Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

camper op personen of bedrijfskenteken

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Hella
Berichten: 203
Lid geworden op: di feb 10, 2015 20:46

camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door Hella » zo jul 21, 2019 9:46

Een goede vriend van mij is zich aan het oriënteren op een camper. Altijd goed natuurlijk :driveT4
Daarbij is het hem opgevallen dat een camper een personenwagenkenteken kan hebben dan wel een bedrijfswagenkenteken.
Hij vraagt zich af welke voor- dan wel nadelen zijn verbonden aan die kentekens; bijv is een camper op personenwagenkenteken meer waard(evast) dan die op een bedrijfswagenkenteken, heeft het gevolgen voor de wegenbelasting, of voor de verzekering ect.

Wie kan hier een antwoord op geven?

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2394
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door Snautzer » zo jul 21, 2019 10:32

https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/algemeen/?fromsso=1

Wat veel interessanter is of het kenteken begint met wv1 of wv2.
Wv1, Wv3

Hella
Berichten: 203
Lid geworden op: di feb 10, 2015 20:46

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door Hella » zo jul 21, 2019 11:36

Dank voor het snelle antwoord, alleen wordt ik er niet veel wijzer van. Lees wel dat je bij de juiste inbouw bedrijfsauto kunt laten omzetten naar personenauto.
Ik begrijp dat de aanduiding M1 + SA op het kentekenbewijs belangrijk is. Dan gaat het om een personenwagen - aanduiding.
Maar waarom is dat dan en waarvoor belangrijk?
Ik zie nl vaak meer campers op bedrijfswagenkenteken rondrijden dan op personenwagenkenteken.
Bijv de mijne (T4 Westfalia California bj 1991) heeft een personenwagenkenteken beginnende met WV2 en M1 + SA en met de handelsbenaming Kampeerauto I D 57 KW op het kentekenbewijs staan. Bij zitplaatsen code S1 staat een - en bij staanplaatsen S2 n.v.t..
Heb daar verder ook nooit bij stilgestaan want goed het is toch een originele fabriekscamper..
Toen mijn vriend bij een camperhandelaar vroeg waarom de camper op bedrijfswagenkenteken staat en wat dan het verschil (fiscaal / waarde / kwart- of volledig tarief wegenbelasting/ verzekering etc) is kreeg hij geen antwoord anders dan dat het niets uitmaakt.
Ja en met zo'n antwoord ga je toch twijfelen / roept dat vragen op.
Laatst gewijzigd door Hella op zo jul 21, 2019 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

RoelandZ
Berichten: 422
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door RoelandZ » zo jul 21, 2019 11:47

Als er een grijskenteken op zit is het sowieso een omgebouwde bestelbus. En dus minder waard dan een origineel geleverde California.
En dan moet je goed opletten dat er 0 of 4 zitplaatsen op het kenteken staat i.p.v. 2 of 3.

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1931
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door odorf » zo jul 21, 2019 13:48

Maar waarom is dat dan en waarvoor belangrijk?
Personenauto als camper (M1-SA) kom je de Amsterdamse milieuzone in. Bedrijfswagen als camper niet.
In Arnhem is het net andersom.

Daar kan het dus bijvoorbeeld uitmaken.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2394
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door Snautzer » zo jul 21, 2019 14:06

Dan moet je het denk ik nog eens goed lezen. :knipoog
Oudere campers kan bij de voertuigsoort op kenteken toch "Bedrijfsauto" staan. Als de camper over de juiste Europese goedkeur beschikt kan dit omgezet worden naar "Personenauto. Voor waarde wegenbelasting etc maakt dat niets uit. De melding is een overblijfsel uit een verlaten administratie. Die camper verkoop meneer heeft het geheel correct.
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door Multivan Generation » zo jul 21, 2019 14:12

Ik zal het een en ander proberen uit te leggen.

Als je een bedrijfsbus voor, ik dacht 2007, ombouwde naar camper, en de rest-BPM voldeed, dan behield je je eigen kenteken.

Als je een camper origineel in Nederland bestelde dan kreeg je een geel kenteken.
Importeerde je een camper uit het buitenland naar Nederland, dan kon je kiezen. Of grijskenteken en 2 zitplaatsen en geen rest-BPM afdragen, of wel rest-BPM afdragen en meer zitplaatsen op kenteken.

Na 2007 (jaartal weet ik niet meer precies) kreeg een omgebouwde bedrijfsbus zijn eigen nieuwe gele kenteken. Ook moest er dan nog rest-BPM afgedragen worden en had je 2 of 3 zitplaatsen. Werd er een crashtest goedgekeurde achterbank met gordels gemonteerd, dan konden die na overlegging van het certificaat van die bank, als extra zitplaatsen op kentekenbewijs vermeldt worden.

Qua APK-eisen zijn er verschillen tussen geel kenteken eisen en grijskenteken eisen voor wat betreft de loadindex van de banden. Grijskenteken moet voorzien zijn van banden met de juiste loadindex. Geel kenteken op eenzelfde bus hoeft dit niet! Hoewel het zeer aan te raden is om hier zowel voor banden, als voor de velgen, wel aan te voldoen.

Tussen 2007 en 2010 kon je met een juist COC of CVO document een geïmporteerde en op grijskenteken staande auto om laten keuren naar geel kenteken, evt met nabetaling van rest-BPM. Dit werd bijvoorbeeld voor campers en multivans gedaan.

Na 2010 zijn de auto's voorzien van een Europese goedkeuringscode en is dit wat eenvoudiger.

Zitplaatsen kan wel een issue zijn, en is het meestal ook!
Bij ombouwen worden langsbanken als zitplaatsen gedoogd. Maar hoelang dit nog zal zijn? Het heeft niets meer met veiligheid te maken..

Die codes waar je aan refereerde heb ik geen zin in om mezelf daarin te verdiepen. Ik heb daar zelf niets mee te maken, maar bijvoorbeeld grotere steden hanteren soms vrijstellingen voor milieuzones aan de hand van die codes. Ik ben van mening dat een nu euro-6 bus op dit moment de langste garantie geeft op toegang en is ook beter voor het milieu.

Succes met de zoektocht en hopelijk is het voor je nu iets duidelijker geworden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5086
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: camper op personen of bedrijfskenteken

Bericht door jan2009 » zo jul 21, 2019 15:13

Stukje tekst als aanvulling :

Nieuwe EU-regels bepalen dat een kampeerwagen, geregistreerd na 30 april 2009, een ‘personenauto’ met speciale inrichting is. Dat betekent dat een Nederlands busje met bedrijfswagenkenteken, eenmaal omgebouwd tot kampeerwagen, alleen nog als personenauto met de toevoeging ‘kampeerauto’ de weg op kan.

Duidelijk toch
:knipoog

Voorbeeldje:

Ons grijskenteken busje met een chassisno. wat begint met WV1 rijdt rond als personenauto op geel kenteken sinds 2010
Met de scopema slaapbank als twee zitplaatsen tijdens vervoer op kenteken.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Plaats reactie