Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Condensatie in de stroomverdeler

vragen over de T4
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Bas_Caravelle schreef: 24 mar 2023, 19:53 Hoi,

Wellicht verstandig en goed zelf te doen, al je vacuumslangen vervangen. De rekeneenheid/koude start maakt hier gebruik van. Ook goed kijken naar de hard plastic slang/buis van vanaf de rembekrachtiger komt, zitten daar alle verbindingen goed?

Tevens temp sensor aan de voorzijde van de motor vervangen, ook goed zelf te doen.

Daarna weer verder kijken… en afwachten of het probleem minder is.

Gr Bas
Dank, ik ben zelf best handig en houd ervan dingen uit te zoeken, dus zal eens kijken naar de slangen. Verder heb ik wel echt een garage nodig voor het grote werk, maar als ik de richting weet waar aan te denken is dat toch fijn.
Groet,
Nienke
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

stevensmertens schreef: 24 mar 2023, 20:23 Spijtig genoeg heb ik ondertussen afscheid genomen van onze bus. Maar ik weet het probleem nog erg goed... Toen ik het probleem had, startte de bus altijd eerst vanzelf en pas als de motor warm liep, kwam het probleem opzetten (motor viel uit en ik kon niet meer starten... ik kon toen ook de distributiekap openen, droog maken en onmiddellijk verder rijden... dus dat zou ik in eerste instantie nakijken en dat is ok heel gemakkelijk te doen.
Later had ik een tweede probleem met de ontsteekingsspoel. Deze zit rechts onderaan de motor en het water kan daar gemakkelijk verzamelen en oxidatie veroorzaken... soit ik zou daar op gokken... de vacuüm problemen heb ik eigenlijk nooit ondervonden...
Ik mis hem wel... hopelijk krijg je het snel in orde en kan je er weer van genieten
Groeten
Steven
Ik herken hetzelfde. Hij houdt dan ineens in, hapert en valt uit. Droogmaken lukte eerder ook, maar ik ging ervan uit dat door het vervangen van de verdelerkap en bougies daar het vocht niet meer kwam. Zeer waarschijnlijk dus wel.
Jij dus het probleem niet echt weten te verhelpen door de motorkap waterdicht te krijgen? Ik heb toch ook het vermoeden dat het gewoon ergens door inregent.
Groet,
Nienke
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
stevensmertens
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door stevensmertens »

Hey
Ik dacht dat ik de oplossing voor het condensatieprobleem al had uit de doeken gedaan, maar ik herleesde mijn antwoorden en het staat er niet bij... Uiteindelijk heb ik het opgelost gekregen door de motorkap isolatie terug te plaatsen. Deze was verwijderd door de garage (maar ik had hem bijgehouden). Nadat ik deze terugplaatste was het euvel van de baan...
Probeer er trouwens eens dikke alufolie rond te draaien, zo kan er zeker geen vocht in de delco en kan je eventueel uitsluiten of dit echt het probleem is.
Groeten
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Bedoel je zoiets? https://www.daparto.nl/Motorruimte-isol ... 390b4-1840
Ik geloof dat dat er bij ons ook niet in zit namelijk
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door Hanz »

Dat is de isolatie van de beschermbak onder de motor. De motorkap isolatie zit in de motorkap.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
stevensmertens
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door stevensmertens »

La dame blanche schreef: 24 mar 2023, 22:08 Bedoel je zoiets? https://www.daparto.nl/Motorruimte-isol ... 390b4-1840
Ik geloof dat dat er bij ons ook niet in zit namelijk
Ik bedoel deze isolatie: https://www.deutsche-parts.co.uk/index. ... -part.html
en het zit vast aan de motorkap met deze clipsen: https://www.vehicleclips.co.uk/products ... -701863841

Ik denk dat de foto die je laat zien de isolatie is tussen de motor en het compartiment

Groeten
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Ok, dank! Helder. Iemand een idee van een plek waar dit onderdeel nog wel te krijgen is?
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Ik zag deze, waar bijt oepasbaarhis staat dat dit voor ons model is. Ziet er alleen anders uit.
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... ruimte.htm
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door Hanz »

Zoals ik al eerder schreef, dit is de beschermbak onder de motor en niet de motorkap.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Dit is iets anders dan ik eerder liet zien
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door krekwakwol »

Hanz schreef: 25 mar 2023, 08:49 Zoals ik al eerder schreef, dit is de beschermbak onder de motor en niet de motorkap.
+1
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door Hanz »

La dame blanche schreef: 25 mar 2023, 08:55 Dit is iets anders dan ik eerder liet zien
Iets andere uitvoering maar allebei voor onder de motor.
Het gaat om de isolatie in de eerste link van stevensmertens. Alleen is deze isolatiemat zeer moeilijk te vinden. Vrijwel overal uitverkocht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
stevensmertens
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door stevensmertens »

Het gaat over https://wolfautoparts.com/hood-insulati ... 27875.html dus onderdeel nr 7d0863835a. Ik vind 105 EUR wel veel geld voor dit onderdeel.

Als je deze niet vindt en je bent een beetje handig. Zou ik durven er één zelf te maken uit bijvoorbeeld vrachtwagenzeil (https://www.marktplaats.nl/q/vrachtwagenzeil/) de motor wordt in theorie nooit warmer dan 100 graden en je wil niet zozeer het geluid afschermen maar wel het water dat op de motor valt bij regen... Eventueel probeer je van een andere weetjewel'er een mal te pakken te krijgen?

Maar alles staat of valt bij "Is dit het probleem" Dus in de eerste plaats zou ik proberen uit te sluiten dat het over water gaat dat op de distributor valt... Bijvoorbeeld, je weet dat het 's nachts hard gaat regenen en dat je de volgende dag problemen gaat hebben. Plaats je iets over de Distributor dat er zeker geen water op valt. 's Morgens haal je dit weg en je stelt vast of het probleem verdwenen is.

Ik heb dit ook gedaan met dikker alu folie die ik rond de distributor had gedraaid, ik kon dit mooi vastdrukken rond de distributor en motor en het bleef ook mooi zitten. Maar dit is op eigen verantwoordelijkheid en ik inspecteerde regelmatig of dit nog op zijn plaats zat. Als ik het mij nog goed herinner is dit ook een truk bij oudere wagens om de distributor niet te koud te laten worden in de winter. Maar nochmaals op eigen verantwoordelijkheid

Succes
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door krekwakwol »

Je zou het kunnen proberen via onderdelenlijn.nl
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Condensatie in de stroomverdeler

Bericht door La dame blanche »

Dat isolerende stuk blijkt er dus wel gewoon te zitten, haha. Wel nat. Het lijkt te lekken via oude rubbers en kit bij de sproeiers. Dit ga ik nu aanpakken. Vandaag met het zonnetje start hij ook gewoon weer gezellig. Dus echt een op een een regenwaterprobleempje
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Plaats reactie