Op geen enkele stand deed de kachelmotor het. Na even wat rondzoeken op t4-wiki.de kwam ik erachter dat het of 1) geen spanning op de aanjager, of 2) motortje zelf stuk.
Dus dashboardkastje eruit, stekkers van de aanjager af en meten: 12V. Gelukkig, scheelt de hele kabelboom achter het dashboard uitzoeken

Dus de aanjager maar uitgebouwd, doorgemeten... niks. Ik had het bijna opgegeven en een zoektocht gestart naar een nieuwe tweedehandse, toen ik bedacht de koolborstels nog even te kunnen controleren.
Aan de eerste zijde zat nog 1cm, dus met weinig hoop de andere kant losgemaakt... en deze was volledig op, verpulverd, weg... het enige wat nog restte was een los koperdraadje.

Dus het probleem leek gevonden. Maar ja, waar haal je dan een nieuwe, passende koolborstel vandaan?
Even googelen leverde een dynamo- en startmotor revisie bedrijfje op in de buurt. Daar even heen gebeld, en ze wilden wel even kijken wat ze voor me konden betekenen. Gelukkig zat er wat tussen, kosten: gratis.

Oud en nieuw bij elkaar

Eenmaal thuis de koperdraadjes aan elkaar gesoldeerd, even testen: ja, er zit weer leven in!

Daarna de draden nog even netjes weggewerkt. De aanjager weer in de behuizing terug, handschoenenkastje weer netjes ingebouwd, en klaar.
Misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan.