Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

vragen over de T4
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Nou mijn nieuwe motor zit erin! Fantastisch en hij rijdt goed.
Er is een kale AJT motor ingebouwd ipv mijn ACV en alles eromheen is er gewoon weer opgebouwd.
Maar: als ik start dan gaat na het voorgloeien alles op zwart en worden de tellers terug op 0 gezet.
Na een stuk rijden gebeurt het niet opnieuw. Dan blijft het goed.
Maar na een halve dag stilstaan weer wel!
Direct na wegrijden heb ik het bij de garage gemeld en deze liet mij weten dat dit niets met de reparatie te maken heeft.... eerlijk gezegd vind ik dit geen service.
Maar om nu direct op mijn achterste benen te gaan staan wil ik graag jullie mening weten.
Wat zou het kunnen zijn?
Ps ik heb het op video vastgelegd maar weet niet hoe ik het hier kan plaatsen?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Link naar het filmpje. Eerst downloaden en dan kun je hem bekijken:

https://my.hidrive.com/lnk/3BimgyDY
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Pascal-141 »

Is er geen massakabel vergeten aan te sluiten bij het terug monteren ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3242
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door J vd Pal »

Klinkt als een versleten accu. Met slechte aansluitingen/vergeten massa zou het starten altijd slecht gaan en niet alleen nadat de auto langer dan een paar uur heeft stilgestaan. Bij het rijden laad de accu op, die stroom houdt hij normaal gesproken vast maar als de accu verslijt wordt dat steeds minder, hoe verder deze verslijt hoe slechter de stroom wordt vastgehouden. Laat de accu eens testen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Ik heb de accu vanmorgen vervangen. Hij was al minimaal 5 jaar oud.
Uit de test bleek dat de laadspanning goed is en de accu niet helemaal meer oplaadde.
Nu nog niets bijzonders te merken. Eens kijken hoe het de aankomende dagen gaat.
Bedankt voor het meedenken en mocht het toch weer optreden dan meld ik me hier weer!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3242
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat het (zo lijkt het) is opgelost. Stond blijkbaar toch los van de motorwissel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Nee helaas!
Ook vanavond is het weer raak!
Extra info: bij het starten alles op nul en ook in de eerste 200-300m bij iedere hobbel.
Zit er iets los???
Daarna blijven de tellers oké!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Pascal-141 schreef: 30 jan 2020, 07:37 Is er geen massakabel vergeten aan te sluiten bij het terug monteren ?
Waar kan ik gaan kijken Pascal? Welke massakabel en waar hoort ie vast te zitten?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Pascal-141 »

Freds schreef: 31 jan 2020, 15:21
Pascal-141 schreef: 30 jan 2020, 07:37 Is er geen massakabel vergeten aan te sluiten bij het terug monteren ?
Waar kan ik gaan kijken Pascal? Welke massakabel en waar hoort ie vast te zitten?
De massakabel vanaf de neg vd batterij gaat naar beneden en hangt daar vast aan het chassis , en gaat vandaar verder naar de versnellingsbak.
En waar die kabel aan het chassis hangt durft het nogal eens gaan oxideren .
En natuurlijk ook de + kabel controleren naar de startmotor , en de bekabeling naar de alternator.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Pascal-141 schreef: 31 jan 2020, 18:16
Freds schreef: 31 jan 2020, 15:21
Pascal-141 schreef: 30 jan 2020, 07:37 Is er geen massakabel vergeten aan te sluiten bij het terug monteren ?
Waar kan ik gaan kijken Pascal? Welke massakabel en waar hoort ie vast te zitten?
De massakabel vanaf de neg vd batterij gaat naar beneden en hangt daar vast aan het chassis , en gaat vandaar verder naar de versnellingsbak.
En waar die kabel aan het chassis hangt durft het nogal eens gaan oxideren .
En natuurlijk ook de + kabel controleren naar de startmotor , en de bekabeling naar de alternator.
Klopt het dat de massakabel met een stekker tegen de voorkant van het chassis zit? Er lopen namelijk diverse kabels en kabeltjes (bruin) van de min naar alle kanten.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door René »

Massa kabel zit met twee oogtongen vast gebout, komt geen stekker aan te pas.
Zoals al vermeld, 1 oogtong aan het chassis en 1 oogtong aan je versnellingsbak. Zijn vrij dikke kabels (zwart).

René
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door STEGMA »

Er is dus sprake van een spannigsdip,dacht dat onder 10volt de digitale dagteller etc en klok zich resetten naar nul.Wellicht dat de spanningsregelaar op de print van het klokkenhuis/of multistekker de boosdoener is ,hoe staat het met de platte zekeringen in het zwarte kastje in de buurt van de accu? Maken ze nog goed contact en zijn ze niet ingebrand of gecorrodeerd?De dikke massakabels verdenk ik niet dan zou de startmotor slecht rondgaan ,hoewel opschuren nooit kwaad kan natuurlijk.suc6
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

SMEGMA schreef: 01 feb 2020, 18:40 Er is dus sprake van een spannigsdip,dacht dat onder 10volt de digitale dagteller etc en klok zich resetten naar nul.Wellicht dat de spanningsregelaar op de print van het klokkenhuis/of multistekker de boosdoener is ,hoe staat het met de platte zekeringen in het zwarte kastje in de buurt van de accu? Maken ze nog goed contact en zijn ze niet ingebrand of gecorrodeerd?De dikke massakabels verdenk ik niet dan zou de startmotor slecht rondgaan ,hoewel opschuren nooit kwaad kan natuurlijk.suc6
Even opgezocht: Ik kon al niks vinden, maar in mijn t4 (1996) zit helemaal geen zekeringkasten in de motorruimte.
Nu kan ik wel de tellereenheid uit gaan bouwen, maar kan ik zelf iets zien aan die spanningsregelaar of moet je dat doormeten? De stekker kan ik natuurlijk wel even aandrukken of controleren.

Nomaaals alle symptomen op een rij:
Vvandaag gingen de tellers meteen naar 0, zonder dat ik gestart heb bij contact maken.
Als ik dan niet start dan blijven de tellers klikken en resetten (ontladen?)
Na het starten blijft ie resetten, dan wordt het minder maar gedurende een paar honderd meter bij ieder bobbeltje in de weg weer een reset. En daarna is alles in orde. Als ik de auto na een aantal km rijden uitzet en daarna weer start blijft alles goed funcTioneren.
Wat me wel opvalt is dat de tellerverlichting dan wat meeknippert met starten, maar ze resetten niet!
Verder staat er in mijn buitentemperatuurmeter bovenin (multidisplay Westfalia) ineens een temperatuur (die overigens totaal niet klopt) Voor de reparatie was hier niets dan streepjes te zien.
Nu lees ik op de t4 wiki dat bij Westfalia de buitentemperatuur niet op het dashboard maar op de multidisplay wordt getoond en dus ook anders is aangesloten. Zou dit er iets mee te maken hebben?
Ja ik vertel maar alle symptomen in de hoop dat iemand er chocola van kan maken! :yes
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Freds »

Nou... inmiddels heb ik de tellereenheid eruit. (Netjes volgens de beschrijving van t4wiki) alweer wat afgebroken (niet heel erg) Maar de metertjes (zeiger) krijg ik met geen mogelijkheid omhoog zonder de boel te mollen. Kan dus ook niet bij de condensatoren komen.
De boel gaat dicht, stekker er weer netjes op en ik hoop maar dat het dan weer werkt.
Update: nee het blijft hetzelfde...
038D9DE0-B365-4B2D-9BFF-2E642635675E.jpeg
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen. Tellers gaan op 0 bij starten

Bericht door Pascal-141 »

Freds schreef: 01 feb 2020, 20:59

Even opgezocht: Ik kon al niks vinden, maar in mijn t4 (1996) zit helemaal geen zekeringkasten in de motorruimte.
Er zitten wel degelijk zekeringen in de motorruimte . 1 voor de voorgloeiing , en ook 1 voor de ventilatoren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie