Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door CampRon »

Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik de eigenaar geworden van een VW T4 camper. Erg blij mee en ook heel enthousiast en spannend om het wereldje te gaan ontdekken!

Om zorgeloos (24/7) weg te kunnen gaan en de camper veilig te kunnen parkeren, heb ik een vaste parkeerplek gehuurd bij mij onder in het parkeercomplex. De doorrijhoogte van de garage is volgens de inrit 2.00m; bij de ingang van de garage hangt/zweeft er een (metalen) balk waarop ook staat "doorrijhoogte 2.00m". Ik heb er nooit goed bij nagedacht dat dit met mijn T4 tot problemen zou leiden. Na het ophalen van mijn camper en bij het inrijden van de garage schoot er door mijn hoofd "red ik dit wel" en helaas heb ik de balk dan ook getoucheerd. Mijn hart zat in mijn keel en gelukkig valt de schade mee. Overigens is de garage zelf ruim hoger dan 2.00m dus daar heb ik geen enkel probleem qua hoogte.

Gisterenavond heb ik even samen met een vriend gekeken of het uitrijden goed zou gaan en ook daar blijk ik het bord te raken (de in- en uitrit is niet gescheiden, vandaar dat er over de gehele breedte 2 borden hangen). Het blijkt dat het bord ongeveer de laatste 50 cm van de camper raakt en meepakt, zowel met in- als uitrijden en dat dit wordt veroorzaakt door de helling. "In principe" pas ik er dus onderdoor.

Nu ben ik op zoek naar een praktische en permanente oplossing. Heeft iemand tips en ideeën hierover? Ik dacht zelf aan iets van een strip op het dak, zodat het bord daar op land en over heen glijdt. Ik weet alleen niet of dit haalbaar is en hoe te bevestigen/monteren. Ik wil de oplossing echt bij mezelf/de camper zoeken en niet bij het bord of elders moeten parkeren. Hopelijk zitten hier wat ervaringsdeskundigen die op hetzelfde probleem zijn gestuit en een goede oplossing hiervoor hebben.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door Snautzer »

De bus verlagen? Andere veren etc dan zit het chassis lager bij de grond. Staan hiet best een aantal topucs over op wjw.
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door CampRon »

Dank voor je reactie. Het liefst zoek ik allereerst de oplossing daar waar het contact wordt gemaakt; (het laatste gedeelte van) het dak.
Ik zal ook even hier rondspeuren in andere topics.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door Multivan Generation »

Bus verlagen is een optisch fraaie oplossing en verbetert ook nog eens de wegligging.
Als je een cm of 4 verlaagd dan ziet het wereldje zoals jij dat omschreef, en ineens een stuk gemakkelijker uit.
En het is echt niet moeilijk.
Zie http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm

En ja, dat kan ook met behoud van comfort.

Ik denk een fraaiere oplossing als iets op een dak gaan doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door autocaravana »

De beheerder vragen het bord op de juiste hoogte te hangen.
Want blijkbaar hangt het lager dan 2 meter. De California's met hefdak zijn officieel 199 cm.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door Beckontheroad »

autocaravana schreef: 18 mei 2020, 17:35 De beheerder vragen het bord op de juiste hoogte te hangen.
Want blijkbaar hangt het lager dan 2 meter. De California's met hefdak zijn officieel 199 cm.
+1, als t alleen t bord is!

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door odorf »

Je wil oplossingen die je zelf aan de bus kunt aanbrengen.

Plak met carrosserie tape twee Teflon stroken op het dak. Buig ze (met warmte) aan het achterstuk iets om. Zodat ook bij het ‘afglijden’ het dak beschermd is. Als het om een California gaat zou je voor de bevestiging ook de slotbouten van de scharnieren kunnen gebruiken. Dan wel rondom de 6 gaten goed afdichten zodat je geen onbedoelde lekkage creeërt. En dan zou ik zorgen dat de 6 slotbouten verzonken in de strip zijn aangebracht.

Maar meet zelf het bord eens op. Want iets hoger (laten) hangen is wellicht de makkelijkste oplossing.
Als het een open ketting is, Met Twrap is dat zo iets korter gemaakt.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door Snautzer »

Multivan Generation schreef: 18 mei 2020, 16:00 Bus verlagen is een optisch fraaie oplossing en verbetert ook nog eens de wegligging.
Als je een cm of 4 verlaagd dan ziet het wereldje zoals jij dat omschreef, en ineens een stuk gemakkelijker uit.
En het is echt niet moeilijk.
Zie http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm

En ja, dat kan ook met behoud van comfort.

Ik denk een fraaiere oplossing als iets op een dak gaan doen.
Eens, kijk het item eens door op eldiape. Daar had ik het vandaan natuurlijk. Staat er ikea proof wat je moet doen. Maar er staan ook genoeg ideeën en projecten hier op wjw. Komt allemaal wel op hetzelfde neer, maar soms minder duidelijk. Gaat lukken. Succes!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door Hanz »

Ik zou in dit geval ook kiezen voor verlaging van de bus. Dat komt ook van pas in andere parkeergarages. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik een parkeergarage met doorrijhoogte van 2 m, en soms zelfs van 2,05 m, niet in kon rijden vanwege de knik bij de ingang. Vooral bij ondergrondse parkeergarages speelt dit. De garage zelf is hoog genoeg maar de knik nekt je. En mijn California is echt maar 1,99 m hoog.
Iets op je dak helpt misschien bij een balk of bord boven de ingang maar soms zit daar gewoon een betonnen balk en die glijdt niet over je dak heen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Oplossing doorrijhoogte parkeergarage

Bericht door bvddobb »

Als de knik het echte probleem is (daar lijkt het in de beschrijving op) moet je ook met verlagen voorzichtig zijn. Als de knik echt heftig is en de bus laag, zou je bij het inrijden met je kont en bij het uitrijden met je neus de grond kunnen raken. Wij hebben zo al wel eens pontjes heeeeel voorzichtig op moeten rijden, en onze bus kan verhoogd.

Voor ons was destijds trouwens onze parkeergarage ook een overweging om voor luchtvering te kiezen. We wilden wel extra bodemvrijheid voor de ruigere vakantietrajecten, maar met een permanente verhoging konden wij ook onze garage niet meer in. Met de luchtvering zetten we de bus nu hoog in het terrein, en laag voor de garage (of de Franse tolpportjes ;-).
Plaats reactie