Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies radiateur

vragen over de T4
Plaats reactie
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Advies radiateur

Bericht door Kombi »

Beste mede VW rijders,
Elke week een kopje koelvloeistof en een roze plasje onder mijn california uit 92... Ik denk dat er maar eens, na al die jaren, een nieuwe radiateur in moet :)
Hebben jullie aankoopadviezen voor een bepaald merk? Goede of slechte ervaringen?
Zijn er nog andere dingen die alvast handig zijn om mee te vervangen?
Ik zal in iedergeval ook de lamellen vastzetten/openzetten.
Alvast dank!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies radiateur

Bericht door Multivan Generation »

Nu al beginnen met inspuiten van de schroefjes van het frame van de ventilatoren(en zorg dat je die ook meteen nieuw bij de hand hebt),
temperatuursensor in de radiateur en ventilatoren zelf zou ik ook meteen vervangen.

Kijk ook even goed na of het niet komt door een lek zwart buisje, lekke slang of aansluiting daarvan en of de waterpomp ook dicht is.
Kunststof buisje bij thermostaat waarin de sensoren zitten kan ook de geest gaan geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Advies radiateur

Bericht door Kombi »

Dank multivangeneration! Ik zal zeker dit meevervangen, “nu we er toch zijn...”

Vanochtend zouden we op pad en toen een heuze plas vloeistof uit de rubberen verbindingen naar de standkachel... Iemand hier ook ervaringen mee?

Radiateur is oud met aardig wat steenslag en een klein oud lekje. Daarnaast inderdaad een druppeltje aan de temperatuursensor, mogelijk lekkage uit het plastic flensje op het blok... hier kom ik wat lastig bij. Tips?

Iemand anders nog een radiateur ervaring? Goedkoop is duurkoop?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies radiateur

Bericht door Snautzer »

Tja hangt van de dikte van je portemonnee af, maar bedenkt dat het origineel van 92 tot recent het heeft gehaald.

Peter Multivan heeft dit als sign: ...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?

Ik denk dat daar een hoop waarheid in zit. Zeker niet dat alles wat je kan kopen op bv alibaba troep is maar je begrijpt de richting waar hij op aan stuurt/
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Advies radiateur

Bericht door Timy »

Lekkage bij de standkachel? Je bedoelt bij de interieur verwarming? Dus het systeem wat je gebruikt als je rijdt om de boel warm te maken?
Standkachel werkt voor zover mij bekend niet met koel vloeistof..

Daarnaast zou ik niet bezuinigen op dit systeem. Het is de bloedsomloop van de motor! Wij hebben gekozen voor een aluminium versie. Dit zou beter warmte moeten geleiden zodat ie beter koelt. Gezien de bekende warmte problemen vonden we dat een goed plan. :bonk
Als ik eerlijk ben vond ik de kosten erg meevallen voor een nieuwe. Afhankelijk van hoe handig je bent kan je het zelf monteren natuurlijk.
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Advies radiateur

Bericht door VerbalKint »

Er zijn standkachels die (mede) de koelvloeistof voorverwarmen. Geen idee of dat standaard op de VW geleverd is maar op mijn Volvo’s zat het erop.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Advies radiateur

Bericht door Kombi »

Het is inderdaad de interieur verwarming van een California. Excuus

Er zijn verschrikkelijk veel radiateuren, prijs viel me wel mee, alhoewel het tussen de 50 en 250 varieert. Merken zeggen me niet zoveel, vandaar de vraag om advies. ik zag dat dit wel zelf te monteren is inderdaad.

Welke prijs moet ik niet onder komen? Merkadvies?
Laatst gewijzigd door Kombi op 16 mar 2020, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies radiateur

Bericht door Multivan Generation »

Voor radiateur,
Steek je licht eens op bij Hella Behr,
Valeo en Nissen.
Als je goed naar je slangen kijkt, en daar vindt lekkage op plaats, kijk dan ook even of het aandraaiklemmen zijn, of originele. Die van het eerste type, willen wel eens in het rubber snijden met lekkage tot gevolg.

Voor ventilatoren is de diameter en het koelvermogen in Watt van belang. Dat kun je misschien nog wel van een sticker aflezen, en of uitdokteren via een online Etka.
Etka is een originele elektronische onderdelen catalogus.

Laat verkoopsites zoals autodoc, onderdelen24 etc links liggen want daarin staan veel fouten.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Advies radiateur

Bericht door MarkV »

Multivan Generation schreef:Voor radiateur,
Steek je licht eens op bij Hella Behr,
Valeo en Nissen.
Goed advies inderdaad! In de automotive bestaat zoiets als "origineel" eigenlijk niet. Autofabrikanten kopen alle parts in en laten ze meestal zelfs ontwikkelen door leveranciers. Vaak wordt van meerdere leveranciers hetzelfde onderdeel betrokken.
De merken die Peter hierboven noemt zijn vaak OEM-leveranciers, en liggen met een ander doosje eromheen dan bij de merkdealers in het schap.

Zo kocht ik voor mijn (BMW) Mini eens een raditeur van Hella Behr, waarbij het enige verschil met de originele radiateur het ontbreken van een BMW-stickertje was. Je kon zelfs nog zien waar dat stickertje had gezeten...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Advies radiateur

Bericht door Kombi »

Peter, dank voor de adviezen!! Ik zal maar even speuren naar deze merken.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Advies radiateur

Bericht door Erdem50 »

Let op:
Het is overigens Nissens, dit merk links laten liggen aub.
Al meerdere malen snel defect gehad.

Hella en Valeo zit je zeker goed.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie