Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
MrRaceHardware
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2020, 19:48

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door MrRaceHardware »

ewoudwijma schreef: 18 dec 2020, 20:22 Even wat anders gedaan vandaag.Heel belangrijk voor een camper, een goede 'radio' :gekte
Bovendien zat er nog een taximeter ingebouwd, die moest er ook uit.

Oude situatie:
radio1.jpg

In deze video een hele positieve review over een alleskunner die past in de T5:
https://www.youtube.com/watch?v=lnhLsQ56Rxw
Hier te koop: https://www.joyingauto.eu/joying-vw-sea ... odule.html
Niet alleen radio, maar ook navigatie, android en iphone carplay, en gekoppeld aan de canbus van de auto, zodat je ook nog meer info over de auto krijgt dan dat je op het dashboard ziet (tot en met bijv accuspanning). Oude radio en taximeter uitbouwen en inbouwen was zo gebeurd:
radio2.jpg

En heeft ook een achteruitrijcamera. Die aangaat als je achteruit gaat rijden en zelfs reageert op stuurbewegingen, dankzij de canbus interface:
radio3.jpg

Mocht je nog een radio update willen doen dan is dit naar mijn idee een vette aanrader.

Nu moeten de speakers ook nog aangepakt worden. De standaard speakers zijn erg slecht en het geluid komt onder uit de portieren. Er zijn roosters voor tweeters op het dashboard. Ik zit te denken aan Eton UG VW T5 F3.1. Hier een goede review en inbouwinstructies:
https://www.youtube.com/watch?v=chicCcvkyFk&t=761s.

Lijkt mij ook erg prettig om ook achter in de bus muziek te hebben, moet je je budget verdelen over voor en achter speakers of kun je voor goede doen en dan bijv. 2 tweeters achter?

Hebben jullie nog goede tips voor speaker keuze of geluid achter? Ik heb deze link al gevonden: viewtopic.php?f=3&t=65716. Al even vluchtig bekeken, zal deze de komende dagen doorspitten.
Hoe heb je de CAN-bus aangesloten en werkend gekregen ? Ik heb de 10"variant van Dasaita ingebouwd, werkt in de basis prima maar trekt de accu leeg met een lekstroom van ongeveer 0.5A :-(

De kabelboom in mijn T5 Kombi uit 2013 heeft ook weinig mogelijkheden om het fout te doen. Buiten de speaker aansluitingen zijn alleen beschikbaar:
- Massa
- Plus
- B-up/Safe
- Can Hi
- Can Lo

In de bijgeleverde verloop stekkers wordt de CAN helemaal niet aangesloten.
Keep simple things simple is the most difficult ....
MrRaceHardware
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2020, 19:48

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door MrRaceHardware »

NB, die Eaton speakers zijn top :-) !
Keep simple things simple is the most difficult ....
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

MrRaceHardware schreef: 02 jan 2021, 10:49 Hoe heb je de CAN-bus aangesloten en werkend gekregen ? Ik heb de 10"variant van Dasaita ingebouwd, werkt in de basis prima maar trekt de accu leeg met een lekstroom van ongeveer 0.5A :-(

De kabelboom in mijn T5 Kombi uit 2013 heeft ook weinig mogelijkheden om het fout te doen. Buiten de speaker aansluitingen zijn alleen beschikbaar:
- Massa
- Plus
- B-up/Safe
- Can Hi
- Can Lo

In de bijgeleverde verloop stekkers wordt de CAN helemaal niet aangesloten.
Er zat bij deze radio een canban module, gewoon alle volkswagen stekkers erin pluggen en het werkte. Geen idee van lekstromen... zal dat een keer gaan meten. Hoe kreeg je het vermoeden dat het 'lekte'?
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

MrRaceHardware schreef: 02 jan 2021, 10:54 NB, die Eaton speakers zijn top :-) !
Ik heb de instructie gevolgd maar wel andere speakers ingebouwd: https://www.amazon.nl/gp/product/B08CDV ... UTF8&psc=1. Deze waren net iets preiswertiger en klinken erg goed!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hier een sneak preview van welke richting het op gaat (en de armaflex XG 19mm zit er ook in, 6mm voor de overige witte delen komt nog):
sneak1.jpg
sneak2.jpg
sneak3.jpg
Morgen bus afleveren bij https://www.hekkemakampeerauto.nl/ voor het hefdak.
MrRaceHardware
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2020, 19:48

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door MrRaceHardware »

Ik heb nog wat metingen gedaan, maar de Dasaita heeft het ACC signaal nodig om echt uit te gaan. zodra ACC een plus heeft kun je hem met de aan/uit knop wel aan/uit zetten maar blijft de unit "actief" op de achtergrond en loopt er 0.51A. Zodra ACC weg is gaat hij ook echt uit.

Die CAN box zat er bij mij niet bij ... ik heb nu maar zo'n CAN box op Amazon besteld om een ACC en verlichting signaal te genereren. Dan denk ik dat het probleem is opgelost. :jump

https://www.amazon.nl/ACV-CAN-Bus-Grupp ... QD3X87JHSY


Paar foto's van mijn binnenkant en Reimo hefdak, de binnenkant moet ik nog verder afwerken:
BUS2.jpeg
BUS3.jpeg
BUS4.jpeg
Keep simple things simple is the most difficult ....
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Gisteren de bus weer opgehaald bij https://www.hekkemakampeerauto.nl/.

Heel tevreden met het resultaat en vakkundig gemonteerd. Onopvallend van buiten als ingeklapt en de juiste afmetingen voor een t5 wat mij betreft: Stahoogte waar je het nodig hebt.
dak2.jpg
Ruimte genoeg voor dakdragers en zonnepaneel.
dak3.jpg
Met deze afmeting worden er niet 3 maar 2 dakspanten verwijderd waardoor het dak maximale stijfheid behoudt.
dak4.jpg
Ronald van der Meer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2020, 07:43

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Ronald van der Meer »

Ziet er erg netjes uit, mis wel de afwerking binnen of is dit achter wege gelaten ivm verbouwing?
Wat ik mooi vind is dat je id in gesloten toestand nauwelijks ``iets`` ziet.
Mis op hun site een prijs indicatie.
Ben verder benieuwd hoe dit project verder gaat..

gr Ronald
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

bobv schreef: 09 jan 2021, 18:05
jan2009 schreef: 09 jan 2021, 14:26 Als ik zo,n dakje zie op een T5 vraag ik mij steeds weer af hoe je dat toch waterdicht krijgt in gesloten toestand.
Met die ribbels op het dak in de lengte van de bus.

( het doek wil je toch wel droog houden )
Daarom plakken ze er bij Atrion een spoilertje voor :toppie
Er zit een rubber rondom op het hefdak en rubber rondom het dak van de bus, dat sluit af als het dak dicht is
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Ronald van der Meer schreef: 09 jan 2021, 15:07 Ziet er erg netjes uit, mis wel de afwerking binnen of is dit achter wege gelaten ivm verbouwing?
Wat ik mooi vind is dat je id in gesloten toestand nauwelijks ``iets`` ziet.
Mis op hun site een prijs indicatie.
Ben verder benieuwd hoe dit project verder gaat..

gr Ronald
Is idd achterwege gelaten vanwege de verbouwing. Prijs was ‘markt conform’. Ik houd jullie op de hoogte!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 31 dec 2020, 16:54 Bodemplaat moet er af ja..
Ha Peter, het is gelukt, nogmaals dank voor deze gouden tip! :yes.

Ik ben eerst met een trekveer van binnen naar buiten gegaan, daarna de slang om de trekveer geschoven en deze er door geduwd.

Ik heb het idee dat bij mij op andere plekken de met een stop afgedekte gaten (2 stuks) zaten.
Ik heb binnen het achterste gat gebruikt (na deze uitgeboord te hebben zodat een dikke afvoerslag er door past):
slang4.jpg
De slang komt door het achterste gat, het voorste gat kun je nog net zien op de foto:
slang3.jpg
Zie hier plaatje waar hij naar buiten komt. De stikker op het karton geeft de plek aan. Lijkt meer naar achter dan bij jou.
slang5.jpg
Heb je de bodemplaat er na afloop weer op gedaan of rijd je zonder (zag hem niet op je fotos)?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Bodemplaat zit er natuurlijk weer onder.. Gewoon een gaatje maken daarin.
Je kunt eventueel een haakse bocht nemen en die in je slang drukken, dan ben je nog wat flexibeler en staat er niet zo veel druk op.

Waar ik , en wellicht anderen ook, benieuwd naar ben, is nog wat detailfoto's van je dak.
Welk merk is je dak, van welk materiaal is het gemaakt? Ventilatie mogelijkheden?
Hoe vlak is het, hoe ziet de aansluiting van je tentstof met de achterzijde van het oude dak er uit?
Wil je een zonnepaneel op je hefdakje monteren of er voor of erna?
Wat voor gedachten heb je met de tentstof? Laat je dat zo, of maak je nog een afdekking zodat je de tentstof niet meer ziet?

Fijn dat het gelukt is met de slang.. :toppie
Leuk idee he.. :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 11 jan 2021, 10:39 Bodemplaat zit er natuurlijk weer onder.. Gewoon een gaatje maken daarin...

Waar ik , en wellicht anderen ook, benieuwd naar ben, is nog wat detailfoto's van je dak.
Welk merk is je dak, van welk materiaal is het gemaakt? Ventilatie mogelijkheden?
Hoe vlak is het, hoe ziet de aansluiting van je tentstof met de achterzijde van het oude dak er uit?
Wil je een zonnepaneel op je hefdakje monteren of er voor of erna?
Wat voor gedachten heb je met de tentstof? Laat je dat zo, of maak je nog een afdekking zodat je de tentstof niet meer ziet?

Fijn dat het gelukt is met de slang.. :toppie
Leuk idee he.. :knipoog

Groetjes Peter
Ha Peter, bodemplaat moet idd weer eronder ;-), done!

Mbt het hefdak, deze wordt sinds kort door Hekkema aangeboden en heeft nog geen merknaam, het dak is van aluminium, de aansluiting is rubber tegen rubber. Er zitten geen ventilatie openingen in het tentdoek. Het is een redelijk minimalistisch ontwerp maar dat was waar ik naar op zoek was ;-)
Zonnepaneel komt achter het hefdak.
Mocht er interesse in het dak zijn dan is het het handigst om contact met Hekkema op te nemen.

Groet,
Ewoud
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Plafond en zijwanden zijn nu geisoleerd met alu bitumen en armaflex xg 19 mm en twijfel even over de volgende stap, met name hoe ver ga je door met isoleren. Ik denk in theorie totdat je geen metaal (of ramen :bonk ) meer ziet, maar zie al googlend en youtubend en weetjewellend geen duidelijke voorbeelden.
Het ziet er nu zo uit:
isolatie.jpg
Nog te doen (nu gepland in deze volgorde)
  • afdekpanelen vervangen door beuken triplex: Ik heb 3mm armaflex tape liggen om op de randen te monteren, en 9mm om binnen de randen aan de binnenkant van de afdekplaten vast te plakken. Het wit wat nu nog zichtbaar is wat achter de afdekpanelen kan nog 9mm armaflex op
  • Wielkasten: Armaflex 19mm
  • Planken in lengterichting boven de ramen: deze eerst nog aftekenen en bevestiging met o.a. schroefdraadpennen, daarna met 6 en 9mm armaflex achter de planken
  • Holle ruimtes: met name onderin zijwanden, eventueel ook verticale kolommen: Het klinkt heel verleidelijk hier pur schuim in te spuiten.
Voorlopig niet
  • De 'laad' vloer
  • Plafond boven cabine
  • Cabine vloer
Hebben jullie nog tips mbt wat wel / niet doen? Ik heb het idee dat overblijvende koudebruggen mogelijk de isolerende werking verstoren, maar hoe ver te gaan om deze allemaal weg te werken? Je hebt iedere keer weer een nieuwe zwakste schakel...
En adviseren jullie om met pur schuim de moeilijke plekken aan te pakken? Sluit je daarmee mogelijk delen af waar je later nog bij moet kunnen?
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

jan2009 schreef: 13 jan 2021, 18:05 Waar licht de grens?
...
Goedemorgen Jan, dank je voor je reactie. Ga voor nu een grens trekken, geen pur schuim nu in ieder geval. Ga eerst maar eens ervaren wat de huidige isolatie doet en kan altijd later finetunen.
Plaats reactie