Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarom dit stopcontact?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 98
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door VerbalKint » do okt 24, 2019 15:22

Je 2e meting op wisselspanning geeft 30... Dit is wat de meter idd aangeeft bij 12V DC op de accu. Het is dus een dubbel fout aangesloten contact. Je randaarde is Massa en je rode contact is 12 V.

Mijn advies: contact eruithalen, bij de bouwmarkt een contactdoos met een blindplaatje halen en die monteren. Die past precies op wat je nu hebt, en in die bindplaat kun je een gaatje boren om een 12V aansluiting te maken. Dan heb je geen rare gaten en toch fatsoenlijk aangesloten.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 947
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door bvddobb » do okt 24, 2019 16:27

Het is dus gewoon een beetje raar aangesloten 12V aansluiting. Voor de vorige eigenaar zal het zo gewerkt hebben, maar het blijft een rare manier van aansluiten en een rare plek voor zo'n aansluiting.
Waarvoor zou dat geweest zijn? Een 12V electrische deken op het onderbed?? :winter
Maar er zitten achter aan de rechterkant van de auto al twee kant-en-klare 12V-aansluitingen... :nuts

jan2009
Berichten: 5167
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door jan2009 » do okt 24, 2019 18:25

IK denk om het portable zonnepaneel op aan te sluiten.
:yes
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door krekwakwol » do okt 24, 2019 21:10

Hallo, wat een bijzonder topic is dit.
Ik heb toch nog een vraagje.
Wat geeft de meter aan als je het omdraait, de meter op DC zetten met walstroom en op AC zetten zonder walstroom, dit maakt het plaatje even wat completer.

Beckontheroad
Berichten: 1213
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Beckontheroad » do okt 24, 2019 21:17

jan2009 schreef:
do okt 24, 2019 18:25
IK denk om het portable zonnepaneel op aan te sluiten.
:yes
Ja! Zou zo maar kunnen..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1586
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Mickel Moen » vr okt 25, 2019 9:30

jan2009 schreef:
do okt 24, 2019 14:49
Lees het nog eens door.
:knipoog

Wel grappig topic dit , de meest wilde gedachten komen voorbij , er wordt zelfs gesproken over 230 volt gelijkspanning en 12 volt wisselspanning.
Zeker je kunt met een 230V DC stekker en stopcontact een 12V AC verbinding maken
De meest scherpzinninge en oplettende reaktie komt echter van ArieV , hulde.
:toppie
Jan :gekte

HiHi,

Scherp van jou. Met mijn slaperige kop AC en DC omgedraaid. :bonk
Op mijn blog er hele hoofdstukken aan gewijd.
Maar goed dat er dan de “auto”correctie van het blog is.

Die zwarte minnen had ik niet eens gezien.

Naast dat er een 12V stopcontact van gemaakt kan worden, is een 12V naar USB stopcontact ook het overwegen waard.

https://www.google.nl/search?q=12V+stop ... 24&bih=666
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 106
Lid geworden op: wo jul 19, 2017 10:16

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door ThomasH » vr okt 25, 2019 20:26

Klopt het dat er algehele consensus is dat het 12V betreft? En mijn metingen (rood rechts en zwart op de aardpen) waren dus op de juiste manier? :-)
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl

jan2009
Berichten: 5167
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door jan2009 » vr okt 25, 2019 22:03

ThomasH schreef:
vr okt 25, 2019 20:26
Klopt het dat er algehele consensus is dat het 12V betreft? En mijn metingen (rood rechts en zwart op de aardpen) waren dus op de juiste manier? :-)
Heb je die plus en massa zelf zo gemerkt op die wandkontaktdoos?
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 98
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door VerbalKint » vr okt 25, 2019 22:22

Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 106
Lid geworden op: wo jul 19, 2017 10:16

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door ThomasH » za okt 26, 2019 7:58

VerbalKint schreef:
vr okt 25, 2019 22:22
Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
haha, ja, klopt, maar omdat ik du sniet echt wist waar ik mee bezig was, toch fijn om het bevestigd te hebben. Op internet las ik dat het slim is om op de hoogste stand te beginnen om vervolgens steeds naar een lagere stand te gaan en dat je dan een preciezere meting krijgt.

@jan2009: die markeringen stonden er al op.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl

Beckontheroad
Berichten: 1213
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Beckontheroad » za okt 26, 2019 8:55

ThomasH schreef:
za okt 26, 2019 7:58
VerbalKint schreef:
vr okt 25, 2019 22:22
Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
haha, ja, klopt, maar omdat ik du sniet echt wist waar ik mee bezig was, toch fijn om het bevestigd te hebben. Op internet las ik dat het slim is om op de hoogste stand te beginnen om vervolgens steeds naar een lagere stand te gaan en dat je dan een preciezere meting krijgt.

@jan2009: die markeringen stonden er al op.
Thomas, goed bezig, precies van hoog naar laag...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 38
Lid geworden op: do jul 11, 2019 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door peerke56 » ma okt 28, 2019 13:33

Hoi ik heb in mijn camper een soort gelijk stopcontact gebouwd.
Waarom voor mijn 12 volt koelbox + is plus en de min is de randaarde is ook met de stekker zo.
Gat wat overblijft doet bij mij niks.
Je kan er een 220 stekker in steken dan gebeurt er niks als het goed is die heeft wel de 2 poten nodig om te werken.
Mvg Peerke :werkaanT4

Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 531
Lid geworden op: zo okt 23, 2011 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Jos M » ma okt 28, 2019 15:20

Vaak word dit gedaan omdat de 220 stekkers steviger zitten dan de 12 volt stekkers die vaak ik de sigarette aansteker gaan.
Denk dat er tegenwoordig wel betere stekkers zijn voor 12 volt

jan2009
Berichten: 5167
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door jan2009 » di okt 29, 2019 18:18

Kijk eens naar XLR connectors.
Prima spul voor 12 volt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/XLR
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Plaats reactie