Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Motor probleem - Opgelost

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Multivan Generation schreef: 02 dec 2020, 15:14 Goh, en dat met een wegenwacht-gele T4.

Dat verwacht je niet natuurlijk..
whaha gele T4's kunnen 3x langer mee zonder onderhoud!? Maar onze is helaas maar half geel...
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Sshhhttt engine is sleeping:
Image7.jpeg
Deze poelie vervangen:
Image3.jpeg
krukas gecleaned met speciale tool:
Image4.jpeg
:jump :jump :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Multivan Generation »

Meteen een goed moment om alle aangekoekte olie lekkageresten er nu af te vegen.. :knipoog

Dat kan je later van pas komen bij een eventuele lekkage..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Olaf »

Volgens mij is je spiebaan in de krukas al een stukje uitgeslagen !
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Pascal-141 »

Olaf schreef: 02 dec 2020, 17:43 Volgens mij is je spiebaan in de krukas al een stukje uitgeslagen !
Dat lijkt inderdaad wel zo
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Zie pijl, dit zou recht moeten zijn? Uitgeslagen? Of uitgesleten door wat speling... Waarom zit er maar één zo'n uitsparing en niet meerdere :ie
Screenshot 2020-12-02 at 18.21.33.png
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Bartzagato »

JornT schreef: 02 dec 2020, 19:24 Zie pijl, dit zou recht moeten zijn? Uitgeslagen? Of uitgesleten door wat speling... Waarom zit er maar één zo'n uitsparing en niet meerdere :ie

Screenshot 2020-12-02 at 18.21.33.png
1 goede nok is voldoende om pully op zijn plaats te houden.

De spiebaan lijkt me niet uitgeslagen op 1e zicht, maar eerder on oordeelkundig ge(de)monteerd. Bij uitslagen moet de hele ‘flank’ van de spiebaan opgestuikt zijn en niet het uiteinde. Ook nok op pully moet grondig bekeken worden om eea uit te sluiten natuurlijk.
Ik zie ook resten van loctite (blauwe schijn), wat aan kan geven dat de pully altijd netjes op zn plaats heeft gezeten.
Disclaimer: ik heb geen/weinig ervaring in de vw-motoren, maar doe wel eigenhandig de blokken van mijn italiaans speelgoed.
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 Motor probleem

Bericht door raf_construct »

JornT schreef: 02 dec 2020, 19:24 Zie pijl, dit zou recht moeten zijn? Uitgeslagen? Of uitgesleten door wat speling... Waarom zit er maar één zo'n uitsparing en niet meerdere :ie

Screenshot 2020-12-02 at 18.21.33.png
Zoals ik verwacht had, die heeft los gestaan. Ik loste dit altijd op door met de tool te vlakken en een TDI poulie te monteren, die nok heeft een andere vorm. Dan slijp je deze nok weg en krijg je een ander contactvlak. Vergeet ook niet het diamantschijfje te vervangen en de bout volgens voorschrift aan te trekken.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

@JornT;

Hoe is het afgelopen?
Is alles goed gekomen?
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Hi odorf!

Ze zijn vandaag alles waar aan het opbouwen! Eind deze week de bus wsl ophalen :) Kreeg onderstaande foto's nog van ze. Ziet er wel goed uit geloof ik, funky groene locktight op de pomp :yes
cilinderkop.jpeg
kop.jpeg
pump.jpeg
Ben echt benieuwd of ie goed loopt...! En zin om zelf een beetje te gaan freubelen aan t bussie! en weer oppad ermee natuurlijk :toppie

Greets!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Multivan Generation »

Ziet er goed uit :yes

Nu weer rustig wat vertrouwen in het busje opbouwen..
Vraag ook even wat ze adviseren met olie verversen nadat je wegrijdt (na hoeveel km en welke olie)
Motorolie kun je goed bij een supermarché in Frankrijk kopen (scheelt flink wat euro's wellicht)

Mooi man...

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Goed nieuws! :toppie

Inderdaad leuk kleurtje borgspul. Kermit zou jaloers zijn. :knipoog
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Hi allemaal,

Nou busje is weer terug en eerste 200k zit er op! Motor loopt heel smooth voor m'n gevoel, en super goed starten. Dus eerste indruk kwa rijden is dus goed. We zijn bij! :yes

Heb bij stationair draaien de klep eens open gedaan en die (inmiddels befaamde) pulleys bekeken. Viel me op dat in de riemschijf (aan de buitenkant van de krukaspoelie) alsnog een beetje schommeling/gewiebel zichtbaar is, niet veel maar wel degelijk aanwezig. Iemand enig idee hoe te beoordelen wanneer dit teveel is/wordt? Mag dat uberhaubt wel wiebelen..? Interessant om eens een filmpje van een mede 1.9(TD) riemschijf te zien. Ik kan er ook wel even een filmpje van maken binnenkort.

groeten!
Jorn
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 Motor probleem

Bericht door raf_construct »

JornT schreef: 16 dec 2020, 21:03 Hi allemaal,

Nou busje is weer terug en eerste 200k zit er op! Motor loopt heel smooth voor m'n gevoel, en super goed starten. Dus eerste indruk kwa rijden is dus goed. We zijn bij! :yes

Heb bij stationair draaien de klep eens open gedaan en die (inmiddels befaamde) pulleys bekeken. Viel me op dat in de riemschijf (aan de buitenkant van de krukaspoelie) alsnog een beetje schommeling/gewiebel zichtbaar is, niet veel maar wel degelijk aanwezig. Iemand enig idee hoe te beoordelen wanneer dit teveel is/wordt? Mag dat uberhaubt wel wiebelen..? Interessant om eens een filmpje van een mede 1.9(TD) riemschijf te zien. Ik kan er ook wel even een filmpje van maken binnenkort.

groeten!
Jorn
Als die gevlakt is zoals het hoort (met een centreerpen) moet die kaarsrecht lopen ten opzichte van de krukas. Op zich kan een lichte slag geen kwaad maar hij moet wel vast blijven zitten. Maak er eens een filmpje van van bovenaf ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Hierbij twee filmpjes.. normaal en vertraagd. Bij die laatste valt 't wiebelen eigenlijk pas op.





Cool geluid zo in slowmotion :yes
Plaats reactie