Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Water en Gas

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

Was een grapje.... :proost

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Met het risico op een welles nietes discussie.

Het gegeven van een gasbun geeft maar gedeeltelijk veiligheid.

Als het gaat lekken op de gasfles in de bun en er is een doorvoer naar onderen, dan is dit de juiste oplossing.

Vervolgens worden er meters gasleiding aangelegd met soms meerdere aansluitingen voor koken, koeling en verwarming. Lekkage op al die aansluitingen en aftakkingen geeft de gasbun met afvoer geen veiligheid. Immers de afvoer naar buiten is alleen in de bun. Daar waar het misgaat is het vrijwel altijd een probleem bij het toestel.

Ik heb geen gasbun. Mijn campinggazfles staat in een open kast direct onder het kooktoestel, een flexibele RVS gasslang van zo’n 50 cm direct op het kooktoestel. Vlak boven de fles een gasmelder. Gaskraan wordt bij rijden en geen recreatief gebruik dichtgedraaid en of afgekoppeld. 100% veilig. Nee. Maar dat is geen enkele gasinstallatie.

Risico bewustzijn geeft meer veiligheid dan de schijnveiligheid van enkel de gasbun, maar dat is mijn mening.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

non-expert

Bericht door non-expert »

Ik heb geen gasbun. Mijn campinggazfles staat in een open kast direct onder het kooktoestel, een flexibele RVS gasslang van zo’n 50 cm direct op het kooktoestel. Vlak boven de fles een gasmelder. Gaskraan wordt bij rijden en geen recreatief gebruik dichtgedraaid en of afgekoppeld. 100% veilig. Nee. Maar dat is geen enkele gasinstallatie.
Ik ben het met je eens dat de slangen en aansluitingen voor de (meeste) risico's kunnen en zullen zorgen. Minder cm slang en koppelingen zullen zeker bijdragen aan de veiligheid van het systeem.
Gevoelsmatige kan ik me prettig voelen bij een gasbun. Uiteraard worden tijdens niet gebruik gaskraan dichtgedraaid of misschien zelfs wel afgekoppeld (afkoppelen is geen slechte gedachte). Eens kijken hoe dit zo makkelijk en praktisch mogelijk kan.

Mickel: ik las op je stie dat je gasmelder, relatief gezien, veel stroom verbruikt. Heb je nog steeds deze ervaring?
Als ik een gasmelder zou aanschaffen zou ik deze plaatsen bij de splitsing/koppeling gasfles/kooktoestel/buitenkeuken.

Hanz

Bericht door Hanz »

Mickel Moen schreef:
ma sep 30, 2019 22:36
Risico bewustzijn geeft meer veiligheid dan de schijnveiligheid van enkel de gasbun, maar dat is mijn mening.
Bewustzijn voor de risico's is zeker een belangrijk aspect voor de veiligheid. Maar een gasbun is volgens mij geen schijnveiligheid maar draagt wel degelijk bij aan de veiligheid van het totale systeem.
Als ik naar mijn eigen California Coach kijk dan zie ik in de gasbun:
Een gasfles met daarop een drukregelaar en daaraan gekoppeld een gasslang.
Dat zijn al meerdere onderdelen en koppelingen die kapot kunnen gaan of losraken.
Vanaf de gasslang gaat vervolgens een metalen vast gemonteerde gasleiding naar de keuken. De meeste kwetsbare koppelingen zitten dus in de gasbun.
De gasfles kan vastgezet worden met een spanband, dat is een belangrijke veiligheidsmaatregel, want een gasfles die tijdens het rijden kan bewegen geeft meer risico op loslatende koppelingen. Dus als de gasfles gewoon in een kastje staat moet daar ook aan gedacht worden.
Soms hebben drukregelaars een overdrukventiel. Als dat in werking treedt dan moet het ontsnappende gas veilig afgevoerd worden. Een gasbun met doorvoer naar buiten zorgt daarvoor.
De gasslang moet elke vijf jaar vervangen worden maar ik wil niet weten hoeveel camperaars daar nooit naar kijken. Scheurtjes in de gasslang treden als eerste op bij de verbindingen omdat de slang daar gekneld zit aan de koppelstukken. Ook hier het risico van ontsnappend gas dat bij een goede gasbun veilig afgevoerd kan worden.
Bij een California zit ook nog een gasslang in het keukenkastje onder het gasstel. Die zit dus niet meer in de gasbun en daarom is het ook zaak om bij niet gebruik van het gas altijd de kraan op de gasfles zelf te sluiten. Dat heeft inderdaad met bewustzijn voor risico's te maken.
En een gasalarm kan natuurlijk nooit kwaad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Plaats reactie