Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekering nr21 en huishoudaccus

vragen over de T4
Plaats reactie
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Zekering nr21 en huishoudaccus

Bericht door JasperAnita »

Hoi allen,

Afgelopen weekend aan het klussen geweest aan de camper.
Toen wij een ruime 2 uur onderweg waren geweest naar mijn vader zagen we dat de huishoudaccu's nog steeds niet opgeladen waren.
We gingen dus op onderzoek uit...

Daarbij ontdekte wij dat zekering nr21 doorgebrand was. OK, nieuwe erin, maar daar ging het goed mis!
Toen we de zekering erin deden ontstond er een hele hoge stroom, zo erg dat de eerste keer de zekering meteen vast smolt!
Ook waren toen de bedrading in het rechter voorpaneel (die van dashboard naar boven langs de deur loopt) gesmolten en kwam er rook uit!

We weten dat zekering 21 te maken heeft met de achterdeuren (aangeeft of die dicht zijn), binnenverlichting en de radio.
Wat we nog niet weten is waarom er zo'n hoge spanning doorheen loopt?! Heeft iemand dit al eerder gehad?
We hebben geen tijd gehad om ook de radio en het dashboard open te maken, maar gok dat we dat nog wel moeten doen om te zien waar er kortsluiting zit... Zou fijn zijn als we wat gerichter kunnen zoeken.

Maar dan nog de huishoudaccu's? Welke zekering is dat? Waarom zou hij niet laden (dynamo is gerepareerd bij aankoop).
Als de huishoudaccu's niet geladen worden, wordt de gewone autoaccu dan ook niet geladen??
Kunnen deze 2 dingen iets met elkaar te maken hebben? (de hoge stroom en de accu's)

Hopelijk weet iemand er meer vanaf :)

Groeten Jasper en Anita
Bijlagen
20190714_164254.jpg
20190714_162509.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering nr21 en huishoudaccus

Bericht door Hanz »

JasperAnita schreef: 16 jul 2019, 13:54 We weten dat zekering 21 te maken heeft met de achterdeuren (aangeeft of die dicht zijn), binnenverlichting en de radio.
Wat we nog niet weten is waarom er zo'n hoge spanning doorheen loopt?! Heeft iemand dit al eerder gehad?
We hebben geen tijd gehad om ook de radio en het dashboard open te maken, maar gok dat we dat nog wel moeten doen om te zien waar er kortsluiting zit... Zou fijn zijn als we wat gerichter kunnen zoeken.
Zekering 21 is voor de binnenverlichting en de radio. Er is geen signaal dat aangeeft of de achterdeuren dicht zijn.
Als er zo'n grote stroom loopt dat de bedrading smelt dan is er waarschijnlijk sprake van een ernstige kortsluiting of de draden zijn gebruikt voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn.
Deed de binnenverlichting het wel voordat dit probleem optrad? Misschien was zekering 21 altijd al kapot.
Omdat deze zekering ook voor de radio is zou ik de radio er toch maar eens uithalen om na te kijken of dat allemaal goed zit.
JasperAnita schreef: 16 jul 2019, 13:54 Maar dan nog de huishoudaccu's? Welke zekering is dat? Waarom zou hij niet laden (dynamo is gerepareerd bij aankoop).
Als de huishoudaccu's niet geladen worden, wordt de gewone autoaccu dan ook niet geladen??
Kunnen deze 2 dingen iets met elkaar te maken hebben? (de hoge stroom en de accu's)
De dynamo laadt zowel de startaccu als de huishoudaccu's. Als de startaccu vol is zorgt een scheidingsrelais ervoor dat vervolgens de huishoudaccu wordt geladen. Als de bus wel goed start dan wordt de startaccu blijkbaar geladen en zal het niet aan de dynamo liggen. Je moet het dan zoeken in het scheidingsrelais. Laden de huishoudaccu's wel als de bus aan het stopcontact hangt? Zo niet dan kan het ook aan de accu's liggen.

Een verband tussen zekering 21 en het niet laden van de huishoudaccu kan ik niet bedenken, dus ik ben bang dat je twee problemen hebt op te lossen.
Zoals Black Bulli al zei eerst maar eens naar een deskundige garage brengen om de installatie door te laten meten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering nr21 en huishoudaccus

Bericht door Hanz »

Het is kort geleden al in een ander topic ter sprake gekomen, maar misschien heb je dat gemist. Daarom nog even een link naar SSP (Selbststudienprogramm) 136. Door dit document te lezen krijg je een goed idee van de opbouw en werking van de diverse installaties in je camper.
Je vind de SSP 136 hier: http://www.westfaliat4.info/VW_T4_Calif ... SP_136.pdf
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie