Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Loekie »

Ha allemaal,

Sinds kort zijn we eigenaar van onze super toffe T4 bus, helemaal blij en zoveel mogelijk tussendoor weg. We hadden nog niet eerder een auto of bus gekocht en geen enkele technische kennis van busjes. Wie weet geldt dat voor anderen ook, vandaar deze post. Wie weet kan het bijdrage aan je koopproces, toch best een dingetje 😉

Zo ging het bij ons
-Een busje willen
-Heel veel kijken op marktplaats en op straat
-Een T3 of T4 het mooist vinden
-Een T4 bus lenen en met checklist (a) bekijken
-Een T4 bus willen
-Een busjes-excel maken (b)
-Een wensenlijst samenstellen (c)
-Busjes gaan bekijken met checklist en foto’s maken
-Kijken, kijken niet kopen
-Onderhoudsgarage kiezen die ook campercheck kan doen
-Kijken en wel willen kopen
-Thuis overdenken en advies vragen
-Campercheck laten uitvoeren
-Kopen en heel blij!

a)Checklist
Naar aanleiding van allerlei berichten op internet hebben we een checklist gemaakt van aandachtpunten bij een T4 bus. Vervolgens zijn we samen bij de geleende bus dit allemaal gaan bekijken: moterkap open, hoofd onder de bus en zoeken maar: deurdrempels, wielbakken, dwarbalken/ radiatordragen, chassisbalken, spatborden, expansievat etc. Bij een echte koop zie je het dan niet allemaal voor het eerst, wel zo fijn.

Voor de checklist gebruikte we onder andere:
viewtopic.php?p=261325#p261325
https://www.weetjewel.com/t4kopen.htm
https://www.marktplaatsautojournaal.nl/ ... -t4-en-t5/
viewtopic.php?f=2&t=21548

b) Busjes-excel (alfabetisch)
In het busjes excel schreven we in het begin al onderstaande zaken op. In het begin een paar verschillende buscampes maar al snel alleen de latere T4 met niet meer dan 350.000 op de teller. Met dit excel konden we makkelijk selecteren aan de hand van onze wensenlijst en het hielp ons inschatten welke vraagprijzen gebruikelijk zijn bij particulieren en handelaren.

Onderdelen excellijstje

APK datum
Bekleding/interieur
Bouwjaar
Distributieriem
Draaistoelen
Extra's (bearlock, kluisje luifel, fietsenrek, trekhaak, koelkast, kachel, sanitair, zakjes)
Import ja/nee
Kilometerstand
Kleur
Link naar advertentie
Model
Motorinhoud
Onderhoudsgeschiedenis aanwezig?
Transmissie
Verduisteraars
Verkoper particulier of niet
Vermogen (pk)
Vraagprijs
Zitplaatsen RDW

c) Wensenlijst
Een niet-witte T4 California in goede staat met step-by-step bekleding en zoveel mogelijk westfalia opbergzakjes. Een kilometerstand onder de 300.000 en aanwezigheid van onderhoudsgegevens. Bij aankoop van particulier de mogelijkheid van camperkeuring vooraf.

En.. nu zijn we dus heel blij met onze bus.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (55.15 KiB) 3150 keer bekeken
Hopelijk kan het anderen helpen bij de aanschaf van een bus. En wellicht zijn er nog wel fijne aanvullingen!
Laatst gewijzigd door Loekie op 24 jun 2020, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie aanschaf. Mooie kleur, maar ik ben bevooroordeeld, zie mijn avatar.
Zie ik het goed? Verchroomde deurgrepen en spiegels?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Loekie »

Yes goed gezien, ook op de grill aan de voorkant is van dat folie geplakt. Met name de spiegels en deurklinken vind ik een beetje goedkoop eruitzien, ik vind zwart mooier of eventueel blauwe spiegels. Is onderdeel van de wensenlijst. Tegelijkertijd merk het ook een beetje spannend vinden om ze te verwijderen, zo kan het ook.. en vooral bij de spiegels lijkt het behoordelijk vast te zitten. Inmiddels al wel gehoord en gelezen dat eventuele plakresten met wasbenzine te verwijderen zijn.
anananan
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door anananan »

Gefeliciteerd met jullie aankoop, hier ook nieuwe eigenaar met een blauwe t4! :zwaai
Mooie lijst hebben jullie opgesteld voor wie goed voorbereid wil zijn.
Wellicht nog plek in de lijst voor of zaken als koelkastje, kraan, standkachel, lampjes in interieur, etc werken
Ik heb zelf de stappen tussen 't4 willen' en 'kijken', 'kopen en heel blij' overgeslagen, maar ook heel blij:D
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Beckontheroad »

Gefeliciteerd, en nu vele veilige km's
Wat me als eerste indruk opvalt is dat met een header als "zonder auto/bus kennis" snel de indruk bestaat dat vanuit emotie gereageerd wordt.
Zoals de happige adds met "in stijl op vakantie, hij is er klaar voor" etc.

Echter je beschrijft een heel rationele benadering, niet gegarandeerd suc6 (t blijft techniek en op leeftijd, kan altijd stuk) maar je reduceert er wel veel risico mee,

En je hebt een goed forum gevonden ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Multivan Generation »

@ Loekie,
zet dit topic ook maar in je lijstje:
viewtopic.php?f=2&t=21548 :knipoog

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Loekie »

Multivan Generation schreef: 24 jun 2020, 15:43 @ Loekie,
zet dit topic ook maar in je lijstje:
viewtopic.php?f=2&t=21548 :knipoog

groeten Peter
Ha Peter,

Dit topic heb ik gezien en eindeloos gelezen, goed om hier nog even aan toe te voegen, doe ik. Bij het kijken op de kenmerken gelet en alles gefotografeerd. Vervolgens thuis vergeleken met de forum post. Inmiddels heel wat coderingen wijzer en ook weer vergeten. Het lijkt daadwerkelijk een echte dus dat is prettig. Het is fijn goed voorbereid te zijn & soms ook wel een beetje de zenuwen van alle info :)

Dank! Marieke
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door odorf »

Mocht je je erg storen aan de spiegels. Voor ongeveer 30,- per kant heb je complete -imitatie- volledig elektrische spiegels. Ik had er in 2016 één stuk gereden en sindsdien doet zo’n imitatie het bij mij nog steeds prima.

Vervangen is 5 minuten werk als je weet hoe een kruiskop schroevendraaier werkt, dat dan weer wel.
3 schroeven los, stekkers los. Stekkers van de nieuwe vast en 3 schroeven weer vastdraaien. That’s all


Deze link;
https://blog.buschecker.de/vw-bus-typen ... h-gekauft/
Is ook een waardevolle voor Newbie’s. Vooral over plekken waar T4’s roesten is er veel info over te vinden

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
pierke
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2020, 18:57

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door pierke »

Leuk om te lezen. Wij waren een beetje in dezelfde situatie, al moet ik wel zeggen dat jullie het heel grondig en gestructureerd hebben aangepakt, chapeau! Veel plezier met het busje!

Uiteindelijk is het bij ons een witte California Coach geworden (waarom wouden jullie per se geen witte?), uit 1998, met net geen 300.000 km, ACV motor en airco. Vorige week hebben we de distributie set laten vernieuwen, hij is nu klaar om er mee op pad te gaan.

(wat me er aan doet denken dat ik nog een "even voorstellen" post moet maken, eerst goeie foto's maken van ons busje)
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Loekie »

Ey wat leuk, dank voor je berichtje! Wij wilde geen wit omdat we vrolijk worden van een kleurtje 😀
En: gefeliciteerd met de bus, veel fijne avonturen mee beleven maar!
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Loekie »

odorf schreef: 24 jun 2020, 16:01 Mocht je je erg storen aan de spiegels. Voor ongeveer 30,- per kant heb je complete -imitatie- volledig elektrische spiegels. Ik had er in 2016 één stuk gereden en sindsdien doet zo’n imitatie het bij mij nog steeds prima.
Om te onthouden, dank. Het is gelukkig gelukt de kappen er met schroevendraaier af te wippen.
Mupke
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: T4 aanschaffen zonder auto/bus kennis

Bericht door Mupke »

:adhd Leuk om dit tegen te komen ook als nieuweling hier. Toevallig hebben wij j.l.ook deze kleur T4 ‘02 cali coach gekocht en hopen we er veel mooie plekken mee te mogen ontdekken :ikrij
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
Plaats reactie