Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

AJT meer vermogen

vragen over de T4
Plaats reactie
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

AJT meer vermogen

Bericht door ladanivabelgium »

Situatie :
M'n AJT 88pk zou door de vorige eigenaar gechipt zijn naar 112 pk, en zo voelt ie denk ik ook wel.
Ik heb er nu een ACV intercooler op gezet. Mijn 'probleem' is nu dat ie moeiteloos tot in het rood doortrekt. Voor mij niet zo'n probleem, maar m'n zoon rijdt ook met de bus en die kijkt niet zo nauw.
Vraag:
Als ik ACV injectors en ecu plaats is het in wezen een ACV, correct?
Tot hoever kan die veilig gechipt worden wetende dat de 88 pk bak en koppeling (nieuwe Luk) blijft zitten?
Ik hoor en lees verhalen over het overvullen van de bak. Brengt dit enig soelaas?
'99 T4 2.5 TDI
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: AJT meer vermogen

Bericht door koensch »

doortrekken tot in het rood heeft meer te maken met de versnellingsbak. De 88pk versie (met de AJT motor) heeft een hele korte overbrenging.

De marketing van VW had de 88pk gepositioneerd als trekker van zware aanhangers, vandaar ook de hele korte 1e versnelling

als je h'm dan chipt en doortrekt, dan komt tie in het rood. Advies: monteer de versnellingsbak van een 102pk. De EWB is sowiezo niet de allerdegelijkste bak is.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Kubek
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2010, 19:54

Re: AJT meer vermogen

Bericht door Kubek »

I had two vw t4 2.5 AJTs and I chipped them because they didn't have much power.
Unfortunately, the first of them received too much torque after the chip (131PK and 305nm ), which caused the gearbox to break down after 65kkm
This gearbox is the weak point of the AJT model. I call it a "small head" , because it is different from the ACV gearbox, it is just different in size.
I changed injectors, added an intercooler.I also changed the fifth gear in the gearbox only to be able to drive above 180 km / h (top speed was 193 km / h) I drove the car for fun, it was really pretty fast!
The second VW t4 got 129PK and 290nm but the torque was very flat. The gearbox was not so loaded from the bottom and I replaced the clutch with a rigid flywheel instead of a dual mass flywheel . This car is still running till today and there is no problem with it (385kkm )
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
vw T4 SYNCRO CAMPER project van :driveT5
BMW e61 535d BiT 450/820
BMW f11 535i 380/450

:yes :wjw :yes
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: AJT meer vermogen

Bericht door koensch »

als je met je AJT 180 km/u gaat rijden maak ik me meer zorgen om de remmen die hier nooit voor gemaakt zijn dan om de aandrijfassen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: AJT meer vermogen

Bericht door ladanivabelgium »

Kubek schreef: 07 mar 2021, 22:32 I had two vw t4 2.5 AJTs and I chipped them because they didn't have much power.
Unfortunately, the first of them received too much torque after the chip (131PK and 305nm ), which caused the gearbox to break down after 65kkm
This gearbox is the weak point of the AJT model. I call it a "small head" , because it is different from the ACV gearbox, it is just different in size.
I changed injectors, added an intercooler.I also changed the fifth gear in the gearbox only to be able to drive above 180 km / h (top speed was 193 km / h) I drove the car for fun, it was really pretty fast!
The second VW t4 got 129PK and 290nm but the torque was very flat. The gearbox was not so loaded from the bottom and I replaced the clutch with a rigid flywheel instead of a dual mass flywheel . This car is still running till today and there is no problem with it (385kkm )
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
This is the answer i was looking for, thank you
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: AJT meer vermogen

Bericht door Multivan Generation »

Veilig en houdbaar kun je naar 122 pk en 260 Nm.
Veel hoger qua koppel zou ik niet gaan, omdat dat ten koste gaat van de houdbaarheid en betrouwbaarheid van de versnellingsbak.
Heb een paar jaar zo gereden.
En niet te veel koppel onder de 2000 rpm grens.

Groetjes Peter
http://www.eldiape.com/downloadmap/Red% ... rience.wmv
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: AJT meer vermogen

Bericht door Pascal-141 »

Kubek schreef: 07 mar 2021, 22:32
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
No you don´t , the driveshafts are the same .

But you do need to change the shiftmechanism because that is different .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie