Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Conventionele diesel is wel heel duur geworden ondertussen, jammer dat HVO gewoon mee gaat in die prijsstijging.

Snappen jullie dat?
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door websurfer »

Gisteren "gewoon "diesel getankt maar dat wordt best een dingetje

Onbemand mag je voor max 125 euro tanken (weet niet hoe dat bij bemand is ) en met een bijna lege tank sloeg deze af op 122 euro en tank nog niet vol

eerste reactie schrikken en dan balen dat je niet gewoon kan tanken wat je wil
maar wat een prijzen
recreatief rijden wordt toch wel erg afgestraft
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Hurbie schreef: 12 mar 2022, 10:43 Conventionele diesel is wel heel duur geworden ondertussen, jammer dat HVO gewoon mee gaat in die prijsstijging.

Snappen jullie dat?
Heb ik me ook over verbaasd... zelfs duurder dan de speciale benzine :bonk

Zal wel duurder zijn om te maken door de huidige gasprijzen
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Ja een groen hart 💚 gaat wel door de portemonnee maar op een gegeven ogenblik is het ook goed.
Zijn nu een toertje aan het maken Up North (Lapland)
Een retourtje met een privé vliegtuig is bijna goedkopen.
Hier diesel tanken is geen pretje (krijgt er wel hee vee moois voor terug) maar hier HVO100 tanken🤔 NEE met bijna meer dan 40 cent verschil en 5K km voor de boeg (op en neer) gaat er geen HVO100 in.
Wel mooi te zien dat hier bij elke grote stad de Q pompen HVO100 standaard op de tap hebben.
A584B5A4-89DB-46F8-B44A-440404BE54DA.jpeg
A584B5A4-89DB-46F8-B44A-440404BE54DA.jpeg (17.84 KiB) 1087 keer bekeken
komma 1 naar links en dan heb je ongeveer de euro
D91366FC-4DEF-4215-AE90-CB4F541968CA.jpeg
D91366FC-4DEF-4215-AE90-CB4F541968CA.jpeg (26.29 KiB) 1087 keer bekeken
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Chewbacca schreef: 12 mar 2022, 15:23
Hurbie schreef: 12 mar 2022, 10:43 Conventionele diesel is wel heel duur geworden ondertussen, jammer dat HVO gewoon mee gaat in die prijsstijging.

Snappen jullie dat?
Heb ik me ook over verbaasd... zelfs duurder dan de speciale benzine :bonk

Zal wel duurder zijn om te maken door de huidige gasprijzen
Renewable diesel word niet van gas gemaakt maar can rest producten. het is XTL. GTL wordt van gas gemaakt. 🤗
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door WelkomBuiten »

Ik ben ook terug op 'stinkdiesel'. Jammer, was erg tevreden met de xtl.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

gcSunrader schreef: 12 mar 2022, 17:40
Renewable diesel word niet van gas gemaakt maar can rest producten. het is XTL. GTL wordt van gas gemaakt. 🤗
Klopt maar waarom zijn de afval producten nu dan ineens ook 200% duurder door de Russen?
Kan niet iets anders bedenken dan het productie proces
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Chewbacca schreef: 12 mar 2022, 20:15
gcSunrader schreef: 12 mar 2022, 17:40
Renewable diesel word niet van gas gemaakt maar can rest producten. het is XTL. GTL wordt van gas gemaakt. 🤗
Klopt maar waarom zijn de afval producten nu dan ineens ook 200% duurder door de Russen?
Kan niet iets anders bedenken dan het productie proces
Daar heb je zeker een punt. Voornaamste productie is in Finland, daar zou zomaar een Russisch buisje kunne liggen. En dat is denk ik dan nodig om de afval te laten verdampen tot een gas🙄
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door koensch »

het is het "alternatief" effect; hetzelfde wat speelde toen aardgas werd geintroduceerd was de gasprijs zodanig vastgesteld om op gelijkwaardige kosten te komen als met oliestook.

op een gegeven moment zat 90% van de huishoudens op gasverwarming en toch was de aardgas prijs gekoppeld aan de olieprijs. Net zoals de benzineprijs is gekoppeld aan de 'spotmarkt' voor brandstof, terwijl 95% van de brandstoflevering is gebaseerd op termijn contracten.

Dit alles is gewoon een smoes voor het principe "wat de gek ervoor geeft".

ik heb me altijd afgrvraagd waarom de aardgas prijs niet is gekoppeld aan de prijs van hagelslag.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door krekwakwol »

Omdat je met hagelslag je aardappels niet gaar krijgt :nuts
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

koensch schreef: 13 mar 2022, 11:17 het is het "alternatief" effect; hetzelfde wat speelde toen aardgas werd geintroduceerd was de gasprijs zodanig vastgesteld om op gelijkwaardige kosten te komen als met oliestook.

op een gegeven moment zat 90% van de huishoudens op gasverwarming en toch was de aardgas prijs gekoppeld aan de olieprijs. Net zoals de benzineprijs is gekoppeld aan de 'spotmarkt' voor brandstof, terwijl 95% van de brandstoflevering is gebaseerd op termijn contracten.

Dit alles is gewoon een smoes voor het principe "wat de gek ervoor geeft".

ik heb me altijd afgrvraagd waarom de aardgas prijs niet is gekoppeld aan de prijs van hagelslag.
Helder verhaal! Bedankt!

Ik pomp nog wel HVO, dat kan inderdaad niet meer in 1x, vanwege de max van 150eu. Ben benieuwd wanneer ik mijn 'grens' bereik voor groen rijden. :groteogen
marslint4
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2022, 17:28

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door marslint4 »

Hoi :zwaai weetjewellers,

Sinds sept 2020 hebben we een California uit 2001 aangeschaft. Ik lees zeer regelmatig diverse berichten en haal hier veel info/ tips uit. Deze discussie over renewal diesel heeft zeer mijn interesse vanuit het milieu aspect. Nu de diesel prijzen voor B7 en dus sowieso HVO100 niet echt leuk meer zijn, wacht ik nog maar even om renewal te gaan tanken.

De discussie om de CO2 norm te halen door o.a. alles in te zetten op de accu auto begrijp ik niet goed. Als er nu bewezen is dat renewal effectief bijdraagt aan de reductie van de CO2 norm. Waarom maakt de politiek de accijns op de fossiele diesels dan niet hoger en op de renewal diesels lager? Het voordeel is naar mijn mening, dat heel snel veel dieselrijders bewust of onbewust overgaan op renewal diesel tanken. Het mes snijdt dan aan 2 kanten...enerzijds meer accu rijders en meer renewal dieselrijders anderzijds, die helpen dat de CO2 omlaag gaat. Maar helaas lijkt de politiek zich daar niet bewust van te zijn.....
:T44EVER California Generation T4 2.5TDI AXG BJ2001
Groet Mars,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation »

De focus van de politiek staat gericht op elektrisch rijden en de implementatie van waterstof.
De politiek is niet meer geïnteresseerd in fossiele brandstoffen, alleen wel in de accijns gelden die ze in de schatkist brengen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

In Scandinavië is dat allemaal al uitgezocht en ja er is een reductie tot 92% en een reductie van de stikstof (nox) tot 38 %. Als we de hele overheid en gemeenten op HVO100 laten rijden dan hoeven er, volgens mij, geen boeren meer uitgekocht te worden en kunnen we voldoende bouwprojecten doorgang laten vinden. Maar vind maar eens een ingang bij de overheid waar je dit klokje kunt late klingelen. De HVO los van de brandstofprijzen dan kunnen de accijns er ook af. Laten we het verplaatsingsvloeistof gaan noemen🤣
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
marslint4
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2022, 17:28

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door marslint4 »

Ik weet het,
helemaal mee eens, mooi gesproken Winand :yes
De CO2 norm halen telt alléén maar als er een goed verdienmodel achter zit, jammer hoor.
Ik hoop dat er op tijd besef komt dat we het niet gaan redden, als het geldelijk belang op de 1e plaats blijft staan.
:T44EVER California Generation T4 2.5TDI AXG BJ2001
Groet Mars,
Plaats reactie