Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw (budget)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Hanz »

rommelt_wat_aan schreef: 04 aug 2020, 10:56 Is een hefdak een harde vereiste? Las het meer als optioneel op de belastingdienst website. Zijn prijzige grappen die hefdaken. Zijn er (hogere) bussen die niet zo'n hefdak nodig hebben? Zoals een MB Sprinter?
Op die site van de Belastingdienst staat niets optioneels. Alleen twee mogelijkheden, ofwel een hoogte van 170 cm waar dat rechthoekig blok in past ofwel een hoogte van 130 cm dat met een hefdak verhoogd kan worden. Dus ja, een hefdak is een harde vereiste, tenzij je start met een bus met vast verhoogd dak. Dat kan een MB Sprinter zijn maar ook een T4 met verhoogd dak.
En bedenk, met dat kwarttarief bespaar je per jaar ongeveer 1800 euro belasting, dus een hefdak is snel terug verdiend.
Laatst gewijzigd door Hanz op 04 aug 2020, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Multivan Generation »

Heeeeeeerlijk filmpje :toppie
Mooie familie prestatie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

Multivan Generation schreef: 04 aug 2020, 13:10 Succes met aan rommelen.

Camper: voor de RDW geen hefdak nodig, voor Belastingdienst ook niet; maar dan rijdt je op 'vol-tarief' qua houderschaps belasting.

Wil je op kwart-tarief rondrijden, dan moet je aan de sta hoogte eis voldoen.

Groetjes Peter
Tarief is absoluut belangrijk! Dat wordt dus voldoen aan de juiste hoogte. Weet jij toevallig ook (of iemand anders) of bij een jaar schorsen ik in de tussentijd (ivm verhuizing) zonder ontschorsen de bus kan verplaatsen op een dagverzekering?

@Hanz: Dank voor je aanvulling!

@T4-Zaandam: Tof! Via gaspedaal.nl zie ik (met NAP) rond de 3 (max 4) ton km voor dit geld voorbij komen. Oppervlakkige roestplekken (die ik zelf kan behandelen) of beschadigingen neem ik dan op de koop toe.

@peetjeadhdtje: Dank, zag recent de verbruiksverschillen tussen de 2.5 en 1.9. Wordt hoogstwaarschijnlijk een 1.9 voor mij.

@freek: Erg mooi, die indeling bevalt me ook. Ga ik zeker meenemen als één van de opties. Is dit jullie eerste ombouw?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Hanz »

rommelt_wat_aan schreef: 04 aug 2020, 17:00 Weet jij toevallig ook (of iemand anders) of bij een jaar schorsen ik in de tussentijd (ivm verhuizing) zonder ontschorsen de bus kan verplaatsen op een dagverzekering?
Of gewoon op een auto-ambulance (kan je ook huren) naar het nieuwe adres brengen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door freek »

rommelt_wat_aan schreef: 04 aug 2020, 17:00 @freek: Erg mooi, die indeling bevalt me ook. Ga ik zeker meenemen als één van de opties. Is dit jullie eerste ombouw?
Ja en nee, we hebben ook een T5 Multivan (7 persoons) omgebouwd tot camper. Maar daar zijn we juist zo dicht mogelijk bij de originele Multivan gebleven. Dus nog steeds 7 persoons, op de multivan rails verplaatsbaar mini keukenblokje met uitklaptafelbladen en slaaphefdak. De Multivan bank is standaard neerklapbaar en vormt zo een breed 2 persoonsbed. Wel ook een standkachel ingebouwd en net als in de T4 2 huishoudaccu's. De T4 is dus een sfeervolle echte 2 persoons camper geworden en de T5 een multifunctionele alledaagse auto waarmee je uitstekend kan kamperen. Het is maar wat je wilt. Totaal verschillende auto's.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Renew »

@Freek: wat een leuk filmpje!
Voor wat betreft het topic; ik zal het met belangstelling volgen hoe jullie de camper voor elkaar gaan krijgen binnen jullie budget!
Als het jullie lukt dan is dat een mooie prestatie.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door peetjeadhdtje »

Je leert graag dus eerst even lezen leren.
Ik had het over het verschil tussen een oude 2.5 of 2.4 precies en een oude 1.9 TD
Dus nietTDI.
NATUURLIJK is een TDI zuiniger.
TD en TDI is appels met peren vergelijken.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door peetjeadhdtje »

Sorry Jan, maar volgens mij lees jij verkeerd en..
Ik reageerde op jou reactie.
Ik vond die reactie helemaal niet passen. Ik weet dat het vervelend is als wij nieuwkomers hier in jou ogen weer eens gekke vragen stellen maar.... ik kan me voorstellen dat wanneer ze een reactie als de jouwe lezen, ze dan afhaken hier om iets te posten en ze alleen nog maar gaan meelezen.
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

jan2009 schreef: 04 aug 2020, 19:57
@peetjeadhdtje: Dank, zag recent de verbruiksverschillen tussen de 2.5 en 1.9. Wordt hoogstwaarschijnlijk een 1.9 voor mij.
Ehh , als ik vragen mag?
Hoe gigantisch groot zijn dan de verschillen in gebruik?

Persoonlijk denk ik dat een 1,9 TD net iets harder moet werken in een vakantie setting , heuveltjes , bergjes enz. , t.o.v . een 2,5 TDI
Maar kan er ook helemaal naast zitten hoor , dus vertel, ik leer graag bij .
Ik moet je de bron schuldig blijven (google me suf en kom vanalles tegen) maar er stond zoiets dat in zowel (mn) de diesel (maar ook de benzine varianten) van de T4 de hogere segment motoren makkelijk tientallen (volgens mij stond er 40%) meer kunnen verbruiken dan de lagere motoren.

Natuurlijk heeft eea te maken met je rechtervoet en hoe je de bus gebruikt, hoe de bus onderhouden is etc, echter ben ik een rustige rijder en zal niet zo snel in de bergen rondrijden. Voor mij voldoet een 1.9 hoogstwaarschijnlijk prima en als die ook nog eens zuiniger is, top!

@Hanz: Thanks auto-ambulance helemaal nog niet aan gedacht, is zeker een goede optie. Zit een goed autobedrijf vlakbij kan waarschijnlijk prima prijsje maken :toppie

@peetjeadhdtje: Haha no worries mede nieuwkomer! :proost

Verder ben ik nu aan het twijfelen of ik nu een hefdak zelf erop ga zetten of toch voor een verhoogde bus ga (bijv. MB Sprinter). Ben niet zo happig op om in de buitenkant te gaan zagen zonder ervaring (lekkages ed), en zo'n verhoogde bus kost nauwelijks meer in de wegenbelasting (scheelt zo'n twee tientjes per kwartaal volgens mijn berekeningen).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Hanz »

Beetje onlogisch om voor een 1.9 te gaan vanwege het verbruik en vervolgens misschien over te stappen op een Sprinter. Wat denk je dat zo'n grote bus wegstookt?
Mijn 2.5tdi rijdt gemiddeld 1 op 12,5. En daar zitten ook veel korte ritjes in de buurt bij. Op lange trajecten is 1 op 15 haalbaar. Kan me niet voorstellen dat een 1.9 dan 40% zuiniger rijdt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hanz schreef: 05 aug 2020, 10:05 Beetje onlogisch om voor een 1.9 te gaan vanwege het verbruik en vervolgens misschien over te stappen op een Sprinter. Wat denk je dat zo'n grote bus wegstookt?
Mijn 2.5tdi rijdt gemiddeld 1 op 12,5. En daar zitten ook veel korte ritjes in de buurt bij. Op lange trajecten is 1 op 15 haalbaar. Kan me niet voorstellen dat een 1.9 dan 40% zuiniger rijdt.
Hanz zoals je merkt probeer ik op zoveel mogelijk vlakken budget technisch te denken. Maar aangezien ik ook aangeef niet happig te zijn op zagen in een bus zal ik dus misschien hier en daar een concessie moeten doen. Het is net het echte leven! :lach
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door luisenbos »

hanz

Dat zal je toch verbazen mijn Crafter even als vergelijk kom ik op nette 1 op 14,12 was zelf ook verrast 100 A 110 op de snel weg :bifun
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Timy »

Hanz schreef: 05 aug 2020, 10:05 Beetje onlogisch om voor een 1.9 te gaan vanwege het verbruik en vervolgens misschien over te stappen op een Sprinter. Wat denk je dat zo'n grote bus wegstookt?
Mijn 2.5tdi rijdt gemiddeld 1 op 12,5. En daar zitten ook veel korte ritjes in de buurt bij. Op lange trajecten is 1 op 15 haalbaar. Kan me niet voorstellen dat een 1.9 dan 40% zuiniger rijdt.
Ons verbruik van een 2.4d (AAB blok) is gelijk. Dus het zal elkaar niet zo ontlopen gok ik.
De power is wel een flink verschil ;-)
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door T4-Zaandam »

Goedkoop hefdakje is er naar mijn weten al vanaf 1400€ incl montage(pop up dakje). Een hef/popupdak is in mijn optiek beter om verschillende redenen, lager dieselverbruik, bus blijft laag dus ook minder windgevoelig, parkeergarages, tolwegen met hoogtebeperking (zeg meer betalen als je hoger bent dan 2.00M ofzo) En.. Het ziet er mooier uit maar dat is mijn mening natuurlijk t.o.v een hoogdak.

Hefdak kost geld ja, maar dat is binnen een jaar terugverdient door kwarttarief natuurlijk.

En een busje van formaat T4 is natuurlijk een stukje handzamer dan een bus van formaat Sprinter.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door odorf »

Als het echt goedkoop moet kun je natuurlijk ook zelf je hefdakkie maken. Paar platen watervast multiplex waar je een platte doos met schuine zijkanten van maakt. Polyester aan de buitenzijde er op. Rubber rand er aan maken. Scharnierframe afkijken van een andere en versterkingsframe in het dakgat kitten van aluminium profiel.

Lekker goedkoop.

Hier in de buurt rijdt soms een oude ducato rond waar van plaatmateriaal een dichte koepel ter grootte van het belastingblok op is gepopnagelt. Geen raampjes er in, ziet er niet uit, puur en alleen voor het belastingvoordeel in elkaar gerotzooit.

Kan ook.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie