat bij jou ook niet het punt is dan weet ik het ook niet..

ik heb gelukkig het probleem niet terwijl ik elke dag van oost NL over de "bad spot" Veluwe naar west NL (en terug :) ) rijd.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: radio antenne

Bericht door Jos M »

Ik ga eerst maar eens de antenne versterker proberen
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: radio antenne

Bericht door hugopoley »

Vmaxxer schreef: 05 jun 2019, 15:08 Hmm.. dat klinkt dan dus wel als een antenne/ontvangstprobleem.
Heb je dat met alle zenders? lees net dat sommige individuele zenders een betere of mindere dekking kunnen hebben..
Anders worden dit soort issues meestal veroorzaakt door een minder goede antenne, zoals die plakfolie antennes die aan de binnenkant van de ruit worden geplakt, maar als dat bij jou ook niet het punt is dan weet ik het ook niet..

ik heb gelukkig het probleem niet terwijl ik elke dag van oost NL over de "bad spot" Veluwe naar west NL (en terug :) ) rijd.
Ja ik heb dat met alle zenders. Er zit trouwens wel zo'n plak antenne aan de binnenkant van de voorruit. Ik zal er eens een foto van maken, waarschijnlijk ligt het dan toch daaraan!
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: radio antenne

Bericht door Jos M »

Deze net binnen gekregen, weet iemand waar die zwarte blokjes voor zijn die om de kabel moeten, zitten stukjes metaal in
rBVaSFvgAkyAItx8AAbVced2prc159.jpg
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: radio antenne

Bericht door Multivan Generation »

Dat zijn ferriet-kernen om hoog frequente golven wat weg te nemen om een betere ontvangst te krijgen.

Maar wat bedoel je met een standaard radio?
Er zijn merken die vaak een betere ontvangst hebben..als andere.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: radio antenne

Bericht door Jos M »

Multivan Generation schreef: 06 jun 2019, 19:08 Dat zijn ferriet-kernen om hoog frequente golven wat weg te nemen om een betere ontvangst te krijgen.

Maar wat bedoel je met een standaard radio?
Er zijn merken die vaak een betere ontvangst hebben..als andere.
Daar bedoel ik deze mee Peter
20190606_202350.jpg
Is bij mij gauw goed als het maar niet stoort en steeds wegvalt.

Antenne versterker weer terug gestuurd, verkeerde aansluiting antenne, andere besteld die morgen komt met de goede aansluiting, dan het maar eens proberen.
Maar goede ideeën zijn altijd welkom.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Plaats reactie