Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Hoi Erwin,
Graag gedaan. Zonder te meten is het vinden van een kleine verbruiker erg lastig. Als alles origineel is en je hebt er niets op aangesloten dan zouden er geen verbruikers kunnen zijn MAAR dan zou de huishoudaccu na een paar maanden ook niet leeg kunnen zijn.
Heb je al bedacht welke BMS je gaat gebruiken?
Graag gedaan. Zonder te meten is het vinden van een kleine verbruiker erg lastig. Als alles origineel is en je hebt er niets op aangesloten dan zouden er geen verbruikers kunnen zijn MAAR dan zou de huishoudaccu na een paar maanden ook niet leeg kunnen zijn.
Heb je al bedacht welke BMS je gaat gebruiken?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Als je het verbruik kunt meten bij de accu, één voor één je (huishoud) zekeringen eruit halen. Als de lekstroom ergens verdwijnt, weet je in ieder geval in welk circuit het zit.
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Ik ga meten als alles gereviseerd weer terug komt van HenkK.
Ik ben naar onderstaande BMS aan het kijken op Aliexpress, de 120 AH variant.
https://nl.aliexpress.com/item/10050038 ... 3c0cDymbd0
Is dit ongeveer wat jij ook hebt?
Ik ben naar onderstaande BMS aan het kijken op Aliexpress, de 120 AH variant.
https://nl.aliexpress.com/item/10050038 ... 3c0cDymbd0
Is dit ongeveer wat jij ook hebt?
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Als straks de nieuwe accu erin zit met de aangesloten BMS kan ik, als het goed is, via de bluetooth op de telefoon uitlezen of er stroom verbruikt/gelekt wordt ook als ik niets aan heb staan. Het is dan idd een goed idee om via de zekeringen het circuit met het eventuele lek te lokaliseren.WelkomBuiten schreef: ↑02 mar 2022, 12:24 Als je het verbruik kunt meten bij de accu, één voor één je (huishoud) zekeringen eruit halen. Als de lekstroom ergens verdwijnt, weet je in ieder geval in welk circuit het zit.
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Ik heb een BMS van dezelfde fabrikant, bevalt goed.
Hier nog wat leesvoer: https://overkillsolar.com/support-downloads/
Hele lage stromen worden door de BMS niet gezien! Ik vraag mij af of je straks op die manier de sluipverbruiker zult vinden.
Hier nog wat leesvoer: https://overkillsolar.com/support-downloads/
Hele lage stromen worden door de BMS niet gezien! Ik vraag mij af of je straks op die manier de sluipverbruiker zult vinden.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Dag allemaal,
Ik heb mijn Lifepo4 accu 200 A inmiddels gebouwd (naar het voorbeeld van Jasper, waarvoor dank ook voor de aanbevelingen!) én ingebouwd. Alles werkt naar behoren, alleen het opladen van de accu tijdens het rijden verloopt niet vlekkeloos maar daarover zometeen meer. De accu is krachtig dat merk vooral wanneer je bijvoorbeeld de kachel opstart, wat behoorlijk wat stroom vraagt, valt hij maar heel weinig terug in voltage en de kachel brand dan ook supersnel. Opladen met walstroom gaat uitstekend. Ik heb de originele Westfalia lader gelijktijdig naar HenkK gestuurd voor een revisie. hij heeft rekening gehouden met deze accu en de laadspanning afgeregeld op 14,2 Volt en 13,8 volt als float. De accu wordt hiermee keurig met 10 A 100% volgeladen.
We zijn afgelopen weekend een paar dagen in Texel geweest en de eerste ervaringen zijn uitstekend. Het is wel handig dat je via de Bluetooth precies kunt zien hoe de accu erbij staat en wat het verbruik op dat moment is. Volgende project voor de zomer is dan ook nog een zonnepaneel op dak.
Waar ik minder over te spreken ben is het opladen tijdens het rijden. Dat ging zeer moeizaam en met veel te weinig Ampère. gemiddeld zo tussen de de 5 en 8 A soms nog veel minder. ik had een piek van 12A een paar seconden. Ik had tijdens het rijden mijn telefoon in de houder gehangen en de BT App van de accu opgestart zodat ik precies kon volgen wat er gebeurde. Wat ook een paar keer gebeurde is dat de accu ging ontladen!? Wanneer ik de airco aanzette ging alles naar 0A en gebeurde er helemaal niet meer. Het vlotte opladen met 25A waar Jasper het over had heb ik niet meegemaakt. Van Texel naar Deventer is het toch ruim 2,5 uur rijden en ik het tijdens deze rit maar met 6% de accu kunnen verhogen van 85 naar 91%. Dit is in mijn optiek veel te weinig.
Heeft iemand van jullie een idee wat hier mis is, ligt dit aan de dynamo? Ik heb verder niets aan de installatie veranderd, maar dat had Jasper ook niet gedaan, zover ik weet is alle nog origineel qua bekabeling e.d. Wellicht moet en toch nog iets extra in het circuit geplaatst worden om het opladen via de dynamo beter te laten verlopen. Ik kan natuurlijk via de BT App. het ontladen blokkeren maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en het lost het trage opladen ook niet op.
Ik heb mijn Lifepo4 accu 200 A inmiddels gebouwd (naar het voorbeeld van Jasper, waarvoor dank ook voor de aanbevelingen!) én ingebouwd. Alles werkt naar behoren, alleen het opladen van de accu tijdens het rijden verloopt niet vlekkeloos maar daarover zometeen meer. De accu is krachtig dat merk vooral wanneer je bijvoorbeeld de kachel opstart, wat behoorlijk wat stroom vraagt, valt hij maar heel weinig terug in voltage en de kachel brand dan ook supersnel. Opladen met walstroom gaat uitstekend. Ik heb de originele Westfalia lader gelijktijdig naar HenkK gestuurd voor een revisie. hij heeft rekening gehouden met deze accu en de laadspanning afgeregeld op 14,2 Volt en 13,8 volt als float. De accu wordt hiermee keurig met 10 A 100% volgeladen.
We zijn afgelopen weekend een paar dagen in Texel geweest en de eerste ervaringen zijn uitstekend. Het is wel handig dat je via de Bluetooth precies kunt zien hoe de accu erbij staat en wat het verbruik op dat moment is. Volgende project voor de zomer is dan ook nog een zonnepaneel op dak.
Waar ik minder over te spreken ben is het opladen tijdens het rijden. Dat ging zeer moeizaam en met veel te weinig Ampère. gemiddeld zo tussen de de 5 en 8 A soms nog veel minder. ik had een piek van 12A een paar seconden. Ik had tijdens het rijden mijn telefoon in de houder gehangen en de BT App van de accu opgestart zodat ik precies kon volgen wat er gebeurde. Wat ook een paar keer gebeurde is dat de accu ging ontladen!? Wanneer ik de airco aanzette ging alles naar 0A en gebeurde er helemaal niet meer. Het vlotte opladen met 25A waar Jasper het over had heb ik niet meegemaakt. Van Texel naar Deventer is het toch ruim 2,5 uur rijden en ik het tijdens deze rit maar met 6% de accu kunnen verhogen van 85 naar 91%. Dit is in mijn optiek veel te weinig.
Heeft iemand van jullie een idee wat hier mis is, ligt dit aan de dynamo? Ik heb verder niets aan de installatie veranderd, maar dat had Jasper ook niet gedaan, zover ik weet is alle nog origineel qua bekabeling e.d. Wellicht moet en toch nog iets extra in het circuit geplaatst worden om het opladen via de dynamo beter te laten verlopen. Ik kan natuurlijk via de BT App. het ontladen blokkeren maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en het lost het trage opladen ook niet op.
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
[attachment=1]IMG_8873.jpeg
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Groet, Erwin
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Hoi Erwin,
Goed te lezen dat de het gelukt is met de accu. Dat snelle opstarten van de stadkachel herken ik ook.
Bij het opladen tijdens het rijden spelen denk ik een paar dingen:
1) Hoe voller de accu is hoe minder makkelijk hij de lading opneemt. Kijk eens wat er gebeurt als de accu 50% leeg is en hoeveel stroom hij dan opneemt.
2) De dynamo kan maar een zekere hoeveelheid stroom leveren. Als ik tijdens het rijden de dimverlichting aanzet, airco voluit en de de koelkast aan dan kom ik ook niet aan 20-25 ampère laadstroom. Met de BT app aan op mijn telefoon kon ik precies zien hoeveel invloed dat had. Verlichting aan scheelt ongeveer 5 Amp, de airco met blower op voluit ongeveer 6-8 en de koelkast aan 4, dan houd ik ook ongeveer 8 Amp over. Zal bij elke auto anders zijn verwacht ik.
Ik heb inderdaad helemaal niets aan de elektrische installatie veranderd, ik kan in 10 minuten de accu eruit halen en vervangen door een GEL accu en dan is alles weer 100% origineel. Voorlopig werkt dat tot volle tevredenheid.
Goed te lezen dat de het gelukt is met de accu. Dat snelle opstarten van de stadkachel herken ik ook.
Bij het opladen tijdens het rijden spelen denk ik een paar dingen:
1) Hoe voller de accu is hoe minder makkelijk hij de lading opneemt. Kijk eens wat er gebeurt als de accu 50% leeg is en hoeveel stroom hij dan opneemt.
2) De dynamo kan maar een zekere hoeveelheid stroom leveren. Als ik tijdens het rijden de dimverlichting aanzet, airco voluit en de de koelkast aan dan kom ik ook niet aan 20-25 ampère laadstroom. Met de BT app aan op mijn telefoon kon ik precies zien hoeveel invloed dat had. Verlichting aan scheelt ongeveer 5 Amp, de airco met blower op voluit ongeveer 6-8 en de koelkast aan 4, dan houd ik ook ongeveer 8 Amp over. Zal bij elke auto anders zijn verwacht ik.
Ik heb inderdaad helemaal niets aan de elektrische installatie veranderd, ik kan in 10 minuten de accu eruit halen en vervangen door een GEL accu en dan is alles weer 100% origineel. Voorlopig werkt dat tot volle tevredenheid.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Hallo Erwin en Jasper,
Super interessant om dit allemaal te lezen. Ik ben zelf wellicht van plan om ook zelf een accu te bouwen. Klopt het dat er nergens vermeld staat waar de cellen te koop zijn? Alleen een link naar de BMS van aliexpress maar is dat wel betrouwbaar? Bij jullie nog problemen gehad in de afgelopen tijd?
Met vriendelijke groeten,
Goon326
Super interessant om dit allemaal te lezen. Ik ben zelf wellicht van plan om ook zelf een accu te bouwen. Klopt het dat er nergens vermeld staat waar de cellen te koop zijn? Alleen een link naar de BMS van aliexpress maar is dat wel betrouwbaar? Bij jullie nog problemen gehad in de afgelopen tijd?
Met vriendelijke groeten,
Goon326
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Hoi Goon,
mijn cellen kwamen, net als de BMS van AliExpress MAAR dat had iemand anders voor mij gedaan. Hij had alles dubbel besteld om de kosten van het verzenden te kunnen delen. Ik heb via Marktplaats bij hem de spullen gekocht en weet niet bij welke verkoper op AliExpress hij alles gekocht heeft.
Op Marktplaats zijn een aantal mensen actief die cellen importeren en verkopen. Voordeel is dat ze snel leverbaar zijn en je geen risico loopt op transportschade. Nadeel is de hogere prijs.
Bij mij werkt alles zonder problemen maar ik belast de accu ook niet sterk. Geen dikke omvormer of iets dergelijks in gebruik. Grootste belasting is de standkachel als deze opstart en dat is maar kort.
Ik ben nog steeds zeer tevreden.
mijn cellen kwamen, net als de BMS van AliExpress MAAR dat had iemand anders voor mij gedaan. Hij had alles dubbel besteld om de kosten van het verzenden te kunnen delen. Ik heb via Marktplaats bij hem de spullen gekocht en weet niet bij welke verkoper op AliExpress hij alles gekocht heeft.
Op Marktplaats zijn een aantal mensen actief die cellen importeren en verkopen. Voordeel is dat ze snel leverbaar zijn en je geen risico loopt op transportschade. Nadeel is de hogere prijs.
Bij mij werkt alles zonder problemen maar ik belast de accu ook niet sterk. Geen dikke omvormer of iets dergelijks in gebruik. Grootste belasting is de standkachel als deze opstart en dat is maar kort.
Ik ben nog steeds zeer tevreden.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Aliexpress en Alibabba zijn heel verschillend.
De verkopers op Aliexpress zijn heel vaak dubieus. Gebruikte cellen, slechte kwaliteit, lagere capaciteit, opgezwollen cellen, het gebeurt (voornamelijk) op Aliexpress. Genoeg voorbeelden van de vinden op de diverse fora.
Op Alibaba vind je betere verkopers, die zich meer specialiseren in specifieke handel (dus bv accu's) ipv de dozenschuivers op Aliexpress. De kans op rommel is daar gewoonweg kleiner.
Wel moet je een basis kennis hebben, want je moet wel alles zelf uitzoeken. Komt het uit een EU magazijn? En zo niet, onder welke incoterms verzend de verkoper? Tenzij er een europees magazijn is zijn de levertijden ook hoger: 2-3 maanden is niet ongebruikelijk. Met een EU warehouse betaal je 30-50 euro meer per cel, maar is de levertijd korter (1-2 weken)
Dit soort cellen worden 'dom' geleverd. Je hebt altijd een risico op transportschade, maar een beetje goede verkoper weet wel hoe hij het goed moet verpakken. Blijft wel een risico. Idem met garantie. Met alle regelgeving en eisen is terugsturen een dure / moeilijke optie.
Ook moet je zelf de cellen dus topbalanceren om de set optimaal te kunnen gebruiken, anders zul je nooit de capaciteit halen. En sommige verkopers overdrijven de capaciteiten zoiezo al (310 of 320Ah.. maar die bestaan helemaal niet)
Bij een handelaar in NL heb je die risico's niet. Dan kun je ze gewoon ophalen en zien (of laten staan) en heb je een lokaal aanspreekpunt. En meestal zijn ze ook al gebalanceerd, en heb je ook iemand waarmee je kunt sparren bij vragen.
Moeilijk is het allemaal niet, maar basiskennis blijft wel nodig om zoiets verantwoord te bouwen: Je werkt wel met veel energie, en (maar ook met een loodaccu) als het mis gaat kan iets makkelijk in de fik vliegen als je geen juist materiaal gebruikt.
De cellen van Jasper komen overigens niet van Aliexpress maar van een batterijverkoper op Alibaba (Xuba, die was, toen dit soort cellen in opkomst kwamen, 'DE' favoriet van veel zelfbouwers).
Helaas is de markt nu wel anders, Jasper heeft ze op een gunstig moment gekocht. Anno 2022 zijn de cellen 50-60 USD duurder geworden per STUK, verzendkosten zijn hoger, en is de dollarkoers een stuk beroerder.
Van de BMS die Jasper heeft is inmiddels ook een 200A exemplaar beschikbaar, die is wat makkelijker te monteren en ideaal als je ook een dikke omvormer wilt kunnen aansluiten. Ook heeft die een hogere balanceerstroom dan de oude 120A BMSsen (150mA vs 50mA). Die zou ik eerder aanraden nu.
En zoals hij al terecht opmerkt: Deze BMSsen hebben moeite met het goed meten (of uberhaupt zien) van kleine stromen (<200mA ofzo). Voor een echt nauwkeurige uitlezing is een goede shunt (Victron BMV, Smartshunt oid) nog altijd nauwkeuriger.
Aan de andere kant... met 280Ah oid moet je je best doen om 'm echt leeg te krijgen....
Reken voor een zelfbouwsetje nu snel 700-800 euro voor de cellen, en reken op rond de 1000 euro voor een set incl BMS.
De verkopers op Aliexpress zijn heel vaak dubieus. Gebruikte cellen, slechte kwaliteit, lagere capaciteit, opgezwollen cellen, het gebeurt (voornamelijk) op Aliexpress. Genoeg voorbeelden van de vinden op de diverse fora.
Op Alibaba vind je betere verkopers, die zich meer specialiseren in specifieke handel (dus bv accu's) ipv de dozenschuivers op Aliexpress. De kans op rommel is daar gewoonweg kleiner.
Wel moet je een basis kennis hebben, want je moet wel alles zelf uitzoeken. Komt het uit een EU magazijn? En zo niet, onder welke incoterms verzend de verkoper? Tenzij er een europees magazijn is zijn de levertijden ook hoger: 2-3 maanden is niet ongebruikelijk. Met een EU warehouse betaal je 30-50 euro meer per cel, maar is de levertijd korter (1-2 weken)
Dit soort cellen worden 'dom' geleverd. Je hebt altijd een risico op transportschade, maar een beetje goede verkoper weet wel hoe hij het goed moet verpakken. Blijft wel een risico. Idem met garantie. Met alle regelgeving en eisen is terugsturen een dure / moeilijke optie.
Ook moet je zelf de cellen dus topbalanceren om de set optimaal te kunnen gebruiken, anders zul je nooit de capaciteit halen. En sommige verkopers overdrijven de capaciteiten zoiezo al (310 of 320Ah.. maar die bestaan helemaal niet)
Bij een handelaar in NL heb je die risico's niet. Dan kun je ze gewoon ophalen en zien (of laten staan) en heb je een lokaal aanspreekpunt. En meestal zijn ze ook al gebalanceerd, en heb je ook iemand waarmee je kunt sparren bij vragen.
Moeilijk is het allemaal niet, maar basiskennis blijft wel nodig om zoiets verantwoord te bouwen: Je werkt wel met veel energie, en (maar ook met een loodaccu) als het mis gaat kan iets makkelijk in de fik vliegen als je geen juist materiaal gebruikt.
De cellen van Jasper komen overigens niet van Aliexpress maar van een batterijverkoper op Alibaba (Xuba, die was, toen dit soort cellen in opkomst kwamen, 'DE' favoriet van veel zelfbouwers).
Helaas is de markt nu wel anders, Jasper heeft ze op een gunstig moment gekocht. Anno 2022 zijn de cellen 50-60 USD duurder geworden per STUK, verzendkosten zijn hoger, en is de dollarkoers een stuk beroerder.
Van de BMS die Jasper heeft is inmiddels ook een 200A exemplaar beschikbaar, die is wat makkelijker te monteren en ideaal als je ook een dikke omvormer wilt kunnen aansluiten. Ook heeft die een hogere balanceerstroom dan de oude 120A BMSsen (150mA vs 50mA). Die zou ik eerder aanraden nu.
En zoals hij al terecht opmerkt: Deze BMSsen hebben moeite met het goed meten (of uberhaupt zien) van kleine stromen (<200mA ofzo). Voor een echt nauwkeurige uitlezing is een goede shunt (Victron BMV, Smartshunt oid) nog altijd nauwkeuriger.
Aan de andere kant... met 280Ah oid moet je je best doen om 'm echt leeg te krijgen....
Reken voor een zelfbouwsetje nu snel 700-800 euro voor de cellen, en reken op rond de 1000 euro voor een set incl BMS.
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Ik heb destijds mijn cellen en BMS van DJSmiley gekocht, dat is de reden dat hij precies weet wat ik heb en waar het vandaan komt.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Nieuwe huishoudaccu voor mijn California
Tijd voor een update.
Accu werkt nog steeds naar behoren, geen merkbare verslechtering van capaciteit oid. Wel heb ik een Victron Smart Shunt er aan toegevoegd omdat de BMS geen goede weergave geeft van de werkelijke laadtoestand. De BMS gebruikt de spanning van de cellen en die daalt een klein beetje als het kouder is en stijgt dan weer als het warmer wordt. In één nacht had ik volgens de BMS 80 Ah verbruikt en daarvan was in de middag weer 40 Ah ver terug.... De Smart Shunt registreert de energie die erin en uit gaat en weet daardoor veel nauwkeuriger hoeveel energie er nog beschikbaar is. Het Westfalia display gebruikt ook de spanning en denkt dat de accu altijd vol is omdat een LiFePo4 een hogere spanning heeft dan een GEL lood accu.
Accu werkt nog steeds naar behoren, geen merkbare verslechtering van capaciteit oid. Wel heb ik een Victron Smart Shunt er aan toegevoegd omdat de BMS geen goede weergave geeft van de werkelijke laadtoestand. De BMS gebruikt de spanning van de cellen en die daalt een klein beetje als het kouder is en stijgt dan weer als het warmer wordt. In één nacht had ik volgens de BMS 80 Ah verbruikt en daarvan was in de middag weer 40 Ah ver terug.... De Smart Shunt registreert de energie die erin en uit gaat en weet daardoor veel nauwkeuriger hoeveel energie er nog beschikbaar is. Het Westfalia display gebruikt ook de spanning en denkt dat de accu altijd vol is omdat een LiFePo4 een hogere spanning heeft dan een GEL lood accu.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver