Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbodruk vw t5 2.5 tdi 2006 axe 128kw 174pk

vragen over de T5
Plaats reactie
bootrachim
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2019, 20:23

turbodruk vw t5 2.5 tdi 2006 axe 128kw 174pk

Bericht door bootrachim »

hallo,
reeds een paar keer, totaal onverwacht gaat mijn t5 (295000km) in noodloop. eens met caravan, soms zonder ook.
Nu blijf ik in 4de versnelling met caravan (1600 kg) en draai ik 2800rpm aan 90km/u en heb ik het niet meer/nooit meer gehad.
in 5de versnelling slechts 2100/2200rpm aan 90km/u en vermoedelijk vraag je dan teveel inspanning, boost, van de turbo en plots, out of the blue, gedaan, kalm blijven, al rijdend contact afzetten, even wachten en hupla, back in business...
retour naar EGR is afgedopt, zelf de klep in de EGR is eruit.
ik heb nu een turbodrukmeter geplaats van Depo racing om mijn druk te kunnen/willen zien.
Drukleiding aangesloten op de alu buis net na turbo. Die geeft soms 2 bar druk aan...
Ofwel is mijn meter chinese rommel en speelgoed ofwel klopt er iets niet.
Weet er iemand hoeveel turbodruk deze T5 moet/mag hebben, ik vind het nergens terug.
alvast bedankt.
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Re: turbodruk vw t5 2.5 tdi 2006 axe 128kw 174pk

Bericht door Remy »

Datzelfde probleem heb ik ook gehad, en lang gezocht.

Alles nagekeken, nergens vacuumlekkage, ook de schoepen van de turbo bewegen soepel maar toch bij zwaar trekken in de helling uitval.
Uiteindelijk heb ik de vacuumdoos op de turbo lichtjes (1 omwenteling) versteld en daarna geen enkel probleem meer.
Je kun ahv de foutmelding, overdruk c.q. te weinig turbodruk wel bepalen wat je moet doen.
Ook het maken van een logging helpt daar wel bij.

In de garages zetten ze dan een nieuwe turbo omdat ze voor trial en error met de afstelling geen tijd hebben.

Succes,
Remy
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbodruk vw t5 2.5 tdi 2006 axe 128kw 174pk

Bericht door Multivan Generation »

Voor je echte turbodruk moet je ongeveer 1 bar (afhankelijk van het weer) aftrekken om aan de door de turbo gegenereerde druk te komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie