Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bank klapt niet goed terug

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
scastelein
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 19:49

Bank klapt niet goed terug

Bericht door scastelein »

Hallo allemaal,

Sinds 2 weken in het bezit van een T4 uit '92! Ben er erg blij mee en probeer ondertussen ook al wat verbeteringen door te voeren. Heb eigenlijk 2 vragen, maar begin voor het overzicht maar met deze: mijn bank valt af en toe niet goed terug. Dus als ik bijvoorbeeld het tafeltje wil pakken dan blijft de bank net een beetje open staan.

Na wat topics hier doorlezen en zelf troubleshooten kwam ik er achter dat een 'palletje' net blijft hangen en dat de bank daar tegen aan stoot in plaats van er onder door gaat. Als ik 't palletje zelf voorzichtig een tikje omhoog duw gaat ie helemaal soepel. Nu heb ik al een nieuw veertje geprobeerd maar die biedt helaas geen oplossing.
palletjebankbus.jpg
Hebben jullie ideen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum en veel plezier met je T4.
Kan het zijn dat het draaipunt van het palletje vervuild is waardoor het te zwaar draait? Probeer daar eens wat WD40 op te spuiten om het schoon te maken. En als dat helpt daarna smeren met wat siliconenspray.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
scastelein
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 19:49

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door scastelein »

Dit topic omschrijft eigenlijk precies mijn probleem: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 23&t=57566 en dan met name deze reactie https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 46#p441046 .

Ik heb 't idee dat het palletje soepel loopt en dat ie gewoon iets te laag uitkomt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Misschien het veertje verkeerd gemonteerd? Zo zit het bij mij en dat werkt feilloos.
Voor een goed zicht heb ik de bekleding een beetje opzij getrokken.
IMG_20200512_135142.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
scastelein
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 19:49

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door scastelein »

Ik denk dat ik 't weet, het lijkt erop dat t puntje van het palletje is afgebroken. Heeft iemand een voorbeeld van hoe ie er uit moet zien? :nuts

Door de bank helemaal naar voren te schuiven kan je van de 'binnenkant' een foto maken, dan zie je al wel genoeg, hoeft 't veertje niet helemaal los.
palletje.jpg
Laatst gewijzigd door scastelein op 13 mei 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Ik zal morgen bij daglicht eens even kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Zo ziet de punt van het palletje er bij mij uit:
IMG_20200514_131026.jpg
Het lijkt me niet dat hij bij jou is afgebroken. Lijkt me ook onwaarschijnlijk want het is best wel dik materiaal. Ik denk toch dat het veertje de pal niet helemaal goed op zijn plaats trekt. Veertje niet goed gemonteerd of niet sterk genoeg (meer).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door eindgebruiker »

Dat puntje is niet afgebroken, maar ingedrukt doordat de zitting daar steeds precies op blijft hangen. Die duwt het puntje plat. Ik had hetzelfde en heb het puntje glad gevijld, waardoor de zitting er nu weer min of meer langs glijdt.
Ik heb het idee dat er bij inmiddels flink wat speling in het geheel zit, dus ik wacht af tot de volgende keer dat er weer wat mee mis is :nuts
N.B. het veertje is bij mij ook nieuw.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door eindgebruiker »

Hanz, als de zitting naar beneden is, hoort het "asje" aan de zitting toch precies in de holling van het palletje te vallen? Dat zou betekenen dat het palletje bij scastelein (en mij) juist te hoog uitkomt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Inderdaad, het holletje valt precies over het asje. Een beetje plat gedrukt door het gewicht van de bank zou heel goed kunnen. Een beetje rond wegvijlen waardoor het palletje weer langs het asje glijdt is wellicht een oplossing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
scastelein
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 19:49

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door scastelein »

Op de foto van Hanz zag ik dat 't palletje bij mij iets anders gepositioneerd stond. Na wat verschillende pogingen kwam ik tot de conclusie dat het veertje iets meer naar rechts/voren moest, echt maar een mm oid. Dus met een stukje stevig tape dat ronde omlooppunt afgeplakt en nu doet ie 't weer helemaal soepel :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bank klapt niet goed terug

Bericht door Hanz »

Mooi dat het zo opgelost is. Nu maar hopen dat deze oplossing een beetje duurzaam is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie