Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een eerste “projectje”: een porta potti kastje & tafeltje

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Een eerste “projectje”: een porta potti kastje & tafeltje

Bericht door MGA1600 »

We willen voor “overdag” een tafeltje tussen de omgedraaide bijrijdersstoel en de bank in onze Multivan. Dat kastje onttrekt tegelijkertijd de Porta Potti aan het gezicht. Voorwaarde is wel dat de Porta Potti ‘s nachts snel en zonder hindernissen bereikbaar moet zijn maar ook dat het afgenomen kastje dan geen nodeloze plaats inneemt.
Kortom, ik dacht aan een opvouwbaar kastje. Zie foto’s.

De zijwanden zijn gemaakt van 12 mm populieren multiplex (erg licht) en ‘overal’ piano scharnieren. Het bovenblad bestaat uit een Ikea snijplank van bamboe. Dat past visueel precies bij ons keukentje want dat een blad heeft van datzelfde materiaal.
Het geheel is ondanks het lage gewicht merkwaardig sterk, ik kan er met mijn 100 kg zonder problemen op zitten. Ingeklapt is het pakketje inclusief bovenblad slechts 6 cm dik. Dat kan ‘s nachts bijvoorbeeld gemakkelijk op de omgekeerde voorstoel gelegd worden.

Het toiletje zelf is met een ‘hold-down’ kit op een plaatje multiplex geschroefd waar de zijwanden net omheen vallen. Die bodem plank kan aan de rails in de bus-bodem worden vastgezet tijdens het rijden. Daartoe heb ik er sleufgaten in gemaakt waar de “vastzet “gevallen” voor in de rail zijdelings in kunnen schuiven.

Op de foto’s is het onderstuk nog ruw en niet geschilderd. Dat komt “straks” als er meer te schilderen is.
Bijlagen
19FCEC68-89D7-46F1-AFE8-A91E33A7D1FB.jpeg
C7C90AED-16E7-4918-8C24-2A353DE1DBBD.jpeg
48B5C1DE-614F-4758-B3FB-25502788BA44.jpeg
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Een eerste “projectje”: een porta potti kastje & tafeltje

Bericht door MGA1600 »

Ik was de foto van bodemplaat vergeten. De randen daarvan zijn iets schuin gezaagd waardoor de 6 scharnierende zijkanten er gemakkelijk overheen zakken en tot rechthoek worden gedwongen.

Op de deksel (die in principe los blijft) komen aan de onderkant nog wat ‘zoekertjes’ bestaande uit schuin afgezaagde blokjes hout.
Bijlagen
FB9C8985-A601-4F47-94DB-20EC18B91D83.jpeg
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Een eerste “projectje”: een porta potti kastje & tafeltje

Bericht door Langbeest »

Zo dat ziet er netjes en handig uit zeg...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Een eerste “projectje”: een porta potti kastje & tafeltje

Bericht door MGA1600 »

Inmiddels heb ik een aanpassing gedaan van de grondplaat : een gleuf in de onderkant gefreesd die over de vloerrail heen kan glijden. Als nachtelijk toilet wordt hij maximaal naar voren geschoven net de bijrijdersstoel omgedraaid, zonder het omhullende kastje, overdag als tafeltje gaat hij een eindje naar achteren en wordt het kastje uitgevouwen en er overheen gezet. In beide posities zit hij met een schroef in de multirail vast. Tijdens het rijden staat hij ook maximaal vooraan en is het in de multirail aanwezige bevestigings-oog omhoog geklapt en dat valt dan in een sleufgat in de grond plaat voor extra stabiliteit: rotsvast is het nu!

De grondplaat is nu ook wat dikker en rondom afgeschuind waardoor het vouwbare kastje vanzelf strak uitvouwt en de goede stand inneemt.
Bijlagen
Schroef in rail - nacht stand
Schroef in rail - nacht stand
Als tafeltje - dag stand
Als tafeltje - dag stand
Plaats reactie