Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door brecht »

Titel van het topic zegt het eigenlijk al:

Ik wil iets vast schroeven aan de binnenkant van het hefdak. De haak die je bedplank omhoog houdt zit ook aan het dak geschroefd, dus blijkbaar kan het best wat hebben. Toch voelt het gek om er zomaar de boor in te zetten.

Vandaar de vraag: hoe dik is dat dak? (zodat ik er niet dwars doorheen ga) en: hoe is het opgebouwd? Ik ga uit van een sandwich constructie, waar de wanden evt stevigheid bieden voor een schroef en de binnenkant enkel schuim is.

Voor de volledigheid: Ik ben van plan om aan elke zijkand 2 haakjes te schroeven, dit voor een geimproviseerd uitvalnet.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door J vd Pal »

De laag schuim is ongeveer 16 mm dik. Zie ook http://westfaliat4.info/WestfaliaT4Popt ... ionsWM.pdf

Overigens zit de bout waarmee de haak voor de bedplank vastzit bij mijn 2002 Event niet IN het dak geschroefd maar DOOR het dak met een slotbout.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door Hanz »

Om iets aan het hefdak te bevestigen kan je het beste een kort maar wat dikker parkertje gebruiken, bijvoorbeeld 5 x 12. Langer is niet nodig want het materiaal is toch niet dikker en de schuimlaag geeft geen enkel houvast.
Om meer stevigheid te krijgen kan je ook eerst een aluminium strip van bijvoorbeeld 20 x 2 mm met meerdere parkers bevestigen en de haakjes daaraan bevestigen. Dan verdeel je de kracht die op het net staat over meer punten.
Je kan zo'n aluminium stripje ook met een goede dubbelzijdig klevende tape vastzetten. Dan hoef je helemaal niet te boren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door brugseb »

Bij de eerste jaren was de slotplaat in het hefdak gemonteerd op een plaatje dat mee in de polyester zat, dus niet door het dak.
Op die manier kan je natuurlijk héél wat gewicht monteren...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 31 okt 2019, 17:40 Bij de eerste jaren was de slotplaat in het hefdak gemonteerd op een plaatje dat mee in de polyester zat, dus niet door het dak.
Op die manier kan je natuurlijk héél wat gewicht monteren...
Inderdaad.
Ik heb destijds ook bewust naar een ouder dak gezocht,
omdat de buitenzijde veel strakker was en er niets doorheen stak van boutjes,
wat een mogelijk lekkage gevaar met zich mee brengt..

Ik heb destijds schroefjes met een lengte van 13 mm gebruikt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door brecht »

Thnx!

Parkertjes 5x12 klinkt goed, 16m dik schuim is fijn om te weten, dan kan ik daar rekening mee houden.
Dubbelzijdig tape is inderdaad oko een optie, vind vaak dat dat er zo vlekt, asl het er al af komt, dan liever een net geschroefd haakje :)

Moet nog uitzoeken hoe ik het precies vast ga maken btw, meerdere schroeven per haak is een optie. Overigens hoeft het ook weer niet zo heel veel te kunnen houden, ik ga me niet optrekken aan het net... Het is vooral voor de kleine en dan vooral om te zorgen dat hij er niet uit rolt.
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door VerbalKint »

Heeeel vroeger, toen ik zelf in de daktent sliep, losten we dit op met de trap.
We hadden een trapje wat precies zo lang was, als dat het gat van het bed breed was.
De trap ging dan dwars naast het bed.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door J vd Pal »

Ik heb net een Westfalia isolatie aangebracht. Deze zit vast met Tenax/Loxx bevestigingen die je in het dak vastzet. De hemelbekleding is heeel taai. Ik moest eerst voorboren voordat ik er een schroefje (4 mm) in kon draaien. Het lijkt erop dat onder de zachte kunstleerlaag een laagje glasvezel versterkt kunststof zit van 1-2 mm dik. De schroefjes zitten muurvast.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: schroeven in binnenkant hefdak: hoe dik is dat?

Bericht door brecht »

Thnx, fijn om te weten!
Plaats reactie