Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen slang blok-oliekoeler

vragen over de T4
Plaats reactie
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Jenson »

Beste weetjewellers,

Heeft iemand een tip voor mij voor het volgende:
Ik heb koelvloestoflekkage bij de aansluiting van de leiding van het blok naar de oliekoeler bij slang 17, slangklem nr 28 op plaatje. Als ik de slangenklem met schroefdraad die daar nu zit aandraai gaat het weer een tijd goed, maar ik denk dat die klem langzaam weer lostrilt. Nou wilde ik eigenlijk die slang en de 2 slangenklemmen vervangen, maar ik kan er nu net bij om de huidige slangenklem aan te draaien als ik de luchtinlaatslang voor de gasklep verwijder. Het gaat denk ik niet lukken om op deze manier de slang te vervangen. Het lijkt erop dat ik het inlaatspruitstuk moet verwijderen? Klopt dit, of mis ik een handigheidje? Losmaken inlaatspruitstuk van de ingebouwde motor lijkt me best lastig, ik kan de inbusmoeren net voelen, maar ik krijg niet in allemaal een bitje erin op allen gevoel. Met zoekfunctie zag ik wel eerdere tips, maar niet voor AAF motor. Ben pas een jaar af-en toe aan het sleutelen dus alle tips zijn welkom.

Alvast dank voor het meedenken
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-19 om 15.15.07.png
Laatst gewijzigd door Jenson op 08 jan 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Hmm, lukt even niet om bestanden te uploaded. Hier link voor nummers genoemd hierboven

https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 21-121050/
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-19 om 21.24.34.png
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je het al vanaf de onderzijde geprobeerd?
Die slangenklemmen die jij noemt gaan insnijden op de slang met mogelijke lekkage tot gevolg.

Stuur mij even een PB, dan stuur ik je 2 originele klemmen op..heb er nog liggen waar ik niets mee doe. Gratis.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Multivan Generation schreef: 19 dec 2020, 21:34 Heb je het al vanaf de onderzijde geprobeerd?
Die slangenklemmen die jij noemt gaan insnijden op de slang met mogelijke lekkage tot gevolg.

Stuur mij even een PB, dan stuur ik je 2 originele klemmen op..heb er nog liggen waar ik niets mee doe. Gratis.

Groetjes Peter
Wow wat een super tof aanbod Peter. Ik zal nog een keer vanaf onderen kijken of het te doen is, kan me herinneren dat het ook erg krap was toen ik opzoek was naar de lekkage.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door m.c van den berg »

dat gaat het makkelijkst van af van onderen. Ik heb het liggend op de grond ooit gedaan, auto voor omhoog, daarna voorbij subfreem het meeste zicht.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Een verassingspaket van een heel vriendelijk hier wel bekend persoon verder en ook de slang is binnen.

Vandaag even onder de bus gekropen, het moet idd mogelijk zijn vanaf de onderkant zoals jullie aangaven, maar ook daar is niet zoveel ruimte. Ik ga het iig op deze manier proberen, moet wel even de tijd hebben om hem op te krikken en assteunen eronder te plaatsen. Op het moment nogal druk in het ziekenhuis..... Maar hoe het gelukt is zal ik laten weten.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Nou ik was iets te voorbarig met dat ik zou laten weten hoe het gelukt is..... Uiteindelijk zal het wel lukken maar vandaag nog niet.

Voorkant omhoog, assteunen eronder, had idd beter overzicht zo,maar kon er maar net bij. De aansluiting van de oliekoeler kon ik nog wel manipuleren, maar die op het blok kon ik nog steeds niet goed genoeg bij om een slang eraf te krijgen, laat staan er een te monteren en slangenklem te plaatsen.

Toen heb ik krik onder achterste motorsteun/vernellingsbaksteun gezet om de motor wat te kantelen en toch van bovenaf achter het inlaatspruitstuk de klus te klaren. Had net wat meer ruimte, maar nadat ik koelvloeistof weg had laten lopen, lukte het toch niet om de slang los te krijgen, er is gewoon te weinig ruimte :(. Ik durfde het niet aan om nog harder te gaan wrikken, want ik wist niet of ik dan nog weer de nieuwe slang zou kunnen monteren.

Nou wel veel geleerd vandaag (bijvoorbeeld dat mij achterste motorsteun misschien wel eens vervangen kan worden), maar ik ga nog even nadenken hoe ik dit varkentje ga wassen.

Ik zit nu te denken om om de warme lucht reflector te demonteren om wat meer ruimte te creëren, die zit maar op 2 plekken vast. Maar ja ergens denk ik dat VW toch wel nagedacht heeft over het vervangen van zoiets en dat het makkelijker moet kunnen?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Slang naar oliekoeler is te bereiken van onder, maar naar het blok kom ik niet goed bij
Bijlagen
IMG_1344.jpg
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?

Bericht door Jenson »

Op gevoel zonder zicht krijg ik er wel een dopje op, maar het lukt mij echt niet om hier op deze manier een vw slangenklem op te krijgen
Bijlagen
IMG_1353.jpg
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Jenson »

Nou uiteindelijk gelukt.

1. Bus rechtsvoor omhoog zodat de hoek net iets beter wordt als je eronder licht (Misschien als je veel ruimte hebt kan je beide kanten hoog zetten, maar dat lukt niet bij mij)
2. Slangenklem oliekoelerkant van boven losmaken en van onder van de koeler halen
3. Slangenklem blokkant op gevoel en losmaken en van onderaf lostrekken
4. Eerst de VW slangenklemmen (dank Peter) natuurkijk op de nieuwe slang . Blokkant is trouwens kleinere maat
5. Schroefbare slangenklem om VW slangenklem
6. Snel monteren van bovenaf, slangenklem op zijn plaats, gaat nu makkelijk omdat die openstaat.
7. Met fototoestel even controleren of positie echt goed is (monteursspiegel lukt denk ik misschien ook nog net)
8. Hulpslangenklem losdraaien en een vreugdedansje doen als het op de foto eruitziet dat die goed zit
9. Koelerkant monteren, lukt net van bovenaf, maar als je iets dikkere onderarmen hebt dan ik zal het van onderen moeten

Niet gedacht dat het zo'n avontuur zou worden. Hulde voor mensen die het vanaf de onderkant kunnen; misschien op de brug en met veel ruimte, maar bij mij kon dat echt niet.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Jenson »

Oude en nieuwe slang
IMG_1366.jpg
Op het blok
IMG_1362.jpg
Knutselwerk om de slangenklem te kunnen plaatsen zonder het te kunnen zien
IMG_1369.jpg
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Jenson »

In positie
IMG_1378.jpg
Tadhaaaaa
IMG_1379.jpg
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Multivan Generation »

Voor dat soort klemmen heb je een tang zoals in dit linkje

Stevige klemmen he :knipoog

Mooi dat het gelukt is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: vervangen slang blok-oliekoeler

Bericht door Jenson »

Je heel stevig, gaat nergens meer heen. Die tang had het naar de oliekoeler wel makkelijker gemaakt idd. Nou ja ik weet nu alles aan de achterkant van het blok op de tast te vinden :nuts
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Plaats reactie