Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inventarisatie zonnepaneel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Nu de ombouw naar camper aardig functioneel begint te worden, wil ik me oriënteren op het plaatsen van een zonnepaneel. Het doel is een dag of 3-5 vrij te kunnen staan. nmiddels al het een en ander over gelezen (hier en het blog van Mickel). Als ik zijn excel-bestand invul kom ik op een dagelijks verbruik van zo'n 30Ah. Daarna aan de slag gegaan met de rekentool van de EU.
Aangezien de reizen veelal naar Nederland en Scandinavië zullen gaan, dacht ik een paneel van minimaal 120Wp nodig te hebben.
Het idee is om deze op het hefdak (een originele MacMol :lach ) te plaatsen. Nu is dit uiteraard een prachtig dak, maar toch.. hoe lichter hoe beter.

Kom je in de hoek van de flexibele zonnepanelen... dun en licht van gewicht, nadeel dat ze wat duurder zijn. Ik zie dat hier op het forum een aantal mensen panelen van Wattstunde hebben gemonteerd. Wat is de ervaring qua opbrengst en levensduur?
Zelf zag ik deze panelen voorbij komen: https://faradayenergy.nl/nl-nl/artikel/ ... mper-120wp
Heeft iemand ervaring met dit merk?

Het verhaal op hun website klinkt goed:
'Faraday Energy heeft een productlijn Faraday Camper dat bestaat uit lichtgewicht zonnepanelen. Dit zijn panelen met een geribbelde kunststof toplaag (ETFE) en een aluminium sandwichplaat. De panelen hebben geen glasplaat of aluminium frame waardoor ze lichter en platter zijn dan glaspanelen (2 x zo licht en 6 x zo plat). Het aluminiumsandwich blad achter de zonnecellen zorgt voor een goede warmteafdracht van de zonnecellen.

De lichtgewicht panelen zijn een interessant alternatief voor glaspanelen wanneer gewicht en/of hoogte van het paneel belangrijke aspecten zijn. De panelen worden veel geplaatst op campers, met name op hefdaken, daken die niet geheel vlak zijn en/of daken met richels en gleuven. '


Nog een andere praktischere vraag: met het paneel op het hefdak is het dus nodig dat de kabel tussen paneel en laadregelaar wat lengte heeft om openen van het dak mogelijk te maken... Heeft iemand hier al eens een slimme oplossing voor bedacht? :proost
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 03 jul 2020, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Hanz »

Waarom het zonnepaneel uitgerekend op het bewegende deel van het dak plaatsen? Bij een MacMol dak is er achter toch genoeg ruimt voor een paneel? Dan is er ook geen probleem met de lengte van de kabel en je hefdakje wordt niet zwaarder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Hanz schreef: 03 jul 2020, 19:06 Waarom het zonnepaneel uitgerekend op het bewegende deel van het dak plaatsen? Bij een MacMol dak is er achter toch genoeg ruimt voor een paneel? Dan is er ook geen probleem met de lengte van de kabel en je hefdakje wordt niet zwaarder.
Terechte en goeie vraag: heb ik ook nog even overwogen. Dan zou je zelfs een goedkoper glazen paneel kunnen plaatsen (die dan onderweg in de luwte van het gesloten hefdak staat, en soms misschien in de schaduw van het omhoogstaande hefdak).
Origineel had ik bedacht om de ruimte achter het hefdak te gebruiken om een daktent te plaatsen op dakdragers, waar dan onze twee kinderen in kunnen slapen als we vrij staan in de wildernis (beren, wolven, elanden, allerlei andere vleesetende wilde beesten...)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Hanz »

Aha, het wordt een soort expeditievoertuig. Een flexibel zonnepaneel van 120 Wp heeft een gewicht van ongeveer 4-6 kg. Dat valt dus wel mee, een pak sneeuw op je hefdak is zwaarder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Ja haha mooi perspectief.
Over het extra gewicht van een flexibel paneel maak ik me niet zo druk... Gaat mij meer om de specificaties ervan.
Onder test-omstandigheden wordt het piek-wattage bepaald, zodat je de panelen onderling met elkaar kunt vergelijken... wat ik nergens kan vinden is hoe dat in de praktijk uitpakt, en hoe dat na 1-2 jaar lijkt (met het oog op het ontstaan van micro-cracks).

Dit lijkt ook een mooi paneel: https://www.solarpowersupply.nl/product ... anel-flush

Maar ja, zoals eerder gezegd, waarop bepaal je de keuze (naast Wp, max spanning en stroom en natuurlijk de looks)?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Na nog veel lezen en kijken en vergelijken heb ik voor dit zonnepaneel gekozen:
https://www.solarpowersupply.nl/product ... 109w-flush

De voornaamste reden was een hoge efficientie, een gunstig formaat (evt zou er nog een naast kunnen) en de uiterst platte montage door de flush-kabel. Zo blijf ik onder de 2 meter totale hoogte :)
Deze gaat door een gaatje (12mm) onder het paneel, waar voldoende kit omheen zit om dat weer netjes af te sluiten.
Afbeelding

Er zijn twee bijbehorende laadregelaars, een 160W en een 320W. Op zich zou voor een 109Wp paneel de 160W versie volstaan, maar omdat ik de kans dat er een tweede naast komt open wilde houden heb ik voor de 320W versie gekozen. Deze bleek wel een stukje groter, maar ach, die ruimte doe ik verder anders ook niks mee.
Afbeelding

De montage was eigenlijk vrij eenvoudig. Het uitmeten waar hij moest komen is eigenlijk nog het lastigst. Ik heb een touwtje over het dak gespannen vanaf de achterdeur naar voren toe, precies door het midden, en het paneel 3cm vanaf deze lijn naar buiten toe geplaatst. Daarna aftekenen waar de kabel door het dak moet, gaatje boren, en verlijmen op het dak met sikaflex 291.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat hij op het hefdak zit is het natuurlijk nodig dat de kabel wat lengte heeft. Dus ik heb een 4mm2 kabel vanaf de flush-kabel van het zonnepaneel naar de laadregelaar. Zo blijft de originele kabel vrij van beweging en knikken. Dan zou eventueel over een aantal jaar en na honderden keren van openen van het dak alleen die verlengkabel vervangen hoeven worden.

Over de opbrengst ben ik zeer tevreden. Al bij laagstaande zon en bewolking meet een laadstroom van maar liefst 1.4A.
Nu vanochtend in de zon 19V (paneelspanning :nuts ) en 3.5A laadstroom naar de accu :yes
Ik ben benieuwd naar de resultaten als er straks ook verbruikers aan staan.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Snautzer »

Nice :sjaal
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door MarkV »

Mooi gedaan zeg! En ze hebben de panelen ook in zwart zag ik, interessant!

Het is bij dit paneel niet nodig om een luchtspleet tussen dak en paneel te hebben blijkbaar?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Snautzer schreef: 20 jul 2020, 10:51Nice :sjaal
MarkV schreef: 20 jul 2020, 11:43 Mooi gedaan zeg! En ze hebben de panelen ook in zwart zag ik, interessant!

Het is bij dit paneel niet nodig om een luchtspleet tussen dak en paneel te hebben blijkbaar?
Dank u, ik ook erg blij dat dit onderdeel van het project goed gelukt is.

Ik heb die zwarte inderdaad ook gezien. Die zijn van de Tough-serie (een meer high-end versie dan de Maxa die ik heb). Ik vond het prijsverschil voor alleen de zwarte kleur teveel, maar dat had heel strak gestaan denk ik. (Er zitten nog meer verschillen tussen die twee series, maar voor mij op een camperdak maakt beloopbaarheid niet zoveel uit :bifun )

Ik heb ze expliciet gevraagd of het nodig/aan te raden was om voor de temperatuurregulatie een kanaaltjesplaat eronder te monteren, en dat hoefde niet. Afwachten hoe het zal werken bij warmere dagen en sterkere zon
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door MarkV »

Bedankt voor je antwoord!

Zou je (als je wilt) een stuklijst willen delen met alle onderdelen die je nu gebruikt hebt, en de kosten ervan? Of indien niet, alleen wat je nu totaal kwijt was?

Edit: ik zie dat er op de website wel prijzen staan.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Super tevreden vandaag. De zon scheen goed dus even kunnen testen. Bij inschakelen van de koelkast (actuele temp 16 graden, ingestelde temp 7, dus maximaal koelen) zie je dat er even een negatieve stroom ontstaat, oftewel de accu loopt een beetje leeg, waarna de regelaar het overneemt en er een +0.5A stroom de accu in gaat :yes
Als de zon dan even minder krachtig wordt blijkt er ook nog wel wat reserve te zijn.

Ik heb ze besteld bij solarpowersupply (geen banden mee). Over de service ben ik zeer tevreden. Ze hebben <2 min contact via de chat, en de bestelling was de volgende dag binnen.
Mijn bestelling was:
- zonnepaneel Sunbeamsystem Maxa 109Wp Flush
- laadregelaar 320W
- temperatuursensor (die dan bij de accu ligt)
- Sikaflex 291 kit
- Aansluitkabel tussen laadregelaar en accu (6mm2)

De 4mm2 verlengkabel tussen zonnepaneel en regelaar had ik nog liggen.
Kosten al met al 506 euro.
Met de 160W laadregelaar zou je nog iets kunnen besparen. Ik verwacht dat de opbrengst in de winter behoorlijk minder zal zijn, dus ik heb de mogelijkheid open gelaten om er een tweede paneel naast te leggen. Die kan parallel aangesloten worden, en dat kan dan mooi op die verlengkabel zodat er maar 1 kabel is die knikken moet, en de rest mooi weggewerkt is achter het plafonnetje in het hefdak.

Wat ook een mooie bevinding is: het zonnepaneel voelt koeler aan dan het (zwarte) polyester hefdak, en al helemaal veel koeler dan het metalen deel van het dak.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door eindgebruiker »

Goeie tip, dankjewel! Zo'n plat paneel is precies wat ik zocht.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Deze week van dinsdag tot vrijdag op pad geweest, koelkast (waeco cf40, gem opgegeven stroom verbruik 0.8A/h, ingesteld op 7 graden), 1 of 2x de kachel en half uurtje aan en verder de radio 3 uurtjes aan, en snachts de telefoon aan de lader.
Ik heb de accu niet verder zien ontladen dan 10-15% (sochtends 10Ah verbruikt), elke middag bij terugkomst zat de accu weer helemaal vol :yes
Super goed resultaat, erg tevreden mee

Komende week de volgende test: van maandag tot zaterdag op pad.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door Chewbacca »

Om het topic af te ronden: ik ben die hele week op dezelfde camperplek geweest en heb alle stroom volledig van het zonnepaneel opgenomen.
Op één dag na was de accu iedere avond vol.
Gebruikers waren: de koelkast (waeco cf40), de radio, telefoonlader en laptoplader, elektrisch pompje voor de kraan, en een 3-gas alarm.
Al met al super tevreden mee.

Tot gisteren de opbrengst tegenviel: ondanks toch flink wat zon was de accu 7aH per dag leger.
Thuis even rustig zitten kijken en connecties nagelopen, maar dat zag er allemaal goed uit.
En toen vond ik het: allemaal zanderige neerslag op het paneel (en eigenlijk de hele bus).
Door de regenval van vandaag heb ik het niet eens schoon kunnen maken, en de opbrengst is vandaag al weer een stuk beter.
Ik heb zelfs de hoogste opbrengst tot nu toe voorbij zien komen: 4.6aH accu-laadstroom :yes

Nu afwachten hoe het systeem komende winter functioneert... eventueel heb ik dan de mogelijkheid om er nog zo'n zelfde paneel naast te leggen.
:driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Inventarisatie zonnepaneel

Bericht door J vd Pal »

Klinkt goed allemaal!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie