Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 vragenvuur van Henri

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Multivan Generation »

Dat zeg ik.. 6 jaar was mijn schatting..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door T4-Zaandam »

Blijf mij boos maken om die achterlijke milieuzones, ook die vervelende krantenartikelen weer die dit zo vrolijk aankondigen. Nooit is het genoeg, en de achterlijke redenatie ''zodat een schonere auto aantrekkelijker word'' blijf ik buiten proportioneel hufterig vinden. Alsof iemand bewust in een 20 jaar oude diesel wilt rijden.. Ik denk dat al die mensen liever een nieuwe (al dan niet Diesel) auto hadden gehad.

En nu zag ik ook weer een artikeltje over (alweer) de oldtimers, aangezien die met hun hoge leeftijd van 40 jaar buiten schot blijven, verwacht men daar misschien ook maatregelen op.. Het moet toch niet gekker worden...

Dat Rotterdam nu de milieuzone afschaft vind ik zéér positief, echter laat dit wel een tendens zien van hoe onbetrouwbaar de overheid is. Wie weet is over X jaar de oude (met oud 10 jaar en ouder) benzine auto aan de beurt? Wie weet wat men kan verzinnen.

En dan moet ik als burger zeker steeds weer de stoelendans uitvoeren? En steeds weer onnodig geld verspillen (want wie wilt mijn oude benzine auto nog dan?) om weer de overheid op zijn wenken te bedienen?

Ik vind het onvoorstelbaar, de overheid spiegelt zogenaamd de samenleving af (wat ook wel klopt aangezien men elkaar het licht in de ogen niet gunt) maar ik kan mij zo slecht voorstellen dat een groot deel van de bevolking achter deze idioterie staat.

Kijk, dat er nieuwe schone auto's gemaakt worden vind ik echt niet erg (zolang ze ook voordelig zijn in gebruik) maar laat mensen met een wat oudere auto nou met rust. Die milieuzones zijn een doorn in mijn oog.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad Jan,
Zoek eerst maar eens een geschikte bus ipv nu al mieren over iets wat voor jou nog geen probleem is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Pascal-141 »

T4-Zaandam schreef: 18 dec 2019, 14:25
Die milieuzones zijn een doorn in mijn oog.
Inderdaad ...
Milieuzones in steden zijn gewoon een stevige bron van inkomsten voor de overheden, niet meer of minder .
Het is al meermaals bewezen door allerlei studies dat er GEEN verbetering is van de luchtkwaliteit in de steden , na het invoeren van een LEZ , integendeel , de luchtkwaliteit gaat er vaak zelfs op achteruit !! Dit omdat de overheid de "oude diesels" er uit wil , en promoot daarom de verkoop van benzinewagens . Maar hierdoor word er nu véél meer schadelijke CO2 uitgestoten ( wat een diesel dus amper doet) ...

Vroeger reed iedereen benzinewagens , maar vanwege het " gat in de ozonlaag" , werd er door de overheden in de jaren 70 toen gepromoot om diesels te gaan rijden , om minder CO2 uitstoot te hebben . Nu zijn zogezegd de diesels niet meer goed , en iedereen maar weer over naar benzine . Blijkt nu dat vele benzinerijders niet tevreden zijn , vanwege het hogere verbruik .
Over elektrische auto's zullen we het maar niet hebben , in Belgie blijkt het verouderde elektriciteitsnet niet in staat om elektrische auto's aan te kunnen... En er werd onlangs ook aangekondigd dat er stroomtekort zou zijn deze winter , indien het een strenge winter zou worden . Belachelijk ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door kroonhome »

jan2009 schreef: 18 dec 2019, 18:25 Berust er nu maar in , je moet gaan fietsen!
Auto,s zijn in de toekomst " not done " tenminste in de steden dan.

Rotterdam gooit het nu over een andere boeg , de coolsingel bv wordt nu enkelbaans ! , in het voordeeel van de fieters en voetgangers.

:knipoog

Enne , je moet wel een beetje doorpakken wil je nog enkele jaren van een leuk dieseltje genieten.
:ikrij
Op zich is het een goed idee om auto's uit de (historische) binnensteden te houden maar dan alle auto's
Voorwaarde is dan wel dat je aan de randen betaalbaar kan parkeren en er goed openbaar vervoer is naar het centrum
Voor inwoners is dit een stuk mínder maar de gemeente kan de inwoners op allerlei gebied tegemoet komen als zij met de auto bij hun huis moeten komen

En fietsen in de steden kan niemand bezwaarlijk vinden toch?

In principe ga ik nu al niet meer de binnensteden in en zoek ik een camping aan de rand om bij voorkeur met de fiets naar het centrum te gaan
Op deze manier hoop ik het nog een aantal jaren door te kunnen rijden tot er een betaalbaar alternatief is waar ik wel de binnenstad in mag als deze niet auto vrij is.

Maar wanneer gemeente en overheid meedenken kunnen wij verantwoord nog een aantal jaren door met onze diesels

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door kroonhome »

Pascal-141 schreef: 18 dec 2019, 19:50 Maar wanneer gemeente en overheid meedenken kunnen wij verantwoord nog een aantal jaren door met onze diesels
Ik bedenk me nu dat het bovenstaande te mooi om waar te zijn is, want zij (gemeente en overheid) hebben daar geen belang bij behalve dan om eerst diesels te weren en vervolgens de benzine auto's. Is de volgende stap om diesels buiten de milieuzones nog te gebruiken onmogelijk te maken (extra belastingen e.d.)?? :muur
Met degene waar elektrisch rijden geen optie is omdat het niet betaalbaar is wordt geen rekening gehouden. :groteogen

Wat ik pas hoorde over oude bromfietsen in Den Haag is het zogenaamde uitsterf beleid. Hierbij mogen degene die nu op een vervuilende bromfiets rijdt doorrijden tot deze wordt afgeschreven, bij doorverkopen aan een nieuwe eigenaar mag de bromfiets niet meer Den Haag in. :toppie
Iets dergelijks voor particuliere auto bezitters (diesel en later benzine) zou de echte liefhebbers tegemoet kunnen komen in hun hobby.
Ik zou daar goed mee kunnen leven, ben nu 65 en ben er van overtuigd dat mijn twee busjes mij gaan overleven zodat de waarde vermindering voor mij al geen issue meer is, hoogstens voor mijn nabestaanden.... Is trouwens ook nog circulair, hoeveel kilometers maak ik nog en hoeveel stikstof, CO2 en andere vervuilende/giftige stoffen kost het bouwen van een nieuwe elektrische auto?? :ie

Maar wie weet komen er over een aantal jaren betaalbare ombouwpakketten om je busje om te bouwen naar elektrisch wanneer de accu technologie beter wordt (solid state accu, veiliger, grotere energie dichtheid, dus lichter, minder ruimte nodig).

Ben bang dat de huidige rechtse politiek hier geen oren naar heeft, immers economische groei voor de multinationals staat voorop, daar past circulariteit niet in vrees ik.... :censor

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door autocaravana »

Pascal-141 schreef: 18 dec 2019, 19:50
Milieuzones in steden zijn gewoon een stevige bron van inkomsten voor de overheden, niet meer of minder .

vanwege het " gat in de ozonlaag" , werd er door de overheden in de jaren 70 toen gepromoot om diesels te gaan rijden
In Nederland stellen gemeenten milieuzones in maar de boetes gaan naar het Rijk. Gemeenten hebben geen financieel belang.
Het gat in de ozonlaag werd veroorzaakt door cfk's. Dat heeft niets of weinig te maken met motorvoertuigen. Het zijn drijfgassen die in spuitbussen en koelkasten werden gebruikt. Tegenwoordig wereldwijd verboden, zodat het gat in de ozonlaag langzamerhand weer kleiner wordt.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door T4-Zaandam »

Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 18:44 Inderdaad Jan,
Zoek eerst maar eens een geschikte bus ipv nu al mieren over iets wat voor jou nog geen probleem is.
Het wordt sowieso geen probleem aangezien ik (nog) geen last heb van de milieuzones. En ik hou er een benzine auto naast mocht ik toch een keer er moeten zijn (lijkt mij sterk) en tuurlijk klaag ik ook al heb ik (nog) geen T4, en kijk ik wat de situatie is, als ik bijvoorbeeld in mijn eigen gemeente geen T4 zou mogen dan is het natuurlijk gelijk over.

Daarbij is de overheid toch onbetrouwbaar, kan zomaar zijn dat ineens benzine auto's ''in de ban'' gedaan worden. Mijn benzine auto word ook alweer 18 jaar...
Henri m
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2019, 12:40

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Henri m »

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels weer een jaartje verder :zwaai
Het T4 verhaal borrelt weer een beetje en we zitten een beetje te kijken of het haalbaar is om eentje helemaal zelf te bouwen vanaf 0.
Om te beginnen zoek ik info over slaaphefdaken en heb info opgevraagd bij een bedrijf in Heino.
We wachten weer af :gekte

Henri
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Bas_Caravelle »

Je kan ook een benzine t4 overwegen met lpg...

Rijdt super fijn.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Snautzer »

Ik heb laatst een T4 5 cyl, 2.5l benzine, 9 pers syncro gekocht met erg weinig km. Rijd als een vorst.
Zal er eens mss eens een verslagje van maken.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Bas_Caravelle »

Ik had er een zien staan op MP, was van een kinderdagverblijf of iets geweest. Die was snel verkocht...

Een Tdi is wat sneller met optrekken, maar verder doet de 2,5 benzine er niet voor onder.

Met lpg doet het verbruik er eigenlijk ook niet toe... en ehhh een T4 rij je niet vanwege de centen... dan moet je een Aygo kopen 🤪
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Snautzer »

Bas_Caravelle schreef: 14 jan 2021, 16:19 Ik had er een zien staan op MP, was van een kinderdagverblijf of iets geweest. Die was snel verkocht...

Die is nu van mij. :yes een syncro 9 pers geen roest met 179k km.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Bas_Caravelle »

Deze?
9EDED187-146D-4B52-BABA-B252C64659E8.jpeg
9EDED187-146D-4B52-BABA-B252C64659E8.jpeg (12.01 KiB) 1385 keer bekeken
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 vragenvuur van Henri

Bericht door Bas_Caravelle »

Gaaf! Veel plezier ermee!
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Plaats reactie