Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 kriebels

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Beste T liefhebbers,

Mijn naam is Jeremy woon in België Oost-Vlaanderen en heb reeds wat jaren sleutel en rij ervaring in de Mercedes w123 diesel wereld

Ben sinds gisteren dit forum aan het uitspitten naar informatie omtrent de T4 campers, hoe meer ik hierover lees hoe meer mijn enthousiasme groeit.

Maar ook de vraagtekens groeien...

Ik zit met het idee te spelen om een originele t4 westfalia diesel met hefdak aan te schaffen, vanwege de bewegingsruimte met zijn 2m hoogte qua parkeerplaatsen enz.

Mijn budget is rond de 7000€ (ik weet het is best krap) maar verwacht geen prachtexemplaar. achterstallig onderhoud behalve laswerk is geen probleem... denk ik toch, of zijn er valkuilen?

Heb reeds gelezen dat er flink wat problemen kunnen optreden met het invoeren van een nl auto naar b, of is dit relatief?


Ik ben benieuwd waar dit mij naartoe brengt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg Jeremy :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 kriebels

Bericht door Pascal-141 »

Je kan er beter een kopen in Duitsland . Daar is het aanbod groter , en minder problemen om in te voeren . Met invoeren van T4s uit NL zijn er heel vaak (lang aanslepende) problemen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 kriebels

Bericht door brugseb »

Hallo Jeremy

invoerperikelen hangen af van bouwjaar en wat er precies op de NL papieren staat - voor info stuur effe een berichtje.
Voor 7000 moet je even rondkijken - wij hebben de onze voor die prijs gelaten en die had de voorbije jaren heel wat technische liefde gekregen, maar vraag dus naar onderhoud/herstelling historiek en ga grondig op zoek naar roest (vind je hier genoeg info over).
Veel succes en bij vragen... we wonen niet zo ver uit de buurt :zwaai
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Oke

Van de roestduivel heb ik heilige schik gekregen... ik zoek het even uit wat de zwakke plekken zijn.
Ik vindt ze in Duitsland (mobile.de) duurder staan dan in Nederland... Mijn voorkeur gaat naar een van voor 1994? om als oldtimer in te schrijven als dat mogelijk is. met die nieuwe regeling is het mij niet duidelijk.
Heb gelezen dat ze in Duitsland zowel als personenwagen of camper ingeschreven kunnen zijn...

Mvg Jeremy :zwaai
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 kriebels

Bericht door brugseb »

Jeremy

heel kort door de bocht: tot ergens 1999 heeft een T4 geen Europees goedkeuringsnummer, dit betekent dat je ongeacht de NL papieren een validatiekeuring moet ondergaan. Op zich gaat dit tegenwoordig relatief snel omdat alles nu digitaal verloopt, maar reken toch op 2 à 3 weken. Voor inschrijving als oldtimer hoef je deze procedure niet te volgen dacht ik (Pascal ?).

Die latere modellen hebben een COC (certificate of conformity) met een Europees nummer. Nu wordt het dus opletten (helaas, eigen ervaring): als dit Europees nummer niet op de NL papieren staat, dan is eveneens een validatiekeuring nodig. Ik had originele Duitse COC, maar daar stond dus niet SA als voertuigtype( = kampeer) maar AC (=buslimousine). Die code stond wel op de NL documenten, maar dan zonder het Europees nummer. Kafka dus. Had er op die Duitse COC de correcte code gestaan, dan kon ik wel meteen inschrijven... Kopie van die COC is makkelijk aan te vragen bij VW in Duitsland.

Conctroleer dus bij interesse wat er precies op de NL papieren staat, en vraag ook na of het een origineel NL of Duitse bus betreft, vraag eventueel dan naar de originele Duitse papieren als die er nog zijn (zijn ook op te vragen). Maar voor oudere bussen speelt dit dus allemaal geen rol.

Laat je niet afschrikken, in het ergste geval is er een frustrerende wachttijd :gif :gif

Voor meer info :mail
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 kriebels

Bericht door Multivan Generation »

Koekie van hier op het forum had zijn mooie exemplaar te koop staan. Is al op Belgisch kenteken en mooi exemplaar :toppie
Is wel veel nieuwer maar ook beter en iets ander prijskaartje.

De zomerprijzen zijn nu absurd,
In het najaar zijn de prijzen wat realistischer..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Een oude heeft de voorkeur en wil het echt rond de 7000 houden.
Er is geen haast bij dus ja misschien is er in het najaar een betere koop te doen, het is dat ik nu vakantie heb dus genoeg tijd om rond te kijken en info in te winnen.

En dat lukt zeer goed hier op het forum :toppie

Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Voila, gisteren voor de eerste keer in een californa gezeten maar nog niet gereden.

Eerst richting Ede gereden, daar staan er bij een handelaar redelijk veel met verschillende uitvoeringen en bouwjaren. goed om er een globaal beeld van te krijgen.

Er zijn mij een paar dingen opgevallen, namelijk... Heel praktisch ingericht en degelijk gebouwd... maar een mindere is toch de roest :groteogen

Daarna richting Lisse waar er ook enkele staan. waaronder een witte 2.4D uit 91 die de aandacht trok... maar ook roest, vooral aan de voorruit, motorruimte onder de koplamp bestuurderskant de deuren onder en aan de wielranden beginnende roest. dorpelranden zwart bijgewerkt maar zijn zuiver denk ik.
Veel onderhoud aan het onderstel en ook motor in het verleden aan gedaan... maar of de standkachel en frigo goed zijn weet ik niet
de motor loopt mooi zonder bijgeluiden rook of overdreven dieselgeur.
Met luifel fietsenrek trekhaak alu velgen en een heuse subwoofer :toppie
Spijtig genoeg was een testrit niet mogelijk :huilen

To zover mijn ervaringen...hopelijk volgen er nog :jump

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Wil binnenkort gaan kijken naar deze 3:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Chassisnummer: WV2ZZZ70ZMH050047 70B CF2 T4 CAMPER KR geen california als er camper staat?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Laatst gewijzigd door JeremyP op 25 jul 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 kriebels

Bericht door Erdem50 »

Geloof mij, rond die prijsklasse hebben. ALLEMAAL roest. Als ze dat niet hebben zijn ze al aangepakt en als dat recent gebeurd is heb je binnen 2 jaar weer roest.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 kriebels

Bericht door Snautzer »

De laatste is een automaat. De t4 automaten staan niet goed bekend.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 kriebels

Bericht door Multivan Generation »

Laat je niet leiden door kriebels, jeuk of roze bril.
Het zijn allemaal oude auto's en aan allemaal mankeert er wat.
Veelal is er een zoekbudget van 10.000 euro en is het al moeilijk genoeg om een geschikt exemplaar te vinden.

Heel rationeel ga je met die oude diesels geen goede investering doen voor de toekomst met milieuzones in opkomst ook in België.

In advertentieteksten wordt er geworven met oersterke 2.4 5 cilinder diesel. Neem van mij aan, ze rijden bergop vooraan in de file.. ook hebben ze het snel warm in de kop.. veel mensen vergoelijken dat door te stellen dat zodra je er in zit, je vakantie begint.. En even invoegen op de snelweg wordt plannen en uitkiezen.
De 1.9 met california zou ik zo wie zo laten staan.

Even wat prijzen waar je mee rekening moet houden voor veel voorkomende issues bij dit soort oude beestjes..

Koelkast elektronica 400 euro (vaak revisie nog mogelijk)
Laadapparaat omvormer 400 euro (idem)
Koelbox 1000+ euro
Tentstof 380 euro zelf te doen
Matrasjes bovenbed liggen voor geen meter(de oude zijn te dun)
Huishoudaccu's 400 euro.
Tellerunit issues.. Soms te repareren andere teller schaars.
Lekkage uitklapraam
Lekkage via rubbers in regengoot 4x
Koken op gas? ---> dan ombouwen

En dan heb ik de veel voorkomende roestplekken nog niet genoemd. Zie topic van Meest VR6

Is wel zo netjes dat je dit vooraf al weet.


Groeten en doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: T4 kriebels

Bericht door JeremyP »

Ja, automaat had ik gezien en ook niet echt voorstander van... maar wil toch gaan kijken of het wat is...

Inderdaad ze hebben hun leeftijd maar ik vindt dat er voor 7000€ toch iets mag staan dat zonder al teveel zorgen kan gebruikt worden voor wat het bedoeld is.
Heb ondertussen wat jaren ervaring in de yong en oldtimers... heb een Mercedes w123 300TDT van 83 en een w201 2.0E van 87 en moet zeggen dat deze qua roest echt wel beter zijn... en die w201 was geen 7000€ en rijd geweldig (de TDT ook trouwens), met 139.000 op de teller dan.
Had eerst gedacht om op de 300TDT een daktent te plaatsen maar vindt het te duur voor wat het is.

Dank voor de tips het kan aardig in de papieren lopen.
dus een goed werkende koelkast is wel een must.
Een tentzijl wil ik wel eens vervangen, lijkt me een leuk werkje met een grote voldoening
Ja en diesel... ik weet het op termijn gaan ze de diesel bannen wat een echte klucht is vind ik. Heb het stuk diesel vs milieu gelezen en kan alleen maar akkoord gaan met wat jullie zeggen.
Zou er vooral mee naar de kuststreken gaan om een visje te vangen, in grote steden heb ik niets verloren.
Ik kan er niet aan doen maar als ik een oude diesel hoor starten dan klink er muziek in de oren en geeft het mij meer vertrouwen dan die 3 cilinders van tegenwoordig
Een 1.9d had ik wel een vermoeden dat het wat krap is en zijn er zoveel niet van zo te zien.
de 2.4d klinkt wel lekker... hoe die rijd weet ik nog niet.

En wat is traag... nu is de maatschappij gejaagd en gestrest misschien moet je het zien als een onthaastmiddel/veroersmiddel en dan ook nog eens kampeermiddel.
Ik wens niets liever :yes
Plaats reactie