Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

vragen over de T4
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Hey allemaal,

Afgelopen voorjaar een t4 california uit 91 gekocht. In de zomer de koppeling kapot gehad in Zweden. Nu op de terugweg van de vakantie vanuit Oostenrijk en we hoorden een raar geluid en ik(bijrijder) voelde iets "knappen". Acculampje ging branden en de huishoudaccu laad niet meer. Verder rijdt hij wel nog gewoon. De eerste afslag eraf gegaan en we denken dat de multiriem kapot is.

De Nkc is gebeld en berger/monteur is onderweg maar duurt nog wel even. We hebben stukken riem gevonden en de distributie riem en v snaar zijn recent vervangen. Nu vragen wij ons af of we, desnoods met een extra accu, kunnen doorrijden? We moeten nog ruim 600 km en zo'n 7 uur over de snelweg.

Ook vragen we ons af wat de multiriem allemaal precies aandrijft. Zorgt die alleen voor het laden van de accu? Of ook voor koeling oid?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door odorf »

Om wat voor motor gaat het?

1.9 of 2.4???

Bij de 1.9 drijft hij volgens mij alleen de dynamo aan. En zou je in theorie door kunnen rijden. Maar de accu raakt na een paar 100 km leeg. En dan start hij echt niet meer.
Met zo min mogelijk verbruikers aan en een GOEDE accu zou je een eindje moeten komen.

-volgens mij-
Laatst gewijzigd door odorf op 22 sep 2019, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Jeeeh :jumpklap een snelle reactie. Het gaat om een 2.4 motor AAB.
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Bedoel je echt de 1.9 of 2.4?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door odorf »

AAB ken ik niet zo, sorry, misschien zelf onder de motorkap kijken wat er allemaal door aangedreven wordt.

En misschien weet iemand anders dat.
Anyone?? :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Ah jammer maar in elk geval bedankt voor je berichtje. We hebben inderdaad al onder de motorkap gekeken en een paar onderdelen los gehaald in de hoop dat we alle stukken van de kapotte riem kunnen verwijderen. We denken dat de riem ook de waterpomp aandrijft maar we hebben iets te weinig ervaring met sleutelen om echt "iets" te kunnen ;).

Maar ik wacht wel af of iemand anders misschien meer weet en anders hoop ik dat de berger/monteur ons weer aan het rijden kan krijgen vandaag.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door odorf »

Als de multiriem ook de waterpomp aandrijft is het zeker met een AAB ( die toch al gevoelig is voor oververhitting ) AF te raden om door te rijden.

Maar volgens mij wordt de waterpomp door de distributieriem aangedreven.
Laatst gewijzigd door odorf op 22 sep 2019, 18:09, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Oké dan weten we in elk geval dat we zo dus niet verder kunnen rijden.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door odorf »

Maar volgens mij wordt de waterpomp door de distributieriem aangedreven.
(Niet de multiriem dus) !!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door DE KNEU »

V snaar dynamo gebroken. Als de motor nog loopt is de andere riem ok(distr stuurb waterpomp) groet Karl
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Oké misschien een domme vraag maar is de vsnaar hetzelfde als de multiriem? De v snaar is namelijk in het voorjaar dit jaar vervangen. Daarna wel zo'n 7 a 8000 km gereden maar dat gaat toch niet zo snel kapot?

De motor liep nog. Het gebeurde op de snelweg en daarna hebben we nog zeker 2 km doorgereden.

We zitten trouwens al in een hotel en morgen wordt er naar gekeken. Dus hopelijk kunnen we morgen weer naar huis.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Beckontheroad »

DE KNEU schreef: 22 sep 2019, 18:50 V snaar dynamo gebroken. Als de motor nog loopt is de andere riem ok(distr stuurb waterpomp) groet Karl
En zal ook een rood lampje van de laadstroom op je dashboard gaan branden.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Noorfalia »

Een AAB 2.4 uit 1991 heeft geen multiriem.
Hij heeft twee v-snaren, één voor de stuurbekrachtigings pomp en één voor de dynamo.
Zo te lezen is die van de dynamo gebroken. Dan kun je doorrijden zolang de accu nog spanning heeft, maar dat is na een paar keer starten wel over.
De waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven inderdaad, maar als die gebroken is loopt de motor sowieso niet meer.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Timy »

Wij hebben ook een AAB 2.4. Afgelopen zomer hetzelfde verhaal gehad. Toerenteller uit en acculampje aan.
Wij konden nog zo'n 200km door maar bij de garage waar ze (eindelijk..) zo'n riem hadden stopte hij echt, accu dood.

Stelt geen ruk voor om te vervangen, met het juiste gereedschap 20min werk. Riempje kost ca 10euro.
Kort weergegeven:
De dynamo zit als je onder LIGT aan de rechterkant.

Hoe komt je erbij?
Bak onder het blok weg (ca 6 bouten), stukjes riem weg halen en dynamo stelmoer los halen (is 22mm en.. geloof een 16mm sleutel). Stelmoer bestaat uit twee delen, een zet je hem mee vast/los en andere kan je de dynamo mee verplaatsen dmv tandjes en zo dus de riem opspannen.
Riem om de krukaspoelie, andere kant om de dynamo en dan met de stelmoer op spanning zetten. Uit mn hoofd 6 of 8 Nm, simpel gezegd 0,5cm induwen heb ik gedaan. Boel vast draaien, bak eronder en rijden maar!

Edit: plaatje erbij gezocht die ik had gemaakt.
1 is de dynamo plek waar de riem omheen moet, 2 is de stelmoer en 3 de krukaspoelie.

De andere foto zie je waar ik lig om erbij te komen. Het kan dus 'gewoon' op een parkeerplaats geregeld worden. De bak zie thv de schuifdeur liggen.

Een nadeel.. een lange ratel is handig om die bak te verwijderen. Zonder dat ben je echt aan het kloten :bonk
Bijlagen
20190922_215016.jpg
IMG-20190820-WA0004.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 22 sep 2019, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Timy »

Hier nog een foto van de riem. Als de stukjes die je hebt gevonden hierop lijken is het dus niet de distributie riem.
Er gaan verhalen dat als je geen riem kan vinden het tijdelijk met een panty te doen is..

Zeker zijn dat die riem kapot is?
Je kan het makkelijk vanaf boven zien. Als je voor de neus staat kan je links achter het koelvloeistofreservoir de dynamo zien, het vliegwiel (nr 1 op de foto hierboven) kan je met de hand voelen. Als er geen riem zit dan zie en voel je dat snel genoeg als je ernaar kijkt c.q. aan voelt.

Evt kan het ook de spanningsregelaar zijn die zulke klachten veroorzaakt, maar dan vindt je geen stukjes riem :nuts
Bijlagen
IMG-20190819-WA0009.jpg
Plaats reactie