Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achteruitschakel beveiliging werkt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
Kjell

Achteruitschakel beveiliging werkt niet

Bericht door Kjell »

Beste Weetjewellers, 

Allereerst een voorstelrondje, zoals het hoort! Mijn naam is Kjell en ik ben sinds afgelopen winter eigenaar van een witte VW T4 2.4 Diesel uit 1991. Deze stond in Chamonix en vanuit daar meteen teruggereden. Goeie eerste bonding dus! Het is mijn eerste opknapper en heb inmiddels best wat stappen gemaakt, oa nieuwe watercirculatiepomp, startaccu en dynamo erin. Het rijdt al een stuk beter. Volgende stappen zijn eberspacher reviseren, oppervlakteroest bewerken en verven. Want met dat weer van de afgelopen dagen begint het wel te kriebelen om een roadtrip te gaan maken. Weetjewel was cruciaal om mijn wagen te gaan begrijpen, dus daarvoor dank al!

Nu het probleem, namelijk dat mijn achteruitschakel beveiliging (pook indrukken) zijn werk niet meer doet. Ik kan namelijk altijd naar de achteruit schakelen, ook al is de pook niet ingedrukt. R zit links van de 1, lastig dus bij het stoplicht ;). Het indrukken van de pook kan nog wel, maar het heeft dus geen functie meer. De analyse tot zo ver is dat het mechanisme dat de achteruitversnelling "toestaat", niet meer "uit" is gegaan nadat ik een keer ben teruggeschakeld. Probleem is vooral dat ik niet weet welk mechanisme wordt aangestuurd door het indrukken van de pook.
Ik kan er hier niets over vinden en de befaamde schakelbolletjes zijn nog helemaal in tact. De documentatie geeft me ook weinig hints. Ik heb van bovenaf de pook en aansluiting helemaal schoongemaakt en gesmeerd en ook van onder bekeken, kon daar niets out of place vinden. Maargoed, ik weet dus ook niet zo goed waar ik naar zoek :muur .

Wie heeft een tip? Dank voor de tijd!

https://www.t4-wiki.de/wiki/Schaltbet%C3%A4tigung
https://nemigaparts.com/cat_spares/etka ... 17/711300/
StijnT4

Re: Achteruitschakel beveiliging werkt niet

Bericht door StijnT4 »

Ik lees mee, bij mij hetzelfde probleem. Heb geen moeite meer met versnellingen vinden maar andere doe in mijn bus rijden zetten hem altijd in z’n achteruit. Ook kan je bij mij de pook bijna door de grond drukken
Bas_Caravelle

Bericht door Bas_Caravelle »

Welkom!

Misschien kritisch kijken naar nummertje 14 uit de tekening. De blokkering lijkt mij defect te zijn.

Schakelpook loshalen en goed checken of alles vast zit en/of aanwezig is.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Kjell

Bericht door Kjell »

Dank voor de tip Bas!

Inmiddels het probleem verholpen. Het zwarte blokje is omhoog geschoten bij mij. Dit hoort ter hoogte van de dikke rand van de behuizing te zitten. Hierdoor wordt de versnellingsbak geblokkeerd in zijn vrijheidsruimte tot de 1ste versnelling. Indrukken van de pook zorgt ervoor dat het blokje in de vrije ruimte komt en je richting de achteruit kan schakelen. Subtiel staaltje analoge oplossing van de Duitse ontwikkelaars dus. Blokje moet weer naar de juiste hoogte en vast blijven zitten.
Bijlagen
6819E495-A34C-40A2-B025-3F4FC7E27527.png
StijnT4

Bericht door StijnT4 »

Ook bij mij was dit het probleem, na het blokje weer vast te hebben gezet deed het volgende probleem zich aan. De pook komt, na inschakelen achteruit, niet meer omhoog. Hoe kan ik dit gangbaar maken? Heb al wd40 geprobeerd en ingesmeerd met vet. Helpen beide niet. Zou het aan de veer kunnen liggen?
Plaats reactie