Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Rij je er wel eens lange ritten mee waarbij je olie temperatuur rond of boven de 100 graden komt gedurende zeg 2 uur?
Of rij je de laatste tijd vooral korte stukjes tot zeg 40 km?
Of rij je de laatste tijd vooral korte stukjes tot zeg 40 km?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Nee en ja.Multivan Generation schreef: ↑20 jan 2021, 19:53 Rij je er wel eens lange ritten mee waarbij je olie temperatuur rond of boven de 100 graden komt gedurende zeg 2 uur?
Of rij je de laatste tijd vooral korte stukjes tot zeg 40 km?
Wat zijn de gevolgen ? Die ik in m'n eerste bericht omschreef ? Wat denk jij ?
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
De olietemperatuur is na pakweg 20km op temperatuur (rond 95gr) , maar tijdens het woon/werk verkeer gaat die niet boven 100gr .Multivan Generation schreef: ↑20 jan 2021, 19:53 Rij je er wel eens lange ritten mee waarbij je olie temperatuur rond of boven de 100 graden komt gedurende zeg 2 uur?
Of rij je de laatste tijd vooral korte stukjes tot zeg 40 km?
Maar nu met Corona rijd ik er niet zo vaak lange afstand mee , meestal woon/ werk verkeer dus pakweg 45km (ongeveer 1u rijden)
Veel problemen verwacht ik er niet van ,ondermeer omdat ik vaak olie wissel . Eerste oliewissel heb ik op +/-9000km al uitgevoerd bij deze T6.1
Ik vermoed dat het gewoon condens is wegens de huidige rijomstandigheden en het vochtige weer , ik lig er niet echt wakker van , ik verwacht dat het wel weer over gaat wanneer er langere ritten gereden worden. Ik heb de komende weken nog heel veel werk in mijn bos , en moet heel wat hout naar huis halen ( dat is per rit 150km) . Ik zal nu eens wat vaker met mijn T6.1 met de aanhanger over en weer rijden (in plaats van daarvoor met mijn Amarok te rijden wegens de zware aanhanger) en zien of de smurrie dan verdwijnt of niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Vanochtend op gelet. 25 km gereden en nadien olie temperatuur 81 graden, daarmee heb je dan dus ook door condens meer kans op mayonaise vorming.. zeker bij T6 hoor je dat vaker.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Dank voor het delen van jullie ervaringen .
Toch ben ik benieuwd ; waterdamp / vocht / condensering...hoe je het ook noemen wilt, leidt of kan uiteindelijk toch leiden tot verstopping (sludge/mayonaise) en roestvorming ? Dit kan op termijn toch nooit goed zijn ? Ik heb dit nooit eerder gezien en heb toch al aardig wat auto's in mijn leven gehad.
Ik ben er nog niet echt ingedoken maar vraag me af wat de dealer hier binnenkort van gaat 'vinden', wat de effecten en gevolgen zullen zijn op langere termijn en of dit een merk gerelateerd probleem is (VAG en zuigerveren ). Normaal is het niet, lijkt me. Zo veel vragen.....
Toch ben ik benieuwd ; waterdamp / vocht / condensering...hoe je het ook noemen wilt, leidt of kan uiteindelijk toch leiden tot verstopping (sludge/mayonaise) en roestvorming ? Dit kan op termijn toch nooit goed zijn ? Ik heb dit nooit eerder gezien en heb toch al aardig wat auto's in mijn leven gehad.
Ik ben er nog niet echt ingedoken maar vraag me af wat de dealer hier binnenkort van gaat 'vinden', wat de effecten en gevolgen zullen zijn op langere termijn en of dit een merk gerelateerd probleem is (VAG en zuigerveren ). Normaal is het niet, lijkt me. Zo veel vragen.....
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
De dealer zoekt in zijn vocabulaire en diept op product eigenschap.. niets mis mee, denk ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Sludge/Mayonaise #2
Vandaag op een heen-terug 90 minuten snelweg rit de automaat eens op manueel gezet. De buitentemperatuur was rond de 4-6 graden en ik reed in z'n 4e versnelling 3.000 tpm ca. 100 km/u of 5e versnelling ca. 3.000 tpm ca. 110-120 km/u om de olie temp constant net iets boven de 100 graden te houden. Ik hoop hierdoor op afbraak van die smurrie en dat de carterventilatie het verdampte water naar het inlaattraject afvoert .
Vandaag van de dealer te horen gekregen dat ze de olie deze week gaan wisselen, echter geen enkele reactie op mijn vragen over eventuele consequenties op de langere termijn. Ik ga hier dus schriftelijk e.e.a. over voortzetten.
* "Bij motoren met sludge (olieresten met vocht) veroorzaakt door altijd korte stukjes rijden óf rijden waarbij de motor weinig of nooit op 'temperatuur komt', kan de carterontluchting verstopt raken. Slangen kunnen hierdoor bevriezen, scheuren en/of uit elkaar klappen. Verder kan sludge een kettingreactie in werking zetten die tot tal van problemen in het motorische gedeelte kunnen leiden." *
7 versnellingen zijn leuk (laag toerental) maar veroorzaakt wel vele malen sneller vervuiling die vervolgens weer storingen (kunnen gaan) veroorzaken.
Tja....zo onschuldig is het allemaal niet ? Wintermaanden tussen november - maart waarbij de olietemperatuur wekenlang te laag blijft kan voor problemen gaan zorgen. Is dit probleem te tacklen door met een automaat manueel te gaan rijden in een lagere versnelling of is/zijn er andere oplossingen
Vandaag op een heen-terug 90 minuten snelweg rit de automaat eens op manueel gezet. De buitentemperatuur was rond de 4-6 graden en ik reed in z'n 4e versnelling 3.000 tpm ca. 100 km/u of 5e versnelling ca. 3.000 tpm ca. 110-120 km/u om de olie temp constant net iets boven de 100 graden te houden. Ik hoop hierdoor op afbraak van die smurrie en dat de carterventilatie het verdampte water naar het inlaattraject afvoert .
Vandaag van de dealer te horen gekregen dat ze de olie deze week gaan wisselen, echter geen enkele reactie op mijn vragen over eventuele consequenties op de langere termijn. Ik ga hier dus schriftelijk e.e.a. over voortzetten.
* "Bij motoren met sludge (olieresten met vocht) veroorzaakt door altijd korte stukjes rijden óf rijden waarbij de motor weinig of nooit op 'temperatuur komt', kan de carterontluchting verstopt raken. Slangen kunnen hierdoor bevriezen, scheuren en/of uit elkaar klappen. Verder kan sludge een kettingreactie in werking zetten die tot tal van problemen in het motorische gedeelte kunnen leiden." *
7 versnellingen zijn leuk (laag toerental) maar veroorzaakt wel vele malen sneller vervuiling die vervolgens weer storingen (kunnen gaan) veroorzaken.
Tja....zo onschuldig is het allemaal niet ? Wintermaanden tussen november - maart waarbij de olietemperatuur wekenlang te laag blijft kan voor problemen gaan zorgen. Is dit probleem te tacklen door met een automaat manueel te gaan rijden in een lagere versnelling of is/zijn er andere oplossingen
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Hier het zelfde probleem en heb dit gemeld bij de dealer in 2018.
Deze kwam met het schrijven van Pon dat dit te maken heeft met de lengte van de vulpijp en de vernauwing daar in en dat de warme lucht die verzadig is met olie damp gaat condenseren in de vulpijp.
Ook hier is de vraag gesteld wat dit op lange termijn doet en de eventuele gevolgschade zou zijn en of men dit schriftelijk kan beantwoorden... Maar jullie raden het al dit doen ze niet.
Of je nu korte of lange stuken rijdt doortrapt of rustig aan doet niets zal dit tegen gaan want immers je parkeert je bus weer en zal weer gaan condenseren.
Deze kwam met het schrijven van Pon dat dit te maken heeft met de lengte van de vulpijp en de vernauwing daar in en dat de warme lucht die verzadig is met olie damp gaat condenseren in de vulpijp.
Ook hier is de vraag gesteld wat dit op lange termijn doet en de eventuele gevolgschade zou zijn en of men dit schriftelijk kan beantwoorden... Maar jullie raden het al dit doen ze niet.
Of je nu korte of lange stuken rijdt doortrapt of rustig aan doet niets zal dit tegen gaan want immers je parkeert je bus weer en zal weer gaan condenseren.
Laatst gewijzigd door dvr op 28 jan 2021, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
dvr nr 285
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Sludge/Mayonaise #3
https://www.mvwautotechniek.nl/carteventilatie/
Hoi dvr,
Gisteren heeft de dealer, onder garantie, de olie en het oliefilter vervangen en de boel schoongemaakt (van de monteur begreep ik met iets van een stok en een lap via de vulopening want geen hulpmiddel/materiaal voorhanden ?).
Op mijn vragen hoe nu verder (dit opbouwen van sludge gaat zich herhalen) en wat de consequenties voor het motorisch/mechanisch aspect op termijn kunnen zijn wil ik formeel een antwoord op schrift gesteld i.v.m. eventuele garantiekwestie(s) in de toekomst. En ja, ik wil e.e.a. zwart op wit om toekomstige discussies te voorkomen.
Niet normaal dat je geen schriftelijke reactie gehad hebt ? Laat ze wat ze je vertellen vooral bevestigen en zo niet....bevestig jullie mondelinge conversatie zélf (!) en sluit deze af met de zin 'behoudens uw tegenbericht per ommegaande verklaar ik dat u akkoord gaat met hetgeen hier geschreven.' Bouw iets van een dossier voor later zodat wanneer er eenmaal stront aan de knikker is jij (of je jurist) wat hebt om ze (juridisch) om de oren te slaan Ook ik kreeg het kulverhaal te horen van "dit hebben we nooit eerder gezien "
Wordt vervolgt....
https://www.mvwautotechniek.nl/carteventilatie/
Hoi dvr,
Gisteren heeft de dealer, onder garantie, de olie en het oliefilter vervangen en de boel schoongemaakt (van de monteur begreep ik met iets van een stok en een lap via de vulopening want geen hulpmiddel/materiaal voorhanden ?).
Op mijn vragen hoe nu verder (dit opbouwen van sludge gaat zich herhalen) en wat de consequenties voor het motorisch/mechanisch aspect op termijn kunnen zijn wil ik formeel een antwoord op schrift gesteld i.v.m. eventuele garantiekwestie(s) in de toekomst. En ja, ik wil e.e.a. zwart op wit om toekomstige discussies te voorkomen.
Niet normaal dat je geen schriftelijke reactie gehad hebt ? Laat ze wat ze je vertellen vooral bevestigen en zo niet....bevestig jullie mondelinge conversatie zélf (!) en sluit deze af met de zin 'behoudens uw tegenbericht per ommegaande verklaar ik dat u akkoord gaat met hetgeen hier geschreven.' Bouw iets van een dossier voor later zodat wanneer er eenmaal stront aan de knikker is jij (of je jurist) wat hebt om ze (juridisch) om de oren te slaan Ook ik kreeg het kulverhaal te horen van "dit hebben we nooit eerder gezien "
Wordt vervolgt....
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Het dossier Vw puilt inmiddels uit hier mede dat ik al ruim 3 jaar bezig ben om alles op te lossen en van het ene naar het ander valt.Tricolore schreef: ↑28 jan 2021, 18:58 Sludge/Mayonaise #3
https://www.mvwautotechniek.nl/carteventilatie/
Hoi dvr,
Gisteren heeft de dealer, onder garantie, de olie en het oliefilter vervangen en de boel schoongemaakt (van de monteur begreep ik met iets van een stok en een lap via de vulopening want geen hulpmiddel/materiaal voorhanden ?).
Op mijn vragen hoe nu verder (dit opbouwen van sludge gaat zich herhalen) en wat de consequenties voor het motorisch/mechanisch aspect op termijn kunnen zijn wil ik formeel een antwoord op schrift gesteld i.v.m. eventuele garantiekwestie(s) in de toekomst. En ja, ik wil e.e.a. zwart op wit om toekomstige discussies te voorkomen.
Niet normaal dat je geen schriftelijke reactie gehad hebt ? Laat ze wat ze je vertellen vooral bevestigen en zo niet....bevestig jullie mondelinge conversatie zélf (!) en sluit deze af met de zin 'behoudens uw tegenbericht per ommegaande verklaar ik dat u akkoord gaat met hetgeen hier geschreven.' Bouw iets van een dossier voor later zodat wanneer er eenmaal stront aan de knikker is jij (of je jurist) wat hebt om ze (juridisch) om de oren te slaan Ook ik kreeg het kulverhaal te horen van "dit hebben we nooit eerder gezien "
Wordt vervolgt....
Heel Vw komt mij de keel uit zo erg zelfs dat ik voornemend was een polo voor mijn vrouw te bestellen maar daar vanaf heb gezien en gegaan ben voor een Peugeot 208 GT en was door jouw project bijna in verleiding gekomen om weer een t6 te bestellen maar bij het starten kreeg ik de herinnering om dit niet te doen doormiddel van 2 foutmeldingen.
Dit alles is best jammer want als alles werkt is het een top bus maar helaas werkt niet alles zoals het hoort dus ga ik zoals het nu er uitziet over naar een Mercedes.
Ik moet wel meegeven dat de chef werkplaats mijn geluk is geweest want hij heeft alles op alles gezet om alles geregeld te krijgen maar is ook met handen gebonden.
dvr nr 285
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Ik voel je pijn en frustratie goed @dvr en snap dat je er klaar mee bent en dat je verstand je verteld verder te gaan kijken. Het is soms ellende en toch keer (of keren) je/we terug bij dit merk . Ellende gehad met diefstallen van VW's in het verleden, motorische ellende gehad met een (gloednieuwe) Golf. De jaren dat ik Volvo of BMW reed geen klachten gehad en nu rijden we ook al jaren toch weer privé personenauto's van VW en Audi en zo goed als klachtenloos, ondanks het feit dat ze direct flink onder handen genomen zijn en volhangen met allerlei mods en ze hebben ook nog eens gruwelijk vermogen door maatwerk tuning (uiteraard door de boys uit Lochem), maar al jaren 0,0 problemen. Er zijn meer succes- dan horrorverhalen, gelukkig. En een goeie dealer die je écht helpt bij problemen (geef bijv. iets gelijkwaardigs mee indien je auto/bus langere tijd in de garage moet staan ?) doet ook makkelijker besluiten merktrouw te blijven, toch ? We hebben jaren geleden ook Mercedes bussen gehad en werd je ook niet altijd vrolijk van. Wat ik zeggen wil is dat je het geluk mss ook een beetje moet en/of kunt sturen door goed onderhoud & gebruik ? Bij een ander merk kun je net zo goed tegen problemen aanlopen (of je moet Toyota gaan rijden ). Rijdt nu effectief 4 maanden met 5k op teller deze T6.1 en tja......kan de sludge gevolgen nog niet overzien. Ik wens je veel geluk toe met je te maken keus . Naar welk model gaat je voorkeur uit ?
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Sludge/mayonaise #4
Bijgaand de schriftelijke reactie (per mail) van de dealer/importeur PON. Vanmiddag werd ik vooraf telefonisch benaderd om kort onderstaande mail toe te lichten. Netjes. Echter word er omschreven wat de oorzaak is. Ook word gemeld dat er geen verdere actie genomen hoef te worden. Mij werd in het telefoongesprek meegedeeld door de service manager dat deze 'sludge' geen nadelige effecten heeft v.w.b. motorische vlg. de importeur in NL, en dat het vervangen van de olie en oliefilter acheraf bezien niet noodzakelijk was. Indien men eerder nieuws hadden ontvangen van de importeur dan hadden ze de oliewissel niet uitgevoerd. Dit laatste wil ik 'for the record' graag vastgelegd hebben (jeweetmaarnooit.com ) want deze stelling gaat vlg. bestaande kennis in de autotechniek niet op ? Iemand die weet of de sludge ook echt in de vulpijp blijft of hier een gedachte over heeft ? Is deze vulpijp zo anders dan zijn voorgangers ?
Quote : "Goedemiddag heer xxxxxxx,
Zoals zojuist besproken, stuur ik u hierbij deze email.
Er is een schrijven van Volkswagen over ditgeen bij het type motor , welke ook in uw VW Transporter ligt.
Zoals aangegeven is de technische achtergrond als volgt:
De geringe warmte – ontwikkeling, veroorzaakt door de hoge efficiëntie van de motor EA288, leidt ertoe dat de temperatuur te gering is om het water in de vulpijp te verdampen.
Door het grote temperatuurverschil tussen de vulpijp en het overige oliecircuit ontstaat condens in de vulpijp. De ontstane emulsie (uit olie en waterdamp) slaat neer als “ olie sludge .
Bij de EA288-motor in de Caddy, T6 en Crafter ligt de olievulpijp direct in de luchtstroom (geen motorafdekking). Dit begunstigt de condensvorming.
De emulsie in de olievulpijp moet hier als stand van de techniek worden beschouwd. Er is geen reparatie noodzakelijk.
In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxx
Service Manager"
Bijgaand de schriftelijke reactie (per mail) van de dealer/importeur PON. Vanmiddag werd ik vooraf telefonisch benaderd om kort onderstaande mail toe te lichten. Netjes. Echter word er omschreven wat de oorzaak is. Ook word gemeld dat er geen verdere actie genomen hoef te worden. Mij werd in het telefoongesprek meegedeeld door de service manager dat deze 'sludge' geen nadelige effecten heeft v.w.b. motorische vlg. de importeur in NL, en dat het vervangen van de olie en oliefilter acheraf bezien niet noodzakelijk was. Indien men eerder nieuws hadden ontvangen van de importeur dan hadden ze de oliewissel niet uitgevoerd. Dit laatste wil ik 'for the record' graag vastgelegd hebben (jeweetmaarnooit.com ) want deze stelling gaat vlg. bestaande kennis in de autotechniek niet op ? Iemand die weet of de sludge ook echt in de vulpijp blijft of hier een gedachte over heeft ? Is deze vulpijp zo anders dan zijn voorgangers ?
Quote : "Goedemiddag heer xxxxxxx,
Zoals zojuist besproken, stuur ik u hierbij deze email.
Er is een schrijven van Volkswagen over ditgeen bij het type motor , welke ook in uw VW Transporter ligt.
Zoals aangegeven is de technische achtergrond als volgt:
De geringe warmte – ontwikkeling, veroorzaakt door de hoge efficiëntie van de motor EA288, leidt ertoe dat de temperatuur te gering is om het water in de vulpijp te verdampen.
Door het grote temperatuurverschil tussen de vulpijp en het overige oliecircuit ontstaat condens in de vulpijp. De ontstane emulsie (uit olie en waterdamp) slaat neer als “ olie sludge .
Bij de EA288-motor in de Caddy, T6 en Crafter ligt de olievulpijp direct in de luchtstroom (geen motorafdekking). Dit begunstigt de condensvorming.
De emulsie in de olievulpijp moet hier als stand van de techniek worden beschouwd. Er is geen reparatie noodzakelijk.
In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxx
Service Manager"
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Als ik zo snel even de oorzaak lees, dan zou de oplossing kunnen zijn om de olievulpijp te gaan isoleren, even een stukje armaflex er omheen plakje/tapen.
Zodat de warme carterdampen niet te veel afkoelen in de vulpijp.
Zodat de warme carterdampen niet te veel afkoelen in de vulpijp.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Die sludge/Mayo aan je dop komt inderdaad door de lengte vd vulpijp. Moet je je absoluut niet druk om maken. Gewoon tijdig olie wisselen en regelmatig lekker vlammen ermee, maar dit geldt voor iedere motor.
Mijn Passat W8 heeft ook zo een soort constructie met een behoorlijk lange vulhals en heb ook mayo aan de dop. Staat ondertussen op 230.000km en is van 2001 en snort nog keurig en is geen olieboot
Mijn Passat W8 heeft ook zo een soort constructie met een behoorlijk lange vulhals en heb ook mayo aan de dop. Staat ondertussen op 230.000km en is van 2001 en snort nog keurig en is geen olieboot
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Dank je voor het willen meedenken. Vraag over je gedane suggestie ; Is het niet zo dat je dan de smurrie (sludge) niet meer op één punt verzameld zoals nu het geval is, waardoor je momenteel toch redelijk eenvoudig de vervuiling kunt weghalen (in de olievulpijp) ? Ik bedoel, die smurrie moet toch ergens heen en misschien door isoleren draait die troep door heel je blok i.p.v. dat het zich op een plek concentreerd zoals nu het geval ? Of zit ik er he-le-maal naast met deze redenatie ?krekwakwol schreef: ↑30 jan 2021, 10:17 Als ik zo snel even de oorzaak lees, dan zou de oplossing kunnen zijn om de olievulpijp te gaan isoleren, even een stukje armaflex er omheen plakje/tapen.
Zodat de warme carterdampen niet te veel afkoelen in de vulpijp.