Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Karmann Karuso T4
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Vandaag de laatste 5mm plaat binnengekregen en de nieuwe langere profielen met de juiste verbinders.
Alles zit er muurvast op zonder boren.
Genoeg ventilatie en ik kan ze in 5 minuten demonteren.
Ik laat het een paar weken zo om te testen (opbrengst en rijden) en als ik meer tijd heb wordt het scharnierbaar zodat ik de avondzon mee kan pakken. Vandaag ook de waterdruksensor in de leiding vervangen, nu zou de pomp bij 1 bar druk af moeten slaan. Ik hoop dat we met de karnaval een paar dagen weg kunnen als test.
Alles zit er muurvast op zonder boren.
Genoeg ventilatie en ik kan ze in 5 minuten demonteren.
Ik laat het een paar weken zo om te testen (opbrengst en rijden) en als ik meer tijd heb wordt het scharnierbaar zodat ik de avondzon mee kan pakken. Vandaag ook de waterdruksensor in de leiding vervangen, nu zou de pomp bij 1 bar druk af moeten slaan. Ik hoop dat we met de karnaval een paar dagen weg kunnen als test.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- Multivan Generation
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Karmann Karuso T4
Je idee om ze scharnierbaar te maken is leuk, in theorie.
Want hoe vaak ga je daadwerkelijk een laddertje pakken om je panelen op te klappen?
Want hoe vaak ga je daadwerkelijk een laddertje pakken om je panelen op te klappen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Ja, dat is waar. Komt niet vaak voor.
Maar ik heb 2 schuiframen...
Als ik van binnen op de bank ga staan kan ik door dit raam er makkelijk bij, dit is het achterste raam.
Ik zie het meer als het reservewiel. Heb ik ook al 30 jaar bij zonder ooit een lekke band te hebben. Het opklapbaar maken zal een middagje klussen zijn en nog geen € 25,- aan materiaal. Is meer omdat het kan...
Maar nu eerst de gastank onderin bouwen.
Maar ik heb 2 schuiframen...
Als ik van binnen op de bank ga staan kan ik door dit raam er makkelijk bij, dit is het achterste raam.
Ik zie het meer als het reservewiel. Heb ik ook al 30 jaar bij zonder ooit een lekke band te hebben. Het opklapbaar maken zal een middagje klussen zijn en nog geen € 25,- aan materiaal. Is meer omdat het kan...
Maar nu eerst de gastank onderin bouwen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Gastank, ringtank onderbouw.
Ik zou hem graag zo hoog mogelijk hangen.
Die dwarsbalk is volgens mij origineel om eventuele zware lading te ondersteunen. Zou ik hier een stukje af kunnen slijpen om de tank 5cm hoger te plaatsen? Ik haal de balk niet weg, maar in het midden wordt hij breed, dat wil ik wat smaller afslijpen.
Doen? Of echt slecht plan?
Ik zou hem graag zo hoog mogelijk hangen.
Die dwarsbalk is volgens mij origineel om eventuele zware lading te ondersteunen. Zou ik hier een stukje af kunnen slijpen om de tank 5cm hoger te plaatsen? Ik haal de balk niet weg, maar in het midden wordt hij breed, dat wil ik wat smaller afslijpen.
Doen? Of echt slecht plan?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

Re: Karmann Karuso T4
Mijn t4 rijdt op lpg, tank op de plaats van reserve wiel en daar is die balk verwijdert zodat de tank tegen de vloer hangt.



-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Karmann Karuso T4
Da's een rudimentaire balk dan
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Vandaag een stuk verder gekomen.
De ringtank van marktplaats is 30cm hoog, en dat is echt teveel.
Dus toch maar een 25 liter 200x844 tank gekocht.
Zo’n tank op zich is al schijtduur, maar voor de aansluitmaterialen tel je ook nog eens 150,- extra
Maar okee, dan heb je wel iets goeds.
Stukje uit de balk geslepen en van hoekprofiel ophangklemmen gemaakt. Daar de ophangplaten op vastgezet. En de tank ff met tiewraps uitgeprobeerd.
Alles moet 5 cm naar achteren zodat hij verder van de uitlaat komt.
Maar het idee werkt!
De ringtank van marktplaats is 30cm hoog, en dat is echt teveel.
Dus toch maar een 25 liter 200x844 tank gekocht.
Zo’n tank op zich is al schijtduur, maar voor de aansluitmaterialen tel je ook nog eens 150,- extra

Maar okee, dan heb je wel iets goeds.
Stukje uit de balk geslepen en van hoekprofiel ophangklemmen gemaakt. Daar de ophangplaten op vastgezet. En de tank ff met tiewraps uitgeprobeerd.
Alles moet 5 cm naar achteren zodat hij verder van de uitlaat komt.
Maar het idee werkt!

1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Soms... 
Bij de derde rit naar de kampeerboer dacht ik alles te hebben.
Gastank - check
Vulslang - check
LPG gasdrukregelaar - check
Koper leiding 8mm - check
Knelkoppelingen - check
LPG filter - check
LPG vulnippel - error - ik had een buitenvuller gekocht maar die steekt uit en daar kan de RDW moeilijk over doen. Er mogen geen uitstekende delen aan je carrosserie zitten. Ik neem geen risico dus toch maar geruild voor de duurdere inbouw vulnippel. - dus check
Slangtule voor 8mm leiding - check
Wel nondedju
Heeft de LPG tank weer een speciaal linkse draad adapter nodig om naar de 8mm knelkoppeling te gaan. AAARGGG.
Okee webshop, komt overmorgen binnen - check
Welke Clown Bassie er verzonnen heeft dat die spanband precies andersom opgerold is dan dat hij gemonteerd moet worden is me een raadsel. Maar dat komt later.
De beugels heb ik gelast en aangepast. Ze moeten net 3 cm verder naar achteren anders paste de montage spanband niet omdat de behuizing dan in de weg zit. Okee, las netjes schoongemaakt. Primer erop en meteen in de tectyl gezet. Ik kan bakken en braden en het zit vast maar die kleine kiertjes zorgen voor roest. Dit moet toch een jaar of 10 meegaan zo. En de voorkant van de tank ook meteen in de tectyl gezet. Helpt een beetje tegen steenslag van het achterwiel. Het wordt er niet mooier op maar die rode laklaag is keihard dus chipt te gemakkelijk af. Vandaag alles maar eens mooi laten drogen.
En morgen eens kijken naar een elektrische klep op de tank.
Hij ligt wel erg ver onder de camper om hem handmatig te bedienen.

Bij de derde rit naar de kampeerboer dacht ik alles te hebben.
Gastank - check
Vulslang - check
LPG gasdrukregelaar - check
Koper leiding 8mm - check
Knelkoppelingen - check
LPG filter - check
LPG vulnippel - error - ik had een buitenvuller gekocht maar die steekt uit en daar kan de RDW moeilijk over doen. Er mogen geen uitstekende delen aan je carrosserie zitten. Ik neem geen risico dus toch maar geruild voor de duurdere inbouw vulnippel. - dus check
Slangtule voor 8mm leiding - check
Wel nondedju
Heeft de LPG tank weer een speciaal linkse draad adapter nodig om naar de 8mm knelkoppeling te gaan. AAARGGG.
Okee webshop, komt overmorgen binnen - check
De beugels heb ik gelast en aangepast. Ze moeten net 3 cm verder naar achteren anders paste de montage spanband niet omdat de behuizing dan in de weg zit. Okee, las netjes schoongemaakt. Primer erop en meteen in de tectyl gezet. Ik kan bakken en braden en het zit vast maar die kleine kiertjes zorgen voor roest. Dit moet toch een jaar of 10 meegaan zo. En de voorkant van de tank ook meteen in de tectyl gezet. Helpt een beetje tegen steenslag van het achterwiel. Het wordt er niet mooier op maar die rode laklaag is keihard dus chipt te gemakkelijk af. Vandaag alles maar eens mooi laten drogen.
En morgen eens kijken naar een elektrische klep op de tank.
Hij ligt wel erg ver onder de camper om hem handmatig te bedienen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

Re: Karmann Karuso T4
Leuk verslag. Ik moest er erg om 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
De tank zit eronder en muurvast.
Ik heb er een elektrische klep tussengezet, en die gaat later op een schakelaar. Schakelaar komt binnen bij het fornuis, knopje om is koken, knopje uit is gas uit.
Die klep gebruikt 11Watt dus die kan niet continu open staan.
Ik heb ruimte gelaten boven het relais zodat ik daar een kleine neodynium magneet op kan doen als we “uren” willen BBQ-en. Veilig en flexibel dus
Nu de leidingen aan het leggen naar binnen.Ik heb er een elektrische klep tussengezet, en die gaat later op een schakelaar. Schakelaar komt binnen bij het fornuis, knopje om is koken, knopje uit is gas uit.
Die klep gebruikt 11Watt dus die kan niet continu open staan.
Ik heb ruimte gelaten boven het relais zodat ik daar een kleine neodynium magneet op kan doen als we “uren” willen BBQ-en. Veilig en flexibel dus

1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Yesss!
Het projectje Gastank is af. Boven het fornuis een schakelaar gebouwd met licht zodat nooit per ongeluk het gas aanblijft.
Elektrische klep werkt prima!
De draden werk ik nog mooi weg en ik ga alles eerst met carnaval eens testen op langer gebruik. Dan bouw ik het definitief in en komt er een 3 pits gasstel in.
Aardappel, groente en vlees.
Wie doet nou 2 pitten in een camper?
Het projectje Gastank is af. Boven het fornuis een schakelaar gebouwd met licht zodat nooit per ongeluk het gas aanblijft.
Elektrische klep werkt prima!
De draden werk ik nog mooi weg en ik ga alles eerst met carnaval eens testen op langer gebruik. Dan bouw ik het definitief in en komt er een 3 pits gasstel in.
Aardappel, groente en vlees.
Wie doet nou 2 pitten in een camper?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Okee, ik had al een raar ding met het water en morgen ga ik dat oplossen.
Ik dacht dat de drukswitch kapot was en die is vervangen.
Probleem blijft.
Ik heb een terugslagventiel (vervangen) MAAR die terugslagklep zit NA de waterdrukswitch?
Dan staat er dus alleen druk op de switch ALS de pomp loopt.
Het ventiel moet meteen na de pomp zitten en DAARNA pas de drukswitch. Morgen alles eruit en alles opnieuw met nieuwe waterslangen.
Iemand nog tips?
Als ik de waterschakelaar aanzet dan bijft de pomp lopen.Ik dacht dat de drukswitch kapot was en die is vervangen.
Ik heb een terugslagventiel (vervangen) MAAR die terugslagklep zit NA de waterdrukswitch?
Dan staat er dus alleen druk op de switch ALS de pomp loopt.
Het ventiel moet meteen na de pomp zitten en DAARNA pas de drukswitch. Morgen alles eruit en alles opnieuw met nieuwe waterslangen.
Iemand nog tips?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Misschien niet enorm boeiend maar ik post het toch als info voor overige Karuso eigenaren.
Het grootste probleem als je de waterleidingen wilt vervangen zit achter de standkachel, in het badkamerkastje, onder de boiler. Je komt er niet bij. De volledige douchecel zal eruit moeten want de leidingen zijn gelegd voordat die cel erin gezet is.
Op de foto zie je een Truma afwateringklep. Die zit op de koudwaterleiding, aanvoer komt van boven op de foto en stroomt naar de achterkant van de camper, waar hij de op de onderkant van de truma boiler de toestroom van koud water geeft. Die klep is alleen om je koudwaterleiding leeg te laten bij vorst.
De waterleiding met de T-koppeling is warm water. Dat stroomt van de bovenste aansluiting op de trumaboiler van achter naar voren, op de foto dus van onder naar boven. De witte schroefkoppeling rechts is de aftapkraan om warm water van je boiler weg te laten lopen. Dit werkt natuurlijk niet omdat het de bovenste uitloop van je boiler is. DUS, als de boiler leeg moet, set je Beide kranen/kleppen open. Dan gaat alles leeg. Helemaal rechts gaat nog een afwateringsslang voor warm water door de bodem naar buiten. Die zat met een T-stuk op de warmwaterleiding en had dezelfde functie als de witte afwateringsplug. Deze heb ik laten vervallen.
Er was al wat mee gerommeld, en ik heb in de keuken nu alleen koud water aangelegd. De douchekraan zit 60 verderop dus als ik echt perse warm water nodig heb in de keuken dan pak ik het daar wel. Scheelt weer luchtbellen en rare terugstromingen. Ook in de douche de originele koppeling vervangen.
Het grootste probleem als je de waterleidingen wilt vervangen zit achter de standkachel, in het badkamerkastje, onder de boiler. Je komt er niet bij. De volledige douchecel zal eruit moeten want de leidingen zijn gelegd voordat die cel erin gezet is.
Op de foto zie je een Truma afwateringklep. Die zit op de koudwaterleiding, aanvoer komt van boven op de foto en stroomt naar de achterkant van de camper, waar hij de op de onderkant van de truma boiler de toestroom van koud water geeft. Die klep is alleen om je koudwaterleiding leeg te laten bij vorst.
De waterleiding met de T-koppeling is warm water. Dat stroomt van de bovenste aansluiting op de trumaboiler van achter naar voren, op de foto dus van onder naar boven. De witte schroefkoppeling rechts is de aftapkraan om warm water van je boiler weg te laten lopen. Dit werkt natuurlijk niet omdat het de bovenste uitloop van je boiler is. DUS, als de boiler leeg moet, set je Beide kranen/kleppen open. Dan gaat alles leeg. Helemaal rechts gaat nog een afwateringsslang voor warm water door de bodem naar buiten. Die zat met een T-stuk op de warmwaterleiding en had dezelfde functie als de witte afwateringsplug. Deze heb ik laten vervallen.
Er was al wat mee gerommeld, en ik heb in de keuken nu alleen koud water aangelegd. De douchekraan zit 60 verderop dus als ik echt perse warm water nodig heb in de keuken dan pak ik het daar wel. Scheelt weer luchtbellen en rare terugstromingen. Ook in de douche de originele koppeling vervangen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

- Multivan Generation
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Karmann Karuso T4
Hoe voelt dat nu, rijden met een torpedo onder je bus?
Geeft een machtig gevoel?

Geeft een machtig gevoel?



...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Haha, best spannend eigenlijk.
Hij hangt wel muurvast en 18cm boven het wegdek nu.
Ik had nog nooit LPG getankt. De vulslang was te lang dus vandaag vervangen door de juiste maat...
Maar ik had hem op de tank zelf alleen handvast gedraaid
Hoop gesis en gesputter van onder de bus dus
Gelukkig had ik gereedschap bij dus meteen ff vast gemaakt.
En inmiddels werkt alles.
Ik heb uit een oude douchecel de mengunit en keuzeunit geslepen, dus nu kan ik kiezen tussen de kraan of de douchekop. En de mengkraan werkt ook. Waterdruk is nu prima!
echt 3x beter dan eerst met dezelfde pomp.
Hij hangt wel muurvast en 18cm boven het wegdek nu.
Ik had nog nooit LPG getankt. De vulslang was te lang dus vandaag vervangen door de juiste maat...
Maar ik had hem op de tank zelf alleen handvast gedraaid
Hoop gesis en gesputter van onder de bus dus
En inmiddels werkt alles.
Ik heb uit een oude douchecel de mengunit en keuzeunit geslepen, dus nu kan ik kiezen tussen de kraan of de douchekop. En de mengkraan werkt ook. Waterdruk is nu prima!
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 
