Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Motor probleem - Opgelost

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Ik denk dat met het vastzetten van die dop(paddenstoel) niet al je problemen plotsklaps zijn opgelost. Als je dat bedoelt.

Ik heb bij mijn 1.9TD de dop tijdens het lopen van de motor nog nooit losgehaald. Maar kan mij niet voorstellen dat dat zulke enorme gevolgen kan hebben. (Anyone?

Ik denk zelf dat de timing is verlopen, al dan niet door een losse krukasbout of iets dergelijks.
Naast timing controleren is de manier om te checken of de motor nog goed is een compressietest

Over de brandstofpomp nog even het volgende;
Als er brandstoflekkage is, laten ze dan eerst maar eens de retourslangetjes controleren. Dit zijn U vormige rubber slangetjes met geweven buitenmantel. (Zie je zo van bovenaf zitten aan de voorkant, dus tussen de radiator en en blok) van links naar rechts, van verstuiver naar verstuiver.
Als de brandstofpomp echt zelf lekt zijn daar revisiesetjes voor.
Bij voorkeur —als ze geen specifieke kennis hebben— niet! laten rommelen aan de verstelmogelijkheden van de pomp. Dan kom je vaak van de regen in de drup en verder van huis.

.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Om deze zenuwslopende tijden van onzekerheid te overbruggen (busje weg, kapot, miss heel erg kapot, wanneer issie terug, komt ie wel weer terug?? :ie) wat mooie paintjobs van T4's! #gaaf
Bijlagen
T4 Geel Wit.jpeg
T4 blauw wit.jpeg
T4 Geel.Wit 2.jpeg
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

mooie T4 bussen uit Portugal! Miss wordt onze stinkie ooit op een dag dan ook wel zo... maar uhmm eerst maar eens kijken of die motor weer blij gaat 'knorren'... APK in Maart (kan in sevilla das fijn en relatief dichtbij)... als er dan nog geld over is... maybe... Voor nu doen we 't met de plaatjes :jump :jump
Bijlagen
T4 rood wit.jpeg
T4 blauwgrijs wit.jpeg
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: T4 Motor probleem

Bericht door idh »

Zie mail voor wat meer info. :yes
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Mechanic heeft de kleppendeksel eraf en zegt: door verlopen timing hebben de valves de pistons beschadigd. Have to put new hidraulics and valves. Weet iemand wat ik me hierbij moet voorstellen? Klinkt als een flinke operatie maar misschien valt dat mee?

Fijne avond!
Jorn
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Oops.. dat is kapot.
WhatsApp Image 2020-11-26 at 17.53.38 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-11-26 at 17.53.37.jpeg
WhatsApp Image 2020-11-26 at 17.53.37 (1).jpeg
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

WhatsApp Image 2020-11-26 at 17.53.38 (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-11-26 at 17.53.38 (2).jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Multivan Generation »

De zuigers goed laten controleren op beschadigingen en een nieuwe cilinderkop er op..

https://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-Ne ... 0005.m1851
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Inderdaad. Wat Peter zegt :yes

Alleen nieuwe kleppen/zittingen/hydraulische klepstoters ga je het niet mee redden en blijft ‘gekloot in de marge’ om het maar eens op z’n Rotturdams te zeggen.

Nokkenas is ook flink beschadigd en dan loont het om er een complete verse kop op te zetten. (Mits inderdaad de zuigers nog goed zijn )
Laatst gewijzigd door odorf op 26 nov 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Lutra »

odorf schreef: 26 nov 2020, 20:31 Krukas is ook flink beschadigd en dan loont het om er een complete verse kop op te zetten. (Mits inderdaad de zuigers nog goed zijn )
Nokkenas bedoel je neem ik aan 😀
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Ja die! :bonk :bonk

De krukas kan ik zo niet zien.

Solly :nuts heb het aangepast.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 Motor probleem

Bericht door pwhooftman »

Vraag is natuurlijk: waardoor is de timing versprongen? De riem ligt er nog om.... Als die oorzaak niet duidelijk wordt kan dit bij een volgende kop ook weer gebeuren.
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Hi mannen, dank voor de reacties!

@pwhooftman Timing is waarschijnlijk verlopen door oude riem die niet meer op spanning stond (laatst vervangen 2015, 55k km terug). Klinkt als een best legitieme oorzaak... Zouden eigenlijk nog even dat 'timings indicatie streepje' moet checken om te kijken of de timing wel echt verlopen is..?

@Jan2009 kan je die observatie van de foto's iets beter illustreren? Bedoel je die zwarte koek? waar precies?

@Multivan Generation Check zuigers op beschadigingen, zou dit kunnen hoe de motor er nu bij ligt? Of moet 't nog verder open? Je kan alleen de kopsekant zien nu lijkt me.

Verder denk ik nog aan
- Waterpomp vervangen? Wanneer zou dat nodig zijn, is dit het juiste moment nu alles open is.
- Check brandstofpomp op lekkage bij hendeltje zo nodig reviseren.

Fijne avond.
groet,
Jorn
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 Motor probleem

Bericht door pwhooftman »

Ik meen op de foto's van de kop te zien dat een aantal stoterbussen ingedrukt blijft staan. Dat zou betekenen dat de kleppen echt krom zijn en niet meer sluiten (heel goed te zien vanaf de andere kant als de kop er af is)? Als dat echt zo is, dan kan dat niet komen door een timing die langzaam verloopt doordat de riem uitrekt, dan moet de riem een aantal tanden versprongen zijn, of is bijvoorbeeld de poelie losgelopen van de krukas. 2015 en 55.000 km geleden voor de riem is niet écht lang geleden, en het was in principe nog geen tijd voor vervanging. Op de foto ziet hij er ook nog goed uit. Ik heb het idee dat er iets anders aan de hand is, ik meen te zien dat het nokkenaslager naast de beschadigde nok ook vreetsporen heeft, iets met de smering mis?

Deze kop moet er toch af, dus dan kunnen de zuigers bekeken worden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Pascal-141 »

Als de zuigers geraakt zijn door de kleppen , is de kans ook groot dat de zuigers , de zuigerstangen of zelfs de krukaslagers beschadigd/krom zijn .
Als je veel geluk hebt , hebben de kleppen maar lichtjes geraakt en is er aan de onderblok nog geen schade .

Een eerste indicatie is het opmeten van het onderblok en zuigers : meet het hoogte verschil van de zuigers t.o.v. het bovenvlak vd onderblok 1 voor 1 op in hun bovenste stand . Dit moet heel precies gebeuren (zeker tot op 0,1mm) , dan weet je al of er een zuigerstang krom is of niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie