Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekering ruitenwissers T4 2004 2e keer doorgebrand

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Zekering ruitenwissers T4 2004 2e keer doorgebrand

Bericht door Jan Para »

@All,
(vraag per ongeluk ook in VW T4 camper gezet maar advies was om hem hier te stellen)

De zekering van camper T4 2004 is een maand of twee geleden doorgebrand.
Ik had even geen 20A bij de hand en een 15A geplaatst
Nu is hij laatst weer door gebrand.
Het is niet gebeurd tijdens gebruik van de wissers maar merk het zodra ik de wissers nodig heb.

Iemand een idee waar om die zekering doorbrand (sluiting, te veel stroom, ...) ondanks dat die het weer een maand of twee gewoon gewerkt heeft.
Moet er iets met de ruitenwisser motor gebeuren? Hoewel deze na vervangen zekering gewoon werkt.


Edit: Inmiddels een 20A geplaatst en kijken of die heel blijft.

Afbeelding


viewtopic.php?f=23&t=62458
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Zekering ruitenwissers T4 2004 2e keer doorgebrand

Bericht door René »

Waarschijnlijk vraagt de motor te veel stroom waardoor zekering ploft.
Zou om te beginnen ruitenwissermechanisme er uit halen en alles een goed schoonmaken.
Daarna lekker invetten en terug plaatsen.

Na het losmaken van de het mechaniekje van wat op de motor aangesloten zit voel je vanzelf of het bewegen van de stangen stroef gaat ja/nee

René
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering ruitenwissers T4 2004 2e keer doorgebrand

Bericht door Hanz »

Een zekering is een veiligheidsvoorziening en als een zekering doorbrandt dan is dat een signaal dat er iets niet in orde is. De zekering vervangen is dan symptoombestrijding maar neemt de oorzaak van het probleem niet weg. Het lijkt mij verstandig om toch het ruitenwissermechanisme na te lopen of alles nog goed gangbaar is en niet te zwaar loopt. Ik had laatst een achterruitenwisser die niet meer wilde bewegen. Even het asje gangbaar gemaakt met wat WD40 en het probleem was opgelost.
En als de zekering doorbrandt zonder dat je de ruitenwisser gebruikt, zoals je zelf aangeeft, dan is er in het elektrische circuit iets niet meer in orde en dan is het alleen vervangen van de zekering de slechtste oplossing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie