Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draadboom schema 2.5 TDI ACV gezocht

vragen over de T4
foolspeed

Re: Draadboom schema 2.5 TDI ACV gezocht

Bericht door foolspeed »

Hardplastiek buis op de inlaat van de turbo al gecontroleerd? Deze zit enkel met een O ring op de turbo geschoven en hard uit naar jaren. Hier trekt de turbo vaak valse lucht na de LMM. Doordat die wat anders meet dan er daadwerkelijk de turbo ingaat krijg je ook vermogen verlies.
T4 2.5 TDI ACV 102pk 520.000 km :ikrij
Superoo

Bericht door Superoo »

foolspeed schreef: zo jan 17, 2021 15:10 Hardplastiek buis op de inlaat van de turbo al gecontroleerd? Deze zit enkel met een O ring op de turbo geschoven en hard uit naar jaren. Hier trekt de turbo vaak valse lucht na de LMM. Doordat die wat anders meet dan er daadwerkelijk de turbo ingaat krijg je ook vermogen verlies.
Die heb ik er in Oostenrijk eraf gehad en kon ik niets aan ontdekken.
foolspeed

Bericht door foolspeed »

Gaat erom dat die nog goed afsluit en geen valse lucht kan aantrekken! Bij mij zat daar heelveel speling op wat een garage geprobeerd had te verhelpen met tape. De o ring die erin zat lee wel drie maten te groot. Kortom prutswerk van de garage. Ik heb deze weer mooi dicht gekregen met glasband wat je normaal voor een kachelruit gebruikt en een grote slangklem erop gezet.
T4 2.5 TDI ACV 102pk 520.000 km :ikrij
DE KNEU

Bericht door DE KNEU »

De aanzuigbuis die links op de turbo aansluit heeft een rubberen ring die door de jaren heen zijn elastisch vermogen kwijtraakt..daardoor LIJKT ie een paar maten te groot bij demontage,nieuwe bij dealer halen.De aanzuigbuis zelf kan bij de turbo aansluiting door de hitte door de jaren heen ook vervormen en inderdaad valse lucht zuigen.

Verder kan het roostertje in het "huis" waar de lmm in verdwijnt vervuild zijn hierdoor wordt de luchtflow naar de lmm verstoord en gaat de noodloop optreden.

Verder kan op het chassisdeel aanhangerstekker*mits aanwezig* de schakelaar(F 216 die mistachterlicht uitschakelt op de bus) blijven hangen wat tot noodloop kan leiden.

De cruisecontrol schakelaar icm met remschakelaar evt storing kan ook tot noodloop leiden

Mapsensor op ECU kan kapot zijn of slecht werken cq los geraakt of door poreuze slang.
Laatst gewijzigd door DE KNEU op zo jan 17, 2021 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Oskar 725

Bericht door Oskar 725 »

En dat zijn storingen die (bijna) allemaal uit te lezen zijn, maar komen in zijn lijst niet voor. :toppie
Meedenken wordt vast gewaardeerd! :jumpklap
Groet, Oskar.
Superoo

Bericht door Superoo »

Allereerst, ben ik geen trapper en rij ik de eerste 10 km rustig met de bus. Op de snelweg is dit dan c.a. 90 op de CC, daarna houd ik mij aan de geldende snelheden.
Verder rij ik gemiddeld 1 x per 2/3 weken met een aanhanger achter de bus en ik merk dat het probleem daarmee wel sneller optreed, maar ik heb het ook zonder de aanhanger. Soms zelfs bij lang wachten aan het stoplicht.

Ik rij en sleutel privé aan een ander merk en die hebben ook turbo en heb alle slangen die ik kon ontdekken, vervangen.
De aanzuigbuis naar de had ik ook reeds gecheckt of die valse lucht kon trekken.

Ook de luchtmassameter en doorvoer heb ik gecheckt. De VW dealer heeft een nieuwe LMM erop gezet.

De rempedaalschakelaar voor de CC en remlichten, is c.a. 2 jaar terug een nieuwe ingekomen.

Ik dacht dat mijn type geen slang op de ECU heeft.
Oskar 725 schreef: zo jan 17, 2021 17:36 En dat zijn storingen die (bijna) allemaal uit te lezen zijn, maar komen in zijn lijst niet voor. :toppie
Meedenken wordt vast gewaardeerd! :jumpklap
Zoals afgesproken, kom ik na de verhuizing bij je langs.
Superoo

Bericht door Superoo »

Ik ben bij Oskar geweest en na een volle tank diesel kan ik zeggen dat het probleem gevonden, verholpen is.
Oskar kwam erachter dat er een boutje van de wastegate weg was, deze daardoor niet in de juiste stand bevestigd was en de klep van de turbo al die tijd een stukje open stond.

Waarom ik dan wel met koel weer turbo druk had :groteogen :groteogen
Maar ik merk aan alles dat de bus een stuk feller is geworden en veel sneller oppakt.

Oskar, bedankt :yes :yes
Oskar 725

Bericht door Oskar 725 »

:yes :werkaanT4 :toppie
Mooi dat het opgelost is!
Groet, Oskar.
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Mooie berichten allemaal!
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Superoo

Bericht door Superoo »

Oskar 725 schreef: za mar 06, 2021 22:01 :yes :werkaanT4 :toppie
Mooi dat het opgelost is!
Ja gelukkig wel :yes

J vd Pal schreef: za mar 06, 2021 22:10 Mooie berichten allemaal!
Ben blij dat het opgelost is :jumpklap :jumpklap
Plaats reactie