Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Blue Moon »

Eerst en vooral een gelukkige verjaardag aan Marga gewenst.

Voor ons was Bardenas als tussenstop naar Andalusia een plaats die mag gezien worden. Wij zijn daar doorgereden bijna zonder een voertuig gezien te hebben, en we hebben genoten.
Ik begrijp heel goed als je zo een mooie rit op blauwe wegen door de Pyreneeën gereden hebt dan is Bardenas wel iets minder.
Groeten
<;-)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Blue Moon schreef: 12 sep 2019, 19:01 Eerst en vooral een gelukkige verjaardag aan Marga gewenst.
Dankjewel!
Blue Moon schreef: 12 sep 2019, 19:01 Voor ons was Bardenas [...] een plaats die mag gezien worden. Wij zijn daar doorgereden bijna zonder een voertuig gezien te hebben
Dat zal echt wel waanzinnig veel schelen voor de sfeer! Het was nu gewoon echt druk, en dat doet de sfeer afbreuk. We zaten denk ik nog teveel in het seizoen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Laatste etappe: door Frankrijk terug naar huis

Bericht door bvddobb »

Maandag 10/9 gaan we in de regio Bordeaux vol goede moed op zoek naar een bandenboer. We hebben gisteravond een paar scenario’s bedacht:
1. iemand kan en wil de kapotte band repareren; als dat niet kan:
2. iemand kan/wil binnen een dag een nieuwe band van het goede merk/type/maat (Michelin Latitude Cross) leveren; als dat niet kan/aantrekkelijk is, dan:
3. iemand kan binnen een dag evt. vier nieuwe banden van het juiste merk/type/maat leveren, dan wisselen we meteen alles nu ipv. komend voorjaar; als dat niet kan/aantrekkelijk is, dan:
4. iemand kan binnen een dag een band van een ander merk, maar wel het juiste type/maat leveren; als dat niet kan/aantrekkelijk is, dan:
5. iemand kan binnen een dag vier banden van een ander merk maar het juiste type/maat leveren, bijv. BFG AT KO2, dan wisselen we meteen alles nu ipv. komend voorjaar.

87B0FF44-B4DC-43EA-8B48-DD2D6B0B1A19.jpeg

Bij de eerste bandenboer werd duidelijk dat de band reddeloos verloren was, niet meer te repareren. Hij kon niets vervangends leveren binnen 14 dagen, dan zijn we al lang weer thuis. Lang verhaal kort: we hebben diverse bandenboeren bezocht, maar niemand kon ook maar iets naar onze wensen leveren binnen 14 dagen.
Ons idee om destijds naar IJsland gewoon óók een losse band in de juiste maat mee te nemen, voor dit soort situaties, was misschien toch zo gek nog niet… Als we ooit nog weer een lange piste-trip gaan maken, doen we dat weer!

Na een halve dag allerlei bandenboeren afsjouwen zijn we het zat, en besluiten we onze terugreis aan te vangen. Dan maar zonder reservewiel/band (is dat wettelijk toegestaan, eigenlijk?).

We hebben nog een week en ons idee is: dwars door Frankrijk, weer via de ‘avontuurlijke route’-optie van de TomTom (alleen dit keer met ‘onverharde wegen vermijden’ aan) over D-weggetjes via Oradour-sur-Glane (nog nooit geweest) en door het nationaal park van de Morvan naar de bron van de Maas te rijden, en dan grofweg de Maas te volgen tot thuis.

Het eerste stuk, door de wijngaarden rond Bordeaux, is troosteloos en lelijk. Industriële wijnbouw op grote schaal op een grotendeels vlak terrein levert geen mooie uitzichten op… We zijn blij als we dat gebied uit zijn, en het landschap weer een beetje begint te golven.

Afbeelding

Afbeelding

Oradour-sur-Glane is/was een dorpje/stadje waarvan bijna alle 674 inwoners op 10 juni 1944 door de SS op gruwelijke wijze vermoord zijn: eerst de mannen in groepjes met mitrailleurs neergemaaid waarna het hele dorpje met alle lijken, gewonden en nog stervenden én de kerk met daarin alle vrouwen en kinderen door de SS is platgebrand. Het dorpje is nooit heropgebouwd, de ruïnes zijn na de oorlog express intact gelaten om zo als gedenkteken te fungeren. Je kunt er zo tussen de ruïnes door lopen. Nogal indrukwekkend. Marga heeft hier speciaal haar foto's in zwart/wit gezet:



De Morvan vinden wij een hele mooie streek. Het is een soort super-Zuid-Limburg, of een mix van Zwarte Woud en Luxemburg, zo iets. Er lijken wel buitenproportioneel veel Nederlandse babyboomers neergestreken te zijn in leuke tweede huisjes waar ze nu minicampings of gîtes exploiteren.

Afbeelding

We gaan er erg langzaam doorheen, vinden mooie kampeer- en picknickplekjes, maken eens een wandelingetje…

Afbeelding

Afbeelding

We gaan zo die hele Maas nooit halen voor we weer thuis moeten zijn! Dus buigen we eerder af naar het noorden, om door de Champagne naar de Ardennen te rijden.

Afbeelding

Als we vrijdag 13/9 in de Champagne een plekje voor de nacht zoeken, stuiten we op voor ons iets nieuws: vele Oost-Europeanen hebben hier hun tentje opgezet, wild kamperend als zigeuners, of op compleet volle Campings Municipales, om te werken bij de a.s. druivenoogst. We bezoeken/bekijken verschillende campings, maar nergens een fatsoenlijke plek. Laat, in de buurt van Troyes, vinden we wat.

Afbeelding

Zaterdag 14/9 rijden we dan langs allerlei Wereldoorlog-1 erfgoed naar de Ardennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We bezoeken verschillende herdenkingsplekken en oorlogskerkhoven, en eindigen tenslotte waar we deze trip ook begonnen waren, op camping Spineuse, in Neufchâteau.

Afbeelding

We eten daar in de campingbistro en zondag 15/9 rijden we dan over de snelweg naar huis. Het zit er weer op! Nu snel de Spaanse, Andorreese, Catalaanse en Baskische vlaggen achterop de bus plakken. We hebben ze verdiend!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 08 apr 2021, 12:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Renew »

Gelukkig weer veilig thuis.
Dank dat we mee hebben mogen genieten van jullie reis.
Groet Rene
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door eurocook »

Ik heb genoten van jullie reis met de leuke verslagen.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Hier dan nog een samenvattende video:

Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Walda »

Mooie reis, Leuk zo'n video impressie.

Bedankt,

Walter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Maar nou komt het echt beschamende: we krijgen de bouten van het wiel met de lekke band met onze spullen (toch een sleutel van een halve meter waar Bart op gaat staan, 75 kg x 9,8 = 735 N x 0,5 m = 367,7 Nm, zou genoeg moeten zijn!) niet los…
De sleutel die je niet wist dat je nodig had, is eindelijk daar...:
3/4 vrachtauto-ratel
3/4 vrachtauto-ratel
Gaat in de bergingsspullenkist! Wel blij dat ons max toegestaan gewicht verhoogd is... :lach
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Beckontheroad »

bvddobb schreef: 27 sep 2019, 14:32
Maar nou komt het echt beschamende: we krijgen de bouten van het wiel met de lekke band met onze spullen (toch een sleutel van een halve meter waar Bart op gaat staan, 75 kg x 9,8 = 735 N x 0,5 m = 367,7 Nm, zou genoeg moeten zijn!) niet los…
De sleutel die je niet wist dat je nodig had, is eindelijk daar...:

IMG_2635.JPG

Gaat in de bergingsspullenkist! Wel blij dat ons max toegestaan gewicht verhoogd is... :lach
Als je toch bezig bent, neem dan ook een stalen dop.
Bij mn T4 ooit de dop gescheurd door vastzittende wielbout.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Beckontheroad schreef: 27 sep 2019, 17:47
Als je toch bezig bent, neem dan ook een stalen dop.
:toppie
We hebben een RVS dop. Dat moet goed genoeg zijn, toch?
Laatst gewijzigd door bvddobb op 30 sep 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door ThomasH »

Ik ben deze thread toevallig even snel doorgelopen, voornamelijk om de mooie plaatjes te bekijken! Ziet er prachtig uit. Mogelijk heb ik het dus gemist in de tekst, maar, wat is dat rubberen ding dat in jullie rails hangt aan de linkerkant van de bus?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

ThomasH schreef: 30 sep 2019, 19:30 wat is dat rubberen ding dat in jullie rails hangt aan de linkerkant van de bus?
Dat zijn onze rijplaten. Te gebruiken als je vast komt te zitten in zand of modder, of sneeuw, of evt. ter overbrugging van geulen.

Als je in zo'n buiensituatie terecht komt zoals je daar wel eens hebt, waarbij hele campings wegspoelen en de auto's door de straten van bergdorpen drijven, kan het zijn dat de off-road pistes in enorme modderpoelen veranderen, was ons verteld. En dan zouden ze handig kunnen zijn. Dus hebben we ze meegenomen. Maar we hebben ze gelukkig helemaal niet nodig gehad!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 14 jul 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Deskman schreef: 01 okt 2019, 17:51 Interessante wisseltruuk met banden en velgen...
:knipoog
Ja, je ziet in de foto's dat we op een gegeven moment met een 'lege' velg achterop rijden. De band was stuk, kon niet meer gerepareerd, en een nieuwe in de goede maat kon niet snel geleverd worden. Dus zijn we met het reservewiel onder de auto maar zonder iets vervangends terug naar huis gereden. Inmiddels hebben we begrepen dat dat eigenlijk niet mag: je moet óf een reservewiel, óf een nood-reparatieset bij je hebben. Voortaan nemen we op dit soort trips weer, net als toen naar IJsland, een losse band mee, onderop
Deskman schreef: 01 okt 2019, 17:51 Was het verder te doen, bergop?
Eenmaal boven waren de meeste pistes goed te doen, maar bergop of bergaf was soms wel een uitdaging door de uitspoeling op steile stukken, met diepe geulen en grote stenen en rotsblokken op de weg omdat al het kleine spul naar beneden gespoeld was. Onze grenzen met deze bus zijn wel weer verlegd: we hebben de meest uitdagende stukken ooit (voor ons met de bus) gereden, deze trip. Een enkele keer zijn we ook gestopt en terug gegaan, vooral omdat we alleen waren. Als je dan schade oploopt kan hulp krijgen wel een probleem zijn.

Toch waren de meeste stukken van het Vibraction Roadbook voor een bus als de onze wel te doen. 4x4 en vooral een grote bodemvrijheid waren wel fijn, met heel precies en voorzichtig rijden kan het misschien ook wel zonder. Er waren wel stukken waar we grotere wielen (vanwege de diepe geulen en grote stenen) en een lagere gearing wel prettig hadden gevonden, soms konden we niet zo langzaam rijden als we eigenlijk hadden gewild. Maar dat waren maar enkele stukken. We willen nog een aparte serie .gpx bestanden maken van de stukken die wij goed doenlijk en zeer de moeite waard achtten, voor wie misschien ook eens delen van deze trip wil maken.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door ThomasH »

bvddobb schreef: 30 sep 2019, 21:20
ThomasH schreef: 30 sep 2019, 19:30 wat is dat rubberen ding dat in jullie rails hangt aan de linkerkant van de bus?
Dat zijn onze rijplaten. Te gebruiken als je vast komt te zitten in zand of modder, of sneeuw, of evt. ter overbrugging van geulen.

Als je in zo'n buiensituatie terecht komt zoals je daar wel eens hebt, waarbij hele campings wegspoelen en de auto's door de straten van bergdorpen drijven, kan het zijn dat de off-road pistes in enorme modderpoelen veranderen, was ons verteld. En dan zouden ze handig kunnen zijn. Dus hebben we ze meegenomen. Maar we hebben ze gelukkig helemaal niet nodig gehad!

ah, rijplaten. Helder. Dank voor de reactie. Stond afgelopen zomer op een camping in Montenegro en na flink wat regen waren er toen rijplaten nodig voor zo ongeveer iedereen op de camping, om ze uit de modder te krijgen ;-) Campingeigenaar was er aan gewend.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

OK, een laatste bericht in dit reisverslag: een overzicht van hoe we daadwerkelijk gereden zijn:

Schermafbeelding 2019-10-10 om 12.27.26.png
Een interactieve versie van deze kaart kun je bekijken onder deze link.

We hebben veel van de routes uit het Vibraction trackbook gereden (niet alle). Die die wij gereden hebben en de moeite waard vonden, en die volgens ons voor een Syncro/4Motion-busje met AT-banden niet heel moeilijk zijn, hebben we in rood op de kaart aangegeven.

Voor wie er interesse in heeft: we hebben de .gpx-bestanden van die rode stukken hier als bijlage aan dit bericht toegevoegd. Het bestand heet .pdf, maar het is een .zip-bestand, met de .gpx-bestanden erin. Download het .pdf-bestand, hernoem het naar .zip, en je kunt het uitpakken. We hebben dat zo gedaan omdat her forum niet toestaat dat je .zip-bestanden uploadt, wél .pdf
Bijlagen
Pyreneeën2019tracks (zip).pdf
(140.1 KiB) 201 keer gedownload
Laatst gewijzigd door bvddobb op 14 jul 2021, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie