Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast t4 stinkt

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Bluesky
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019, 15:44

Koelkast t4 stinkt

Bericht door Bluesky »

Als ik de koelkast aan zet op 220 begint het vreemd te ruiken in de camper. Hij koelt wel en je hoort de ventilator. Het is een westfalia van 1996. Heb onder de bus gekeken. Het rooster van de inlaat is schoon. Daarnaast zit een klein pijpje. Is dat de afvoer? Moet daar lucht uitkomen, want ik voel niets.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Hanz »

De dikke pijp is van het aanzuig- en afzuigfilter van de koelkast en dat dunne pijpje is de afvoer van je vuilwatertank.
Stinkt het ook als de koelkast op de huishoudaccu draait of alleen als hij aan de 220 V hangt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door odorf »

Wat voor stinklucht?

Dat kleine pijpje is je vuilwater afvoer.
De twee grotere buizen met de schuine beschermplaat eronder zijn de koellucht van de koelkast.

Ik zou de bank even helemaal naar voren schuiven.
Dan kun je onder de koelkast bij het serviceluik van koelkast en laadelectronica.

Dat luik zit met twee schroeven links en rechts vast.
Als de schroeven los zijn kun je het luik iets naar beneden schuiven en van onderaf naar je toe kantelen. Dan komt hij los. Dan zie je een grote zwarte doos, hier zit de koelkastmotor en zijn ventilatie in. Rondom zitten een aantal schroeven, als je deze ook loshaalt kun je voorzichtig de afsluitplaat met binnenin de electronica loshalen. Nu kun je gerichter ruiken.

Het klinkt ingewikkeld, dat is het niet, is gewoon met één kruiskopschroevendraaier te doen.

Misschien zit er wel wat doods in de luchtaanvoer?

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door odorf »

Hanz was sneller. :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Hanz »

En als je dan de zaak open hebt kan het geen kwaad om even de hele boel schoon te zuigen met een stofzuiger. Die stank kan ook schroeiend stof zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Multivan Generation »

Of een omvormer welke de geest heeft gegeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bluesky
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019, 15:44

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Bluesky »

Dat pijpje van de vuilwater tank weet ik wel. Maar naast de aanzuig van de koelkast zit nog een klein pijpje. Waar komt normaal de uitgeblazen lucht dan uit.
Bluesky
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019, 15:44

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Bluesky »

Bedankt voor de tip, ik wist niet hoe je bij de koelkast kon komen. Ga dat uitproberen. De geur is voor mij een vreemde. Ruikt niet naar stof, eerder chemisch. Of hij dat op de accu ook doet , moet ik nog uitzoeken. Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Hanz »

Bluesky schreef: 19 jul 2019, 00:28 Dat pijpje van de vuilwater tank weet ik wel. Maar naast de aanzuig van de koelkast zit nog een klein pijpje. Waar komt normaal de uitgeblazen lucht dan uit.
Dat andere pijpje is waarschijnlijk de uitlaat van je standkachel.
Als het een chemisch luchtje is dan kan je het ook zoeken in je huishoudaccu, staat die niet te koken of te lekken?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door chv »

Van welk bouwjaar is je California?
Bij de latere uitvoeringen is er geen ontluchting meer onder je auto, maar via een rooster in je interieur.

Mvg, Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door odorf »

@Charles;
Het is een westfalia van 1996.
Dus ik vermoed dat het om een Westfalia van 1996 gaat. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door chv »

:bonk
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Bluesky
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019, 15:44

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door Bluesky »

Bluesky schreef: 19 jul 2019, 00:46 Bedankt voor de tip, ik wist niet hoe je bij de koelkast kon komen. Ga dat uitproberen. De geur is voor mij een vreemde. Ruikt niet naar stof, eerder chemisch. Of hij dat op de accu ook doet , moet ik nog uitzoeken. Hou jullie op de hoogte.
Zijn met de camper weg geweest en de koelkast stonk niet meer. Doet het goed op de accu.
Waarom hij eerst wel stonk snap ik niet.
De vorige eigenaar had er geen last van.
Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door HenkK »

De elektronica van de koelkast zal niet stinken als deze defect raakt. De lader die onder de koelkast ligt wel. Deze lader heeft RIFA\WIMA wax\papier condensatoren. Deze zijn zelf herstellend, dus soms komt er een doorslag in en door de warmte vloeit de wax het weer een beetje dicht. Bij een nieuwe condensator ruik je dan niets, een oude die al jaren in de lader zit ruik je een smerige lucht. Het is een voorbode van een totale dooslag en is de lader defect, heel smerig en de lucht is voor lange tijd in de auto aanwezig. Er zijn genoeg WJW-ers ervaring deskundig

Ik zou de lader controleren, uitbouwen, kap eraf en je zult bij een 2-tal condensatoren waarschijnlijk al zwarte drab zien.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
HaaiHenk
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2017, 22:05

Re: Koelkast t4 stinkt

Bericht door HaaiHenk »

Klinkt misschien stom, maar kan ook gewoon je vuilwatertank zijn, die mogelijk al een tijdje niet geleegd is.
Deze zit namelijk vlak onder je koelkast.
Voordat je aan al het werk begint, wat mogelijk overbodig is, eerst even de vuilwatertank legen.

Gr.
:T5cruisin gr. Henk
Plaats reactie