Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting upgraden

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verlichting upgraden

Bericht door J vd Pal »

Mooi gemaakt en mooi resultaat.

Ik kan mijn mistlampen mee laten schakelen met het groot licht. Geeft net wat meer licht vooral aan de zijkant.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Ik bedacht me dat ik dat effect natuurlijk prima zelf eerst even kan testen door ze tegelijk aan te zetten
Vanwege de drukte op de weg nog niet kunnen doen

Wel heel tevreden met het resultaat... hoef nu in ieder geval geen mistlichten meer aan te zetten om de weg recht voor me te zien

Vandaag ook de Ali variant bezorgd gekregen... ziet er op zich netjes uit, maar heb geen draden doorgeknipt om de diktes te bekijken
snap nu ook waarom zij een ander relais hebben gebruiken (de uitgang van het nc-contact (87a) is de voeding voor het dimlicht, en als die schakelt (dus grootlicht aan) wordt de verbinding naar 87a verbroken en gaat het dimlicht dus uit)

Iemand nog geïnteresseerd in een booster? :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden --> LED

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag online gekomen:
een test van een LED-set van Philips (in het Duits)

https://www.computerbild.de/artikel/cb- ... 23375.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verlichting upgraden

Bericht door krekwakwol »

Is dit ook toepasbaar op een T5, of haal ik daar geen verbetering uit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden --> LED

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 17 jan 2022, 19:24 Vandaag online gekomen:
een test van een LED-set van Philips (in het Duits)

https://www.computerbild.de/artikel/cb- ... 23375.html
Mooie ontwikkeling! Wat een verschil in het lichtbeeld
Zal niet lang duren voor er meerdere volgen, en het uiteindelijk ook in NL toegestaan zal worden

Philips heeft een lijst gemaakt met voertuigen waarin het mag, de T4 staat hier helaas niet tussen.
De T5 wel
Screenshot 2022-01-17 19.33.11.png
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

Het lichtbeeld kun je helaas niet echt zien op de foto's.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verlichting upgraden

Bericht door krekwakwol »

Hier staat de introductie van philips zelf.

https://www.philips.de/c-e/au/autolampe ... 0-led.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

Een deel van de verbetering van het lichtbeeld/ zichtbeeld zit hem natuurlijk ook in de kleur van het licht maar de ontwikkeling is wel leuk om te zien.
Het te veel strooilicht wat problemen zou geven met de standaard T4 lampen als men er led in zou doen.
Ik neem aan dat in principe alleen officieel gezien wordt tijdens de apk?
Los dat je tegenliggers niet blij van je worden.
Wat ik een beetje afvraag is waar de grens ligt waar dat strooilicht problematisch zou worden.
En of je bij gebruik van een legale H4 lamp met verhoogde lichtopbrengst dus ook problemen zou kunnen krijgen tijdens de apk wat het strooilicht betreft.
Philips claimt bij de led een toename van 230% bij led wat nu nog niet mag maar verkoopt ook die Racing Vision lampen en claimt bij die lampen een toename tot 200%.
Evengoed is het verschil onderling 30% maar de winst is natuurlijk ook een aanzienlijk tov te standaard lamp.
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

Ik heb vanmorgen vroeg even twee foto’s gemaakt van de huidige lichtopbrengst.
Wel zeg ik er even eerlijk bij dat de lichtopbrengst op de foto wat positiever toont dan het in de praktijk is.
Bij het adres wat Chewbakka hier aangaf heb ik een paar dagen terug ook wat materialen besteld en als deze binnen zijn gekomen dan gaat de booster er even uit voor een kleine verbouwing.
Ik ga alle draden van de hoofdstroom vervangen en de massa gaat straks direct naar de accu toe ipv naar de carrosserie.
Het deel wat de relais aanstuurt dat laat ik zoals het is aangezien de lampen zo aangestuurd moeten worden.
Zodra ik er klaar mee ben, zal ik wel een paar foto’s posten.
Ook zal ik dan wel even een paar foto’s maken van de draaddikte van de draden die er af kwamen.
Op zich houd deze zich prima en heb ik geen sporen gezien van overbelasting/ smelten etc en de set heeft er naast de gewone ritten er twee op zitten van zo’n twaalf uur.
Deze set kwam ook bij een Nederlandse verkoper vandaan.

@ Chewbakka
Nog bedankt voor de tip.
Jij had je set toch zo gemaakt dat je dimlicht blijft branden als je je grootlicht inschakelt?
Mocht dat zo zijn, hou het eventjes in de gaten ivm de warme ontwikkeling van de lamp omdat het toch de bedoeling schijnt te zijn dat dimlicht uitgaat bij inschakeling van het grootlicht.
Voor het zelfde geld kan het helemaal geen kwaad maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat als er twee gloeidraden branden in een lamp ipv een dat invloed zou kunnen hebben.
https://www.mvwautotechniek.nl/koplamp/

Groet,
Ilja
Bijlagen
22997C5B-29E8-4CBF-84E9-8C7EA9B5771A.jpeg
57B0A1F6-4643-4F48-A9F3-672795F22047.jpeg
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Chewbacca »

Ilja1974 schreef: 19 jan 2022, 15:02
@ Chewbakka
Nog bedankt voor de tip.
Jij had je set toch zo gemaakt dat je dimlicht blijft branden als je je grootlicht inschakelt?
Geen probleem, was voor mezelf ook even zoeken naar geschikte materialen dus dat is mooi om te delen toch :wjwnl

Als het goed is (maar dat heb ik niet met een meting gecontroleerd) gaat mijn dimlicht uit zodra het grootlicht aan gaat, zoals het altijd al gegaan is. Omdat de stuurstroom die het relais aanstuurt van de originele stekker af komt, en als daar de spanning van het dimlicht af gaat wanneer het grootlicht aan gaat, dan zal dus ook het relais niet meer sluiten...
dus daarin is niks veranderd.
Ik heb wel opties bij andere boosters gezien waarbij dat wel kan, met altijd inderdaad een opmerking erbij dat het grootlicht dan niet te lang aan kan vanwege de extra warmte-ontwikkeling

Succes met de verbouwing!
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Ilja1974 »

Bedankt!
Gisteren ben ik met de bedrading aan de gang geweest en dit is het eindresultaat.
Ik heb ook even een foto gemaakt van de oorspronkelijke draden en de draden die ik heb gebruikt.
De linker drie zijn de draden van de boosterkit.
Naar aanleiding van de eerdere opmerking over het relais voor het grootlicht en dat het eigenlijk dubbelop is ,begon mij ook wat te dagen.
Als ik in de situatie met de boosterkit even met grootlicht wou seinen, lukte dat niet en naar mij idee zat dat in de manier zoals ze dat andere relais hebben toegepast.
Dat heb ik dus ook anders gedaan en nu kan je gewoon met je licht seinen zoals het hoort.
Wat mij opviel is dat de boosterkit( Ali ) voor alle draden de zelfde dikte heeft gebruikt tm de draad die van de accu komt.
Voor het mooie hadden de draden wel iets dikker mogen zijn maar eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat de set deed wat hij moest doen en je verschil zag in de lichtopbrengst.
De draden die ik vervangen heb, heb ik ook allemaal na het klemmen aan de stekker nog even extra gesoldeerd.
De oorspronkelijke opzet heb ik dus aangepast en nu kan het relais voor het grootlicht de ander niet meer uitschakelen.
Zou ik bepaalde dingen anders doen als ik dit zelfde opnieuw zou doen..?
Jazeker.
De draden die ik besteld heb zou ik dan iets dunner nemen.
Ik heb iets andere draadkleuren genomen omdat ik het dan meer in de lijn van de Volkswagen kleuren zou hebben..
Daardoor kwam ik kwa draaddikte op 4mm uit ipv de 2,5 of 3mm die al ruim voldoende zou moeten zijn zijn om het beoogde resultaat te halen.
De bruine en rode draad die vanaf de accu komen heb ik op 6mm genomen.
Door de dikte is het draad iets minder lekker te verwerken.
Ook zou ik de draden niet meer los op lengte knippen en dan aan de stekker verbinden.
Ipv kun je beter op het juiste lengte punt daar wat van de isolatie weghalen en dan de draad daar dubbelvouwen en dan aan het betreffende stekkertje vast zetten.
Als ik nu een eindconclusie zou maken dan zou het hier op neer komen.
Het boosterkitje wat ik had, deed wat het moest doen maar het kan gewoon beter.
Die extra schakeling van het relais voor het grootlicht werkt tegen ipv dat het wat toevoegd en de de bedrading zou wat dikker mogen al vond ik het niet heel slecht.
Maar als die lui daar dat zouden verbeteren dan heb je gewoon een knap ding en nu…
Ben je handig en vind het je leuk, dan is het materiaal bestellen en dan het naar je eigen wens maken van een boosterkit een leuke en niet te lastige klus om te doen.
Ben je niet de handigste met elektra of wil je gewoon een knap kant en klaar product monteren dan zou ik voor die Duitse boosterkit gaan.
http://www.h4-booster.de/preise.php
Natuurlijk is de kit een stuk duurder als je het met de Ali variant vergelijkt maar als ik zie wat ik kwijt ben kwa tijd en materialen dan is de prijs niet heel onredelijk.
Wat wel een nadeel van deze kit is tov de zelfbouw of Ali variant, zijn de relais.
In het geval dat zo’n relais stuk gaat kun je deze niet zo snel vervangen omdat deze op een printplaat gesoldeerd zit en je moet dan ook maar net zo’n relais te pakken kunnen krijgen.
Of je moet de kit uit de auto halen en opsturen ter reparatie terwijl je bij de zelfbouw of Ali variant het defecte relais er zo uit trekt en vervolgens bij de eerste de beste automaterialen zaak een nieuwe haalt…
Bijlagen
6A0680DE-EB86-4575-B031-5953FFC0357E.jpeg
1579DD60-3626-4628-86C9-326463E6B038.jpeg
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Verlichting upgraden

Bericht door JeremyP »

Beste forumleden,

Ik heb 2 jaar geleden deze kit ingebouwd.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... r/1017890/
Ik denk een goed alternatief tussen de Chinese en Duitse variant.
Gen probleem met Belgische keuring.

Alleen zit recent met een probleem aan de lichtschakelaar. (Ik denk niet dat het een met het ander te maken heeft aangezien mijn probleem recent is) Te lezen in een ander topic.

Mvg,
jeremy
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door powerpiep »

Ik heb er de osram nightbraker H7 led met goedkeuring (al is het niet voor de t4) in gezet,
Mooi lichtbeeld, en veel modernere look, heb niet het idee dat ik mensen verblind.

Heb Angeleyes dus heb er 2 sets in gezet, groot licht is nu meer als m'n chinese lightbar 😅

Heb ook de "H4 booster" maar met led zal het niet heel veel uitmaken.

Ook geen spanningsvallen meer met de subwoofer en de airco 👌
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door Multivan Generation »

powerpiep schreef: 08 feb 2022, 13:55 Ik heb er de osram nightbraker H7 led met goedkeuring (al is het niet voor de t4) in gezet,
Mooi lichtbeeld, en veel modernere look, heb niet het idee dat ik mensen verblind.
Ik ben benieuwd naar het lichtbeeld.
Kun je wat laten zien?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Verlichting upgraden

Bericht door powerpiep »

Ik zal straks eens proberen een foto te posten (wat toch een geklooi blijft hier).
Maar het lijkt iig op het originele lichtbeeld.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie