Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterbanden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

winterbanden

Bericht door brugseb »

Op onze bus uit 2001 liggen originele LM velgen 215/60 R16; nu heb ik nog een setje winterbanden liggen 195/70 R15, iemand ervaring bij het wisselen van banden/velgenmaat, rijgedrag?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door Multivan Generation »

Dat gaat normaal gezien prima,
echter heb je nu toch een 150 pk?

Daarop moeten normaal gezien minimaal 16 inch wielen ivm de grotere remmen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: winterbanden

Bericht door RoelandZ »

Volgens mij heeft je 16” niet de juiste banden maat eromheen liggen. Een smallere winterband geeft een betere wegligging/grip als en sneeuw ligt. :jump
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door brugseb »

@Peter: Klopt, de 150pk; dacht ooit iets gelezen te hebben over vaste velgenmaat, dat zal het geweest zijn...
Wordt dus helaas flink investeren in een nieuwe set :bonk

@Roeland: Klopt eveneens, op mijn LM velgen liggen momenteel gewone zomerbanden!
Mijn bandenboer stelt wintersloffen voor in de zelfde 215/60 R16 maat (€500), zou je smaller aanbevelen?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: winterbanden

Bericht door RoelandZ »

Ik zou zelf kiezen voor 195-65-16

Dan komt de maat overeen met de originele omtrek, zijn de bandjes wat voordeliger in aanschaf en heb je meer grip als er sneeuw ligt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 21 okt 2019, 20:58 @Peter: Klopt, de 150pk; dacht ooit iets gelezen te hebben over vaste velgenmaat, dat zal het geweest zijn...
Wordt dus helaas flink investeren in een nieuwe set :bonk

@Roeland: Klopt eveneens, op mijn LM velgen liggen momenteel gewone zomerbanden!
Mijn bandenboer stelt wintersloffen voor in de zelfde 215/60 R16 maat (€500), zou je smaller aanbevelen?
Als je een AHY hebt, dan kun je ipv 280 mm aan de voorzijde voor een 15 inch remsysteem, 300 mm remsysteem hebben.
De 204 pk V6 en de 150 pk TDI met motorcode AXG zouden 313 mm moeten hebben.
Dus je kunt geluk hebben dat het past, maar ik zou er normaal gezien niet van uit gaan.
Succes met passen..
Achterzijde is sowieso geen probleem.

Kies met jullie zware camper voor banden met de juiste loadindex.
Die 215/60 is een prima bandenmaat, standaard is dacht ik 225/60-16 ..
Als je voor de keuze staat smaller of juiste loadindex, dan zou ik voor het laatste gaan..
Het extra gewicht van de zware camper compenseert qua druk/cm2 gemakkelijk de bandenmaat..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

RoelandZ schreef: 21 okt 2019, 21:22 Ik zou zelf kiezen voor 195-65-16

Dan komt de maat overeen met de originele omtrek, zijn de bandjes wat voordeliger in aanschaf en heb je meer grip als er sneeuw ligt.



215/60R16 is een af-fabriek bandenmaat voor de 151PK versie , en dus de correcte maat . VW zal wel een reden hebben om geen te smalle (lees : 195) banden te monteren op de dikke motorversies ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: winterbanden

Bericht door RoelandZ »

Pascal-141 schreef: 22 okt 2019, 07:57
RoelandZ schreef: 21 okt 2019, 21:22 Ik zou zelf kiezen voor 195-65-16

Dan komt de maat overeen met de originele omtrek, zijn de bandjes wat voordeliger in aanschaf en heb je meer grip als er sneeuw ligt.



215/60R16 is een af-fabriek bandenmaat voor de 151PK versie , en dus de correcte maat . VW zal wel een reden hebben om geen te smalle (lees : 195) banden te monteren op de dikke motorversies ...
Maar dan nog meer druk per cm2 dus meer grip in de sneeuw. En in de sneeuw gebruik je toch niet alle 151 paardjes.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Altijd leuk deze discussie. Druk per vierkante centimeter verandert helemaal niet, typisch broodje aap-verhaal. Het gewicht van het voertuig blijft toch hetzelfde? Het enige dat verandert is de vorm van het contactvlak met de weg.

Maar back on topic, ik heb ook winterbanden in de maat 215/60-16 (C) eronder liggen en dat is gewoon goed.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: winterbanden

Bericht door bvddobb »

Sjoerds schreef: 22 okt 2019, 09:46 Altijd leuk deze discussie. Druk per vierkante centimeter verandert helemaal niet, typisch broodje aap-verhaal. Het gewicht van het voertuig blijft toch hetzelfde? Het enige dat verandert is de vorm van het contactvlak met de weg.
Ehhh..., nou...: druk is kracht gedeeld door oppervlak. De (zwaarte)kracht blijft bij gelijk gewicht van de bus gelijk, ja, maar bij een bredere band heb je een iets groter wegcontact-oppervlak, en dus een lagere druk. Bij een smallere band een kleiner oppervlak, en dus een hogere druk.

Het verschil is klein, maar kan een groot verschil maken. Dat is ook waarom terreinbanden in de regel wat bredere genomen worden, en je bijv. bij door zand of modder rijden wat lucht uit je banden laat lopen: dan heb je een iets groter contactoppervlak, en daardoor meer grip, en minder druk, dus zak je minder snel door de toplaag heen waardoor je vast kunt komen te zitten. Denk maar aan dun ijs, waar je staand wel doorheen zakt, maar liggend op je buik (om iemand uit een wak te halen, bijv.) niet.

Bij winterbanden zou dat net andersom zijn: daar wil je juist wél door het bovenlaagje van losse of moddersneeuw zakken, om zo meer grip op de hardere onderlaag te hebben. En dus neem je dan wat smallere banden dan 's zomers in het terrein.

Dat is in ieder geval hoe wij e.e.a. altijd begrepen hebben en we vinden het wel een plausibel verhaal, eigenlijk. Geen broodje aap.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Je haalt twee heel belangrijke dingen door elkaar.
Als je je bandenspanning laat zakken dán vergroot je inderdaad het contactvlak, maar dat is heel iets anders. Het gewicht van de bus blijft hetzelfde, dus uitgaande van dezelfde bandenspanning, is het contactvlak even groot, alleen anders van vorm.
Enige verschil is dat het contactvlak bij een smallere band, iets smaller en dus langer wordt, waardoor je iets langer contact met het wegdek hebt en dat is een (heel klein) voordeel in de winter, voornamelijk bij wegrijden vanuit stilstand. Maar het verhaal van meer of minder druk per vierkante centimeter is onzin.

Je kunt inderdaad beter de bandenspanning iets lager houden, daar bereik je wél echt iets mee, als je een groter contactvlak wilt hebben.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

Sjoerds schreef: 22 okt 2019, 09:46 Altijd leuk deze discussie. Druk per vierkante centimeter verandert helemaal niet, typisch broodje aap-verhaal. Het gewicht van het voertuig blijft toch hetzelfde? Het enige dat verandert is de vorm van het contactvlak met de weg.

Maar back on topic, ik heb ook winterbanden in de maat 215/60-16 (C) eronder liggen en dat is gewoon goed.
Het is niet omdat het gewicht van de auto hetzelfde blijft , dat de bodemdruk niet kan wijzigen . Druk per vierkante cm zakt naarmate het contactvlak groter word. Als er op een voertuig een standaardband zit van bvb 195 breed , en je vervangt die door bvb banden 325breed , dan heb je wel degelijk veel meer vierkante cm's contactvlak , dus ook minder bodemdruk .
Waarom denk je dat men rupsbanden gebruikt ipv gewone banden op bvb trekkers , graafmachines en zelfs terreinwagens ? Enkel en alleen om de bodemdruk zo laag mogelijk te houden (door , jawel, een groter contactoppervlak) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door Multivan Generation »

En ik dacht even dat ik gek was...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Jij spreekt jezelf ook tegen Pascal. Een rups is inderdaad vlak en lang en heeft daardoor een groter contactvlak en dus minder druk per vierkante centimeter. Maar die bredere 325-band is nog steeds rond en heeft daardoor een ander contactvlak dan een smallere band, maar dat is niet groter en dus ook geen andere oppervlaktedruk.
Geloof me, ik heb jaren op de technisch afdeling van een bandenfabrikant gewerkt...

Kijk maar eens naar deze afbeelding, een bredere band heeft een breed en kort contactvlak (footprint) en een smallere band een smal en langer contactvlak. maar de oppervlakte (lengte x breedte) zal exact hetzelfde zijn. Het gewicht van de bus verandert ook niet, dus de oppervlaktedruk blijft altijd hetzelfde.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: winterbanden

Bericht door bvddobb »

Sjoerds schreef: 22 okt 2019, 14:00 minder druk per vierkante centimeter.
Ik haak hier toch af, c.q. hier raak je me kwijt, Sjoerd. Druk per vierkante cm? Druk is kracht per oppervlak, dus evt. N per vierkante cm, of kgf per vierkante cm. Klaar. Maar druk per vierkante cm? Dus (kracht per vierkante cm) per vierkante cm? Daar kan ik geen chocola van maken! :nuts

Als het contactvlak kleiner wordt en het gewicht hetzelfde blijft, neemt de druk toe. Als het contactvlak groter wordt en het gewicht blijft hetzelfde, neemt de druk af.

Jouw claim is veeleer dat een brede band en een smalle band bij dezelfde bandenspanning een even groot contactvlak hebben, alleen anders van vorm. Dat moet ik van een voormalig bandenboer dan maar geloven, zulke detailkennis heb ik niet. En bij eenzelfde grootte van contactvlak en gelijk gewicht blijft de druk hetzelfde, dat is helder.

Waar komt de claim in allerlei artikelen en van allerlei bandenboeren dat een winterband beter wat smaller kan zijn dan vandaan? Is dat dan onzin? Of is het in de sneeuw beter om een langer contactvlak te hebben met een smalle band, dan een breed contactvlak met een brede band?
Plaats reactie