Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verlichting upgraden
Re: Verlichting upgraden
Even een reactie op een oud topic in plaats van een nieuwe te starten:
ik stoor me zelf nu ook aan de weinige lichtopbrengst van de koplampen (korte neus)
graag zou ik deze dan ook upgraden, en twijfel tussen een booster en LED-lampen
vandaag met draaiende motor en ingeschakeld licht gemeten: 10.5V op de lampen, met 14+ op de accu, dus daar is wel echt winst te behalen.
nu is een nette booster met coming home functie via de bekende duitse website toch wel wat prijzig, dus ben ik ook op zoek gegaan naar de ali-variant.
Deze is inmiddels of uitverkocht, of een stukje duurder (maar zoals hier al eens eerder opgemerkt: beter duur dan niet te koop)
maar wat mij hieraan opvalt is dat de schakeling 'enkel' is, en dus alleen de originele 'aanvoer' stekker van de linker koplamp pakt om het relais te schakelen, en de originele stekker van de linker koplamp dan dus vrij blijft.
Klopt dat?
Uit jouw ervaring blijkt dat dat dus geen problemen oplevert. (waarschijnlijk ooit dus los geschakeld vanwege de hoge stroomvraag, en met dat relais schakel je die noodzaak uit)
alternatief is dus led... maar die lampen zijn duurder en mij is ook onduidelijk of het überhaupt mag
ik stoor me zelf nu ook aan de weinige lichtopbrengst van de koplampen (korte neus)
graag zou ik deze dan ook upgraden, en twijfel tussen een booster en LED-lampen
vandaag met draaiende motor en ingeschakeld licht gemeten: 10.5V op de lampen, met 14+ op de accu, dus daar is wel echt winst te behalen.
nu is een nette booster met coming home functie via de bekende duitse website toch wel wat prijzig, dus ben ik ook op zoek gegaan naar de ali-variant.
Deze is inmiddels of uitverkocht, of een stukje duurder (maar zoals hier al eens eerder opgemerkt: beter duur dan niet te koop)
maar wat mij hieraan opvalt is dat de schakeling 'enkel' is, en dus alleen de originele 'aanvoer' stekker van de linker koplamp pakt om het relais te schakelen, en de originele stekker van de linker koplamp dan dus vrij blijft.
Klopt dat?
Uit jouw ervaring blijkt dat dat dus geen problemen oplevert. (waarschijnlijk ooit dus los geschakeld vanwege de hoge stroomvraag, en met dat relais schakel je die noodzaak uit)
alternatief is dus led... maar die lampen zijn duurder en mij is ook onduidelijk of het überhaupt mag
Re: Verlichting upgraden
Ik ben inmiddels al 2 jaar een zeer tevreden gebruiker van de genoemde Duitse booster en zou deze in combinatie met premium H4 lampen aanraden. Kwalitatief een zeer goed product met dikke kabels en hoogwaardige stekkers. Niet te vergelijken met de Ali tegenhangers die ik heb gezien.
Ik heb nu Philips Racing Vision GT 200 H4 lampen en die zijn alweer beter dan de voorgangers.
LED in de standaard koplampen geeft veel stooilicht en verblind de overige weggebruikers. Het mag dan ook niet.
Ik heb nu Philips Racing Vision GT 200 H4 lampen en die zijn alweer beter dan de voorgangers.
LED in de standaard koplampen geeft veel stooilicht en verblind de overige weggebruikers. Het mag dan ook niet.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Verlichting upgraden
Ook de h4 booster hier, lichtopbrengst is top!
Nu geven mijn 4 h7 lampjes bijna meer licht dan de led balk op het dak.
Nu geven mijn 4 h7 lampjes bijna meer licht dan de led balk op het dak.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Verlichting upgraden
Ik stoorde me ook erg aan de zwakke lampen en heb op ali H4 led lampen gekocht zonder booster maar wel erg veel verschil! Lampen waren 15 euro(zijn ook duurdere versies en in Nederland betaal je er al rond de 100 euro voor) en als ik de recensies moet geloven gaan ze zeker 2 jaar mee. Dus zeker waard om te proberenChewbacca schreef: ↑30 dec 2021, 20:27 Even een reactie op een oud topic in plaats van een nieuwe te starten:
ik stoor me zelf nu ook aan de weinige lichtopbrengst van de koplampen (korte neus)
graag zou ik deze dan ook upgraden, en twijfel tussen een booster en LED-lampen
vandaag met draaiende motor en ingeschakeld licht gemeten: 10.5V op de lampen, met 14+ op de accu, dus daar is wel echt winst te behalen.
nu is een nette booster met coming home functie via de bekende duitse website toch wel wat prijzig, dus ben ik ook op zoek gegaan naar de ali-variant.
Deze is inmiddels of uitverkocht, of een stukje duurder (maar zoals hier al eens eerder opgemerkt: beter duur dan niet te koop)
maar wat mij hieraan opvalt is dat de schakeling 'enkel' is, en dus alleen de originele 'aanvoer' stekker van de linker koplamp pakt om het relais te schakelen, en de originele stekker van de linker koplamp dan dus vrij blijft.
Klopt dat?
Uit jouw ervaring blijkt dat dat dus geen problemen oplevert. (waarschijnlijk ooit dus los geschakeld vanwege de hoge stroomvraag, en met dat relais schakel je die noodzaak uit)
alternatief is dus led... maar die lampen zijn duurder en mij is ook onduidelijk of het überhaupt mag
M.v.g.
Robin Dijk
Re: Verlichting upgraden
Dank voor de reacties
Ik heb nu eerst een booster via Ali besteld
Ik heb nu eerst een booster via Ali besteld
Re: Verlichting upgraden
Ali.... voor welke prijs en bestel nr ?
Heb evt ook belangstelling maar ga niet voor de hoofdprijs aangezien het mijn zomervervoer is en weinig in donker rijdt
Heb evt ook belangstelling maar ga niet voor de hoofdprijs aangezien het mijn zomervervoer is en weinig in donker rijdt
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: Verlichting upgraden
Ik heb deze gevonden voor 6.37
Mooie prijs om het eens voor te proberen
https://m.nl.aliexpress.com/item/400070 ... 22c&is_c=N
Ben benieuwd wat dit voor winst gaat opleveren
Mooie prijs om het eens voor te proberen
https://m.nl.aliexpress.com/item/400070 ... 22c&is_c=N
Ben benieuwd wat dit voor winst gaat opleveren
Re: Verlichting upgraden
Houd er rekening mee dat deze set wel bij de korte neus werkt waar de driepolige stekker die op de H4 lamp gaat aan de buitenkant van de lichtunit zit. Bij een lange neus zit deze stekker in de unit. Bij het gebruik van de gelinkte set kan je daardoor de afsluitkap niet meer op de unit zetten waardoor je vochtproblemen kunt krijgen!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Verlichting upgraden
Dank je moet ook kijken hoe dat bij mijn ( niet originele denk ik) angeleyes koplampen zit
Maar goed hier rekening mee te houden
Maar goed hier rekening mee te houden
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: Verlichting upgraden
En los daarvan die boosters van Ali is echt grote troep. Als je kijkt naar de gebruikte draden. Hele dikke isolatie maar het koperdraad te dun uitgevoerd. Heb al meerdere gezien met gesmolten zekeringhouders. Op het Duitse T4 forum is er ook al veel over geschreven, mijn persoonlijke advies is deze troep niet te monteren.J vd Pal schreef: ↑04 jan 2022, 12:43 Houd er rekening mee dat deze set wel bij de korte neus werkt waar de driepolige stekker die op de H4 lamp gaat aan de buitenkant van de lichtunit zit. Bij een lange neus zit deze stekker in de unit. Bij het gebruik van de gelinkte set kan je daardoor de afsluitkap niet meer op de unit zetten waardoor je vochtproblemen kunt krijgen!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Verlichting upgraden
Ja ali is natuurlijk niet het beste maar ik dacht dat er niet zoveel mis kon gaan met twee relais en wat meters kabel...Erdem50 schreef: ↑04 jan 2022, 13:36 En los daarvan die boosters van Ali is echt grote troep. Als je kijkt naar de gebruikte draden. Hele dikke isolatie maar het koperdraad te dun uitgevoerd. Heb al meerdere gezien met gesmolten zekeringhouders. Op het Duitse T4 forum is er ook al veel over geschreven, mijn persoonlijke advies is deze troep niet te monteren.
Maar welke zekeringhouders waren dan doorgebrand? Want het idee is toch dat de huidige bedrading als stuurstroom voor het relais wordt gebruikt, die dan de hoofdstroom schakelt die via de kabel van ali loopt?
Als alternatief kun je eigenlijk vrij gemakkelijk zo'n booster zelf bouwen.
Twee van deze relais of deze (1 voor dim en 1 voor groot licht), de spanning van de huidige bedrading als stuurstroom schakelen, massa en 12V vanaf de accu met een zekering aansluiten, en dan moet je er ook zijn...
- Multivan Generation
- Berichten: 34173
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verlichting upgraden
Nou wat let je om er zelf even een te maken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Verlichting upgraden
Wat meters kabel er bij ??
Als dan de diameter te dun is dan kan je er op wachten dat je spanning in zakt.
Mijn advies , hou die elektra zo eenvoudig mogelijk.
Probeer eens van Osram nightbraker plus om maar wat te noemen , een wereld van verschil.
Als dan de diameter te dun is dan kan je er op wachten dat je spanning in zakt.
Mijn advies , hou die elektra zo eenvoudig mogelijk.
Probeer eens van Osram nightbraker plus om maar wat te noemen , een wereld van verschil.
Re: Verlichting upgraden
Jan anno NU,
Bij een goede booster haal je heel wat meters kabel tussen de accu en de lampen uit. Een goede booster maakt een rechtstreekse verbinding tussen de plus pool van de accu en de lamp met maar één schakelende overgang namelijk het relais. Vanaf de lamp loopt er dan weer een kabel naar de min pool van de accu. Bij een goede booster zijn dit kabels die flink dikker zijn dan de originele kabels om het spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken. De booster wordt aangestuurd met de bestaande bedrading waarbij het niet uit maakt of dat met 12 of 13 volt gebeurt.
In de originele opzet loopt de stroom vanaf de accu eerst, via verschillende stekkers, naar de lichtschakelaar om daarna weer richting de lampen te gaan. Vervolgens moet de stroom ook nog via de gezamenlijke aarding/het chassis weer terug naar de accu. Dat chassis bestaat uit verschillende onderdelen met hun eigen extra overgangsweerstanden.
Een Osram Nightbreaker is al een hele verbetering maar als daar, zoals bij Chewbacca 10,5 Volt, op komt te staan dan kan je daar ook geen wonderen van verwachten. Een H4 heeft 55 watt bij 13,5 Volt, daar blijft bij 10,5 Volt dan 42 Watt van over!
Bij een goede booster haal je heel wat meters kabel tussen de accu en de lampen uit. Een goede booster maakt een rechtstreekse verbinding tussen de plus pool van de accu en de lamp met maar één schakelende overgang namelijk het relais. Vanaf de lamp loopt er dan weer een kabel naar de min pool van de accu. Bij een goede booster zijn dit kabels die flink dikker zijn dan de originele kabels om het spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken. De booster wordt aangestuurd met de bestaande bedrading waarbij het niet uit maakt of dat met 12 of 13 volt gebeurt.
In de originele opzet loopt de stroom vanaf de accu eerst, via verschillende stekkers, naar de lichtschakelaar om daarna weer richting de lampen te gaan. Vervolgens moet de stroom ook nog via de gezamenlijke aarding/het chassis weer terug naar de accu. Dat chassis bestaat uit verschillende onderdelen met hun eigen extra overgangsweerstanden.
Een Osram Nightbreaker is al een hele verbetering maar als daar, zoals bij Chewbacca 10,5 Volt, op komt te staan dan kan je daar ook geen wonderen van verwachten. Een H4 heeft 55 watt bij 13,5 Volt, daar blijft bij 10,5 Volt dan 42 Watt van over!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Jan anno NU
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Verlichting upgraden
Bedankt voor je uitleg Jasper
Maar ik regeerde op het volgende:
En het zou mij niet verbazen als die 10,5 volt zo,n beetje gemeengoed is bij een T4 , dan het je altijd nog een significante verbetering met Osram Nightbrekers.
Maar ieder zijn ding.
Beetje afhankelijk waar je rijdt , buitengebied of gewoon over de A16
Maar ik regeerde op het volgende:
Dus als dat Ali kwaliteit zou zijn ?Ja ali is natuurlijk niet het beste maar ik dacht dat er niet zoveel mis kon gaan met twee relais en wat meters kabel...
En het zou mij niet verbazen als die 10,5 volt zo,n beetje gemeengoed is bij een T4 , dan het je altijd nog een significante verbetering met Osram Nightbrekers.
Maar ieder zijn ding.
Beetje afhankelijk waar je rijdt , buitengebied of gewoon over de A16