Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
VWilco
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:27

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door VWilco »

Na het lezen van alle enthousiaste reacties op o.a. dit forum heb ik ook besloten om een Squergo bodem te bestellen. Zeker na weer een paar waardeloze nachten afgelopen week op de standaard lattenbodem.

Aangezien ik echter bijna 2 meter lang ben, heb ik een verlenging gemaakt voor ons bovenbed. Op deze plank ligt ons hoofdkussen, zodat we iets meer lengte hebben.
Ik heb om die reden contact opgenomen met Squergo. Mijn schouders rusten nu immers op het uiteinde van het matras en dat matcht niet met de juiste veerschotels. Ik heb inmiddels een erg leuke mailwisseling met Bodo van Squergo, die heel erg meedenkt en open staat voor een oplossing. Ze hadden al bedacht om de 1e aluminium dwarslat te verlagen, zodat er een hogere schotel geplaatst kan worden. Omdat dit echter ook het nodige kost qua ontwikkeling, vroeg hij mij eens te vragen of er meer mensen zijn met dit "lengteprobleem" .

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Bijlagen
20210506_140533.jpg
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Langbeest »

Ik ben zelf ook op 2 cm na 2.00 maar heb echt nul probleem met de lengte van het bed.
Lig met kussen gewoon op het matras.
Maar oké, jij hebt er last van en mooi dat ze meedenken
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

Zeer interessant! Dankjewel! Wij overwegen dit ook te doen, maar vragen ons af of je het beddengoed (dekbedden) kunt laten liggen als je het hefdak inklapt. Ook bij een matras van 7 cm. dikte?
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door eurocook »

Hoogst waarschijnlijk gaat dit niet lukken. Met schotelvering i.c.m. matras 7 cm gaat het hefdak niet dicht, 5 cm is maximaal. Wij hadden de schotelvering met een 6 cm matras en een nieuwe daktent. Achter bleef het hefdak 1 cm openstaan.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

Dat is vreemd want Squergo verkoopt sets van schotelvering bedbodem met bijbehorend matras van 6 cm. dikte voor de T%. Dat zou met een originele daktent toch goed moeten sluiten?
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Langbeest »

Kan prima met een 6cm.
Hier ook deze combi en dak gaat perfect dicht
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

Dankjewel! En ook met dekbedden er nog op?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Multivan Generation »

Rori schreef: 01 okt 2021, 15:04 Dankjewel! En ook met dekbedden er nog op?
je kunt ook teveel vragen he :knipoog
Dekbedden hebben hoogte.

Hoe dik jouw dekbedden zijn is de vraag.
Hoe dik ze zijn, maakt mij niet uit en hoef je nu ook niet te meten.
Wees even blij dat 6 cm dikte lijkt te passen, dat lijkt toch een cm gewonnen ten opzichte van de andere beantwoorder..

Wat zeker ook in ogenschouw genomen moet worden is de hardheid of stevigheid van de gebruikte matras.
Heb je een stevige matras dan zal de limiet sneller bereikt worden, als dat je een hele softe matras hebt,
want die laatste kan nog wat indrukken..

Succes met je afweging..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

Multivan Generation schreef: 01 okt 2021, 15:12
Rori schreef: 01 okt 2021, 15:04 Dankjewel! En ook met dekbedden er nog op?
je kunt ook teveel vragen he :knipoog
Dekbedden hebben hoogte.
Hoe dik jouw dekbedden zijn is de vraag.
Wat zeker ook in ogenschouw genomen moet worden is de hardheid of stevigheid van de gebruikte matras.
Heb je een stevige matras dan zal de limiet sneller bereikt worden, als dat je een hele softe matras hebt,
want die laatste kan nog wat indrukken..

Succes met je afweging..
Groetjes Peter
Sorry Peter, ben net nieuw op dit forum...
Het gaat mij om de combinatie bedbodem met koudschuim matras van Squergo. Het zou zo fijn zijn als we onze dekbedden (dunne zomerdekbedden) kunnen laten liggen. We slapen meestal maar 1 nacht op 1 plek. We hebben nu de originele lattenbodem en matras met koudschuim toppertje en moeten dus elke keer de topper + dekbedden er af halen. We zoeken nu een comfortabel alternatief waarbij we dus alles kunnen laten liggen. Kwam zodoende op dit forum.

Groetjes
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Langbeest »

Ik laat mijn dekbed in de winter en mijn dunne slaapzak in de zomer niet liggen.
Of het past, ik weet het niet.
Opruimen van beddengoed vind ik geen probleem, het is immers alleen als je weer onderweg gaat.
Als je staat kan alles blijven liggen incl kussens
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Hanz »

Rori schreef: 01 okt 2021, 15:19 We hebben nu de originele lattenbodem en matras met koudschuim toppertje en moeten dus elke keer de topper + dekbedden er af halen. We zoeken nu een comfortabel alternatief waarbij we dus alles kunnen laten liggen. Kwam zodoende op dit forum.

Groetjes
Je kan natuurlijk gewoon even nameten hoeveel ruimte er zit tussen de bedplank en het dak. Een heel simpele methode is: neem een aantal plaatjes multiplex van bijvoorbeeld 1 cm dik. Maak daarvan een stapeltje op de kale bedplank en kijk of het dak nog sluit. Maak het stapeltje elke keer een centimeter hoogte door er een plaatje bij te leggen en kijk bij welke hoogte het dak niet meer goed sluit. Eventueel kun je eindigen met dunnere plaatjes om de maat nog nauwkeuriger te bepalen. Dan weet je wat je aan totale beddikte kwijt kan. En zoals Peter al zei, bij een zachte matras heb je wat meer speelruimte dan bij een harde.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door bvddobb »

Rori schreef: 01 okt 2021, 15:19 Het zou zo fijn zijn als we onze dekbedden (dunne zomerdekbedden) kunnen laten liggen
Misschien kan dat in het midden van het bed, het dak staat bol. Gewoon eens proberen!
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

Hanz schreef: 01 okt 2021, 15:32
Rori schreef: 01 okt 2021, 15:19 We hebben nu de originele lattenbodem en matras met koudschuim toppertje en moeten dus elke keer de topper + dekbedden er af halen. We zoeken nu een comfortabel alternatief waarbij we dus alles kunnen laten liggen. Kwam zodoende op dit forum.

Groetjes
Je kan natuurlijk gewoon even nameten hoeveel ruimte er zit tussen de bedplank en het dak. Een heel simpele methode is: neem een aantal plaatjes multiplex van bijvoorbeeld 1 cm dik. Maak daarvan een stapeltje op de kale bedplank en kijk of het dak nog sluit. Maak het stapeltje elke keer een centimeter hoogte door er een plaatje bij te leggen en kijk bij welke hoogte het dak niet meer goed sluit. Eventueel kun je eindigen met dunnere plaatjes om de maat nog nauwkeuriger te bepalen. Dan weet je wat je aan totale beddikte kwijt kan. En zoals Peter al zei, bij een zachte matras heb je wat meer speelruimte dan bij een harde.
Je kunt de hoogte ook gewoon meten vanuit het open luik. Maar ik was even benieuwd naar ervaringen.
Rori
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2021, 11:41

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door Rori »

bvddobb schreef: 01 okt 2021, 16:11
Rori schreef: 01 okt 2021, 15:19 Het zou zo fijn zijn als we onze dekbedden (dunne zomerdekbedden) kunnen laten liggen
Misschien kan dat in het midden van het bed, het dak staat bol. Gewoon eens proberen!
Goeie tip, bedankt!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1

Bericht door bvddobb »

eurocook schreef: 01 okt 2021, 13:57 Hoogst waarschijnlijk gaat dit niet lukken. Met schotelvering i.c.m. matras 7 cm gaat het hefdak niet dicht, 5 cm is maximaal. Wij hadden de schotelvering met een 6 cm matras en een nieuwe daktent. Achter bleef het hefdak 1 cm openstaan.
Op het Duitse forum lees je ook verschillende ervaringen m.b.t. de dikte van de matras en wel/niet sluiten. Wel gek. Bij ons sluit de combi met de 7 cm matras prima. Bij jullie blijft het met 6 cm openstaan…. Misschien verschil in hardheid matras?
Plaats reactie