Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel onder T5 plaatsen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Noor13
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:50

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Noor13 »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2021, 16:04 Kan ook zonder.
Hoe dan ? Van waaruit sluit je de slang dan aan ?
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door bemeall »

Ik had het geluk dat er al een bijverwarmer/zuheiser onder de bus aanwezig was. Deze hangt aan de linkerkant onder de auto. Veelal zit er dan ook een webasto sticker van in de bestuurdersdeur met daarop Thermotop C.

Als die aanwezig is kun je simpel een T-stukje in de dieselleiding naar het pompje van de bijverwarmer zetten om de standkachel aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Noor13 schreef: 08 jan 2021, 04:51
Multivan Generation schreef: 07 jan 2021, 16:04 Kan ook zonder.
Hoe dan ? Van waaruit sluit je de slang dan aan ?
T-stuk aansluiten op de slang die loopt van tank richting brandstoffilter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door freek »

Volgens mij mag je de leiding niet aansluiten op de dieselleiding van de tank naar het brandstoffilter omdat hier druk op staat. Wel kan je inderdaad via een t stuk de leiding aansluiten op de leiding naar een aanwezige zuheizer.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Clover »

Hallo allen

Ik ben Wout en sinds november in het bezit van een T5 GP van 2015 Camper gebouwd door AART in Heino, en hoop nu ik met pensioen ben er van te gaan genieten.
Ben er in december al mee op tour geweest naar Tjechie op familie bezoek.
Alhoewel die door AART behoorlijk compleet is uitgerust(maar blijft genoeg te knutselen,gelukkig) miste ik al wel de standkachel en had die gezien mijn budget gepland voor zelf in bouw in de zomer.
Na uitgebreid op dit mooi forum rond te hebben geneusd, zie ik toch wel op tegen het hoofdstuk tank laten zakken.
ik moet dit namelijk allemaal doen door er onder te kruipen en dat wordt toch wel een ding.
vraag me dan ook af wat het laten inbouwen zou kosten(ik eventueel als hulpje), en dan niet bij de officiële VW garage natuurlijk, op de plek onder de B stijl.
uitgaande van een compleet systeem van Heatsys.de met de uitvoer in de B stijl en onderdelen daar voor 750 euro.

iemand hier ideeën over?
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door bemeall »

Bij Heatsys kun je hem dacht ik ook in laten bouwen, maar wat dat kost weet ik zo eerlijk gezegd niet. En of dat qua locatie handig is is ook maar de vraag.

Op Facebook kom ik de campergroepen regelmatig reacties tegen van Alex Dickhoff. Die kan ze ook leveren, en ook inbouw (en volgens mij mag je daar ook zelf inbouwen met ondersteuning door hem). Weet niet wat dat kost en hoeverre dat momenteel kan met corona, maar misschien ook het informeren waard.
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Clover »

bemeall schreef: 21 jan 2021, 18:23 Bij Heatsys kun je hem dacht ik ook in laten bouwen, maar wat dat kost weet ik zo eerlijk gezegd niet. En of dat qua locatie handig is is ook maar de vraag.

Op Facebook kom ik de campergroepen regelmatig reacties tegen van Alex Dickhoff. Die kan ze ook leveren, en ook inbouw (en volgens mij mag je daar ook zelf inbouwen met ondersteuning door hem). Weet niet wat dat kost en hoeverre dat momenteel kan met corona, maar misschien ook het informeren waard.
Bedankt
Alex schijnt nu met de corona crisis wat anders aan het doen, en heb Heatsys een prijs gevraagd
Never get so busy making a living you forget to make a life
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Nicolaas »

Weet niet waar je vandaan komt maar Sunrise in Wierden bouwt de Planar standkachels in voor rond de 1000,- euro.
Mooie rvs beugel onder de bus, smorgens brengen, savonds klaar.
Heb geen link met ze ofzo maar zie af en toe wat op gezichtsboek.
Succes.
Mvg Nico
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Clover »

Nicolaas schreef: 22 jan 2021, 21:07 Weet niet waar je vandaan komt maar Sunrise in Wierden bouwt de Planar standkachels in voor rond de 1000,- euro.
Mooie rvs beugel onder de bus, smorgens brengen, savonds klaar.
Heb geen link met ze ofzo maar zie af en toe wat op gezichtsboek.
Succes.
Mvg Nico
even rond gegoogeld en ziet er interessant uit, ben dinsdag in de buurt en ga is een babbeltje maken, bedankt
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Clover schreef: 23 jan 2021, 11:58
Nicolaas schreef: 22 jan 2021, 21:07 Weet niet waar je vandaan komt maar Sunrise in Wierden bouwt de Planar standkachels in voor rond de 1000,- euro.
Mooie rvs beugel onder de bus, smorgens brengen, savonds klaar.
Heb geen link met ze ofzo maar zie af en toe wat op gezichtsboek.
Succes.
Mvg Nico
even rond gegoogeld en ziet er interessant uit, ben dinsdag in de buurt en ga is een babbeltje maken, bedankt
En? is het al gelukt, bij diegenen die een standkachel onder de bus wilden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Renew »

Wij hebben begin maart een Planar/Autherm standkachel laten plaatsen.
De dieseltoevoer komt uit de tank en de warme uitblaas uit de stijl achter de bijrijderstoel. Bediening zit in dezelfde stijl.
De inbouw duurde ongeveer 4 uur en in die tussentijd hebben wij een fietstochtje gemaakt o.a. langs de Regge.
Tot alleen getest maar weinig echt gebruikt (1x). De bus is in ongeveer 10 min op temperatuur bij een buitentemperatuur van 4/5 C.
Bij opstarten ruik je de diesel en zie je wat rook. Maar als het goed is zit dan iedereen binnen en ruik je niets.
De werkzaamheden zijn netjes gedaan, ik heb achteraf wat viltstreepjes weggehaald.
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Clover »

Die van mij is er op 26 feb onder gezet, ik wilde perse de uitstroom uit de B stijl zoals origineel bij VW.

Alleen kwam ik er thuis achter na een uurtje verwarmen dat het roostertje en de bediening uit de stijl afdekking was gevallen doordat die bloedheet was geworden.
bij nader onderzoek bleek het kleine van de twee niet gemonteerd was en de hete lucht in de zuil geblazen werd.
hopelijk hebben ze onder de bus nauwkeuriger gewerkt, helaas hebben ze na verschillende keren reageren niet terug gebeld.
Uiteindelijk zelf maar opgelost.

Nu toch al wel diverse keren gebruikt, maar ben over de standaard regelaar niet zo tevreden en heb gisteren de nieuwste autoterm Comfort Control besteld die zou temperatuur en ventilator vele male beter regelen.

Verder denk ik ook aan een demper bij de inlaat lucht in de instap te monteren
Never get so busy making a living you forget to make a life
Plaats reactie