Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door Giela »

Ziet er top uit Jasper, erg mooi gemaakt!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Gisteren kwamen de losse opzetpolen binnen en vandaag kwam een vriend een mooi stukje 25 mm2 draad met twee terminals brengen. Dat waren de laatste stukken van de puzzel. Ik heb twee draagbanden eraan gemaakt voor makkelijker transport en de zijkanten van de accu's nog voorzien van een beschermende laag schuim. De huishoudaccu is nu klaar voor inbouw in de camper.


IMG_20201218_142628465.jpg
IMG_20201218_142612994.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Sorry voor de onduidelijkheid, de terminals zijn de aansluitogen op de kabel.

Ik ben het deels met de schrijver van het stukje eens MAAR ELKE accu is gevaarlijk als je hem overbelast en niet goed oplaad/ontlaad. Probeer maar eens een lood accu te overladen, met een beetje mazzel ontstaat er waterstofgas en zuurstof. Geeft een leuke knal! Er zijn voorbeelden genoeg van heftrucks waarbij het accupakket bij het laden of bij gebruik spantaan is gaan branden.

Ik vind het jammer dat hij alle Lithium accu's over één kam scheert en in het zelfde stuk aangeeft dat er wel degelijk verschillen zijn. Hij wil geen LiFePO4 accu in zijn camper want te duur maar vergeet wel even dat de levensduur van een LiFePo4 vele malen groter is dan van een Gel of AGM.

Een LiPo accu kan inderdaad vlamvatten bij mishandeling. Een LiFePo4 zoals ik heb doet dat niet. Kijk maar eens naar deze film: https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

LADEN TOT 4,2 VOLT PER CEL???????? Een LiFePO4 mag tot maximaal 3,6 Volt worden geladen!!!!!!!!!!!!!! Bij een voldoende hoge temperatuur tot 3,65 Volt maar HOGER NIET. Zie ook de specificaties van de door mij toegepaste cellen, http://www.dcmax.com.tw/LF280(3.2V280Ah).pdf. Overigens zal sterk overladen nog steeds niet tot brand leiden zoals je hebt kunnen zien in het vorige filmpje.

Een Lithium Polymeer (LiPO) cel, zoals gebruikt in laptops en mobiele telefoons maar ook in radiografische modellen mag overigens wel geladen worden tot 4,2 volt. Daarmee kom ik weer terug op mijn eerdere opmerking dat deze meneer alle Lithium accu's door elkaar op één hoop gooit wat dus ZEER gevaarlijk is omdat ze wel degelijk van elkaar verschillen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door Multivan Generation »

Normaal gezien zou een goed Batterij Monitoring Systeem of wel BMS dit moeten regelen..
Temperatuur monitoring is heel belangrijk daarbij..

Ben hier toen bij een vorig werk-project mee bezig geweest..
https://www.corelaboratory.abbott/int/e ... lp-systems
zie de filmpjes :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Multivan Generation schreef: 18 dec 2020, 19:46 Normaal gezien zou een goed Batterij Monitoring Systeem of wel BMS dit moeten regelen..
Temperatuur monitoring is heel belangrijk daarbij.
Dat doet de BMS ook MAAR je kunt de verschillende waarden allemaal ZELF instellen op de BMS! Als je blind het advies volgt op de site en je vult 4,2 Volt in dan laat het resultaat zich raden...
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Vandaag de accu geplaatst. Was nog even passen omdat ik was uitgegaan van de maten van de oude accu zoals deze door de fabrikant worden opgegeven. Helaas is de breedte zoals opgegeven alleen maar een randje waar de boven en onderkant van de accu aan elkaar worden gesmolten. De rest is dunner en aan de kant van de wielkast valt deze rand net boven het staal en aan de andere kant heeft Westfalia een trucje uitgehaald door uit het luik een sleuf te frezen. Ik heb wat meer van het luik weg moeten halen om het pas te maken. De draagbanden zijn ook verwijderd omdat dit 4 mm in de breedte scheelt. Gelukkig is de accu niet zwaar.
IMG_20201219_123341961.jpg
Daarna paste alles gelukkig zonder problemen. Voor wie dit ook gaat doen of gewoon de bestaande accu vervangt door een andere, onderin de kast, boven de ratel waar de spanband mee wordt aangetrokken, zit een service luikje. Twee parkers losdraaien en ja kunt het metalen plaatje loshalen en dan heb je meteen goed toegang tot de ratel!
IMG_20201220_110939740.jpg
Beste een groot verschil tussen oud en nieuw.
IMG_20201219_113337535.jpg
Eerste ervaringen:

1) De BMS met bluetooth werkt prima en je kunt precies zien wat er gebeurt met de accu.
2) De standkachel start veel sneller op (iets meer dan 1 minuut tegenover ruim 2 minuten) omdat de spanning veel hoger blijft. Bij de oude accu ging de spanning van 12,6 naar 11,9 volt tijdens het opstarten, met de nieuwe ging het voltage van 13,36 naar 13,24. Door de hogere spanning is de gloeiplug eerder op temperatuur en start de kachel dus sneller op.
3) De accu wordt tijdens het rijden met 25 Amp opgeladen dus ondanks dat een LIFePO4 veel meer stroom kan accepteren leidt dit niet tot het overbelasten van de dynamo.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 11 jan 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Vandaag de laatste aanpassingen gedaan. De zekering die ik erin heb zitten voor de omvormer en zonnepaneel zat te dicht bij de accupolen (nieuwe accu is iets hoger) dus die heb ik verplaatst. Daarna het laadprofiel van de MPPT solar lader aangepast van Gel naar LiFePO4 en project klaar!

Voor wie het zich afvroeg, hier een foto van het service luik onderin de hangkast.
IMG_20201222_102428267.jpg
Twee schroefjes los en het plaatje eraf en dan zie je dit.
IMG_20201222_102451276.jpg
Onmisbaar als je de ratel van de spanband los wilt maken!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door chv »

Hoi Jasper, ff een vraag over je oude gelaccu.
Hoe onbetrouwbaar vind je die en wat ga je daarmee doen?

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Hoi Charles,

De accu staat hier nog even voor geval dat de LiFePO4 het niet zo doet als verwacht. Voorlopig is daar overigens geen sprake van, afgelopen weekend de standkachel een paar uur aangehad met het dak omhoog om alles lekker droog te stoken en dat ging zonder enig probleem.

Hoe betrouwbaar hij nog is weet ik niet, afgelopen zomer heb ik drie dagen vrij gestaan in de zon (25 plus graden) met de koelbox aan en toen was hij behoorlijk leeg. Bij een lage belasting zit er nog best energie in. Aan de andere kant als ik de standkachel opstart dan zakt de spanning van 12,6 naar 11,8 en dan wordt de accu met 20-30 Amp belast dus dat vind hij niet zo leuk. Dit gecombineerd met de leeftijd (18 jaar) en de mogelijkheid om de LiFePO4 accu onderdelen relatief goedkoop te kunnen kopen was de reden om hem te vervangen. Ik zit er niet op te wachten dat we op vakantie ineens geen stroom meer hebben en ik dan op zoek moet naar een nieuwe accu.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door Jonathan L »

hoi, heb je ook je lader aangepast of kan lifepo4 dat aan?
heb je een plaatje van je set-up? ik overweeg ook lifepo4 namelijk, maar loop tegen vervanging van laadregelaar van zonnepaneel en 220lader.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Hoi Jonathan,

De lader is nog steeds de originele lader. Enige aanpassing was het veranderen van de instellingen van de solar lader. Ik verwacht overigens niet dat ik vaak de 220 V lader nodig zal hebben. We staan meestal niet langer dan 3-4 dagen op een plek en de dynamo van de motor samen met 120 watt aan zonnepaneel zou er 's zomers voor moeten zorgen dat we geen 220V meer nodig hebben.

Waar wil je een plaatje van zien? Alles staat in dit verhaal volgens mij.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door Erwin R »

Dag Jasper,

Ik heb 3 vraagjes aan je.
Mijn nog geen 3 jaar oude loodaccu (150 AH) houd het nog geen dag uit dus die is gewoon niet goed meer. Onze T4 staat in de winter "op stal" en daar zal hij waarschijnlijk een paar keer te diep ontladen zijn zodat er niet veel meer van de capaciteit over is. Ik kon 4 nieuwe Lifepo4 cellen van 200 AH kopen en heb dit ook gedaan. Ik moet nu nog alle andere zaken aanschaffen zoals een BMS, bedrading ed.
Jij schrijft dat de originele lader genoeg voltage levert voor een Lifepo4 accu en je niets hoeft aan te passen. Op mijn lader (PE2169/01, we zouden dezelfde moeten hebben ) staat dat hij 13,8 volt levert . Als ik google zeggen ze 13,5 V float spanning en 14,2 V laad spanning.
Je hebt de Lifepo4 nu meer dan een jaar, gaat alles zoals je verwacht had of zijn er nog verbeterpunten ? , ik wilde jouw project/verhaal een beetje als leidraad nemen namelijk. Heb jij de cellen nog uitgebalanceerd (alle cellen paralel schakelen en dan helemaal volladen zodat alle cellen precies dezelfde voltwaarde hebben voor een optimaal functioneren) , ik zie op Youtube namelijk de een het wel adviseren en de ander niet, die zeggen dat de BMS dat doet en dat ze binnen een maand op gelijke spanning zijn.
Laatste vraag heb jij nog een aparte omvormer geplaatst voor 220 volt voor bepaalde apparaten? Je schrijft dat je in principe niet meer aan de walstroom gaat dus ik vroeg het mij af, zo ja wat is de ervaring hiermee ?
Als het bij jou goed gaat met de orginele Westfalia lader wil ik hem nog even door HenkK laten " upgraden " , hij doet het nu gewoon maar als ik de verhalen lees gaat hij keer kapot en dat wil ik graag voor zijn. Groet Erwin
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door J vd Pal »

Goedemorgen Erwin,

Ik ben heel tevreden over mijn nieuwe accu. Ik heb niets meer aangepast en alles werkt zoals verwacht.

Diep ontladen vindt geen enkele accu leuk. Voordat je een nieuwe koopt zou ik op zoek gaan naar de oorzaak van het ontladen. Zonder verbruiker zou de accu prima die paar maanden moet kunnen overbruggen zonder leeg te raken. Het lijkt erop dat er een verborgen verbruiker op zit.

Ik heb een JBD BMS en ben daar tevreden over. Kan alles wat ik wil en heeft lage temperatuur laad beveiliging. Ook kan ik de oplaad functie uitschakelen, wat ik doe als we niet op vakantie zijn. Een LiFePo4 accu gaat het langste mee als je hem tussen de 60-80% opgeladen houd. Op dat niveau houd ik hem door het jaar heen en alleen als we op vakantie gaan laad ik hem helemaal op.

13,8 volt is in principe genoeg om de accu mee te laden, daarmee krijg je hem dan niet 100% vol maar dat is niet erg. Bij de volgende rit laad je dat laatste kleine beetje er wel bij. Afgelopen jaar heb ik niet aan de 220 volt gehangen. Met het rijden en een zonnepaneel van 120 Watt had ik meer dan voldoende elektriciteit. Onze manier van vakantie vieren, maximaal 2-4 dagen op één plek en dan weer verder rijden (4-6 uur), is voldoende om de accu vol te houden ook zonder zonnepaneel. Theoretisch zouden we zonder zonnepaneel 5-6 dagen vrij moeten kunnen staan zonder dat de accu helemaal leeg is, met zonnepaneel zou dat in de zomer met mooi weer onbeperkt zijn.

Ja alle cellen zijn eerst parallel opgeladen. Dat had degene van wie ik het pakket kocht al voor mij gedaan. Daarmee start je met alle cellen op het zelfde niveau. In theorie zal de BMS dat na verloop van tijd ook doen maar de BMS doet dat met een heel klein stroompje over een weerstand en daardoor duurt het lang voordat alle cellen op hetzelfde niveau zitten. De BMS gaat pas balanceren boven een ingestelde spanning en als de spanning van de cellen te ver uit elkaar gaat lopen en dat is afhankelijk van de laadtoestand. Stel dat één van de cellen aan het begin 40% opgeladen is en een andere 70% dan zou de BMS dus van die vollere cel 30% van de lading moeten omzetten in warmte. Dat doet de BMS met ongeveer 80 mA = 0,28 Watt (bij een spanning van 3,5 V). Om 30% van 200 Ah bij 3,5 volt op te stoken is de BMS dan (60 * 3,5)/0,28 = 750 uur = 31,25 dagen bezig!

Op dit forum: https://diysolarforum.com/ is heel veel te lezen over het zelf samenstellen van een accupakket en alles wat daaromheen zit.

Ik heb een kleine Victron omvormer (350 Watt) voor het opladen van mijn laptop zodat ik mijn busje als mobiel kantoor kan gebruiken. Als wij op vakantie zijn dan draait alles op 12 volt of via USB op 5 volt dus een omvormer hebben we dan niet nodig.

De originele lader en ook koelkast elektronica preventief door Henk te laten nakijken is altijd een goed idee. Dan heb je die backup in ieder geval mocht dat nodig zijn.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California

Bericht door Erwin R »

Dank voor je uitgebreide reactie Jasper, daar kan ik wat mee, fijn om te horen dat ook alles naar behoren werkt zoals je het bedacht had.

Heb jij of heeft iemand op dit forum een idee wat een eventuele verborgen verbruiker zou kunnen zijn ? Volgens mij is de installatie van de camper nog helemaal origineel en heb ik zelf helemaal niets aan de elektrische installatie aangepast, ook heb ik geen apparaten, niet los of vast, aangekoppeld. Het enige wat altijd blijft knipperen is het rode lampje op het dashboard, maar die is van de startonderbreker zei mijn garage en ik ga er van uit dat deze op de startaccu draait.

Dat van de koelkast had ik nog niet in beeld, bedankt voor de tip, dan alles maar in een keer naar Henk :-)

Ik ga ermee aan de slag, ik hou jullie op de hoogte van het eindresultaat, kan wel even een paar weken duren omdat ik de nodige onderdelen nog moet bestellen.

groet, Erwin
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Plaats reactie