Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het zit even niet mee...

vragen over de T4
Plaats reactie
Chewbacca

Het zit even niet mee...

Bericht door Chewbacca »

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik helaas weer een probleem geconstateerd.

Na de problemen met de cruise control (zie hier) die miraculeus na mijn laatste post zonder enige verdere aanpassing of aanraking opgelost blijken te zijn, nog voordat de nieuwe sensor überhaupt verzonden was.
Dus die ligt nu als reserve in de garage.

Maar dan gisteren: onderweg met de auto, na 2-3 minuten valt ineens de wijzer van de toerenteller naar 0, begint het olielampje rood te knipperen en brandt het lampje van de handrem zwakjes. Dus ik denk verdorie, zal wel weer bij een van die stekkers zitten...
Dus de kap van de zekering kast eraf -> ligt daar water op :ie

Nou, enige short to ground zal hier dan wel de oorzaak van de uitval zijn.

Maar waar komt dan dat water vandaan?
Bekleding van de a-stijl af, vrijwel geheel droog tot de laatste 15cm onderaan. Daar zit een clipje om een kabel op z'n plek te houden, en daar lekt het uit.
Afbeelding
Afbeelding

Dit clipje eruit, en dan zie ik daar een soort isolatie-schuim zitten wat verzadigd is met water. Het water zit dus echt IN de a-stijl
Waar kan dit vandaan komen?
Lekkage van de voorruit? Maar die is aan de binnenzijde langs de kitrand geheel droog... ook in de hoek bovenin
Aan de buitenzijde zie ik eigenlijk ook geen roest... het enige is dat het rubber niet geheel meer aansluit (maar dat is al heel lang het geval)
Afbeelding

Of kan het via het deurrubber hierin terecht komen? Of zelfs van het rubber rondom het deurscharnier (die is vrij slecht, maar zit wel een stukje lager)
Wat nu? :huilen

Ik heb een dakspoiler achterop... maar als ik voel in de dubbele wand ter hoogte van de bevestiging van de bestuurdersgordel dan is het daar ook droog, dus dat het van achteren komt lijkt me daarmee ook minder waarschijnlijk...
Ilja1974

Re: Het zit even niet mee...

Bericht door Ilja1974 »

Wie weet is de wind van de afgelopen dagen wel de boosdoener en heeft die wat water een rare kant opgestuwd met dit als gevolg.
Ik hoop voor je dat alles uiteindelijk mee blijkt te vallen.
Die ruimte bij de raamstijl daar zou je in de zomer een paar keer wat Tectyl ML in kunnen laten lopen om er zeker van te zijn dat het daar dicht is.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Staat die naad open boven bij het voorraam op de A stijl , of zie ik dat verkeerd op de foto ?

Water kan soms lange weg afleggen.
Vooruit eruit , alles proper maken , oude kit verwijderen , en raam terug monteren met voldoende raamkit zodat alles zeker afgedicht is .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Pascal-141 schreef: za mar 13, 2021 17:02 Staat die naad open boven bij het voorraam op de A stijl , of zie ik dat verkeerd op de foto ?
Ja aan de buitenkant bedoel je?
Daar in de hoek zit het rubber niet meer tegen de bus aan, bedoel je dat?
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Chewbacca schreef: za mar 13, 2021 18:08
Pascal-141 schreef: za mar 13, 2021 17:02 Staat die naad open boven bij het voorraam op de A stijl , of zie ik dat verkeerd op de foto ?
Ja aan de buitenkant bedoel je?
Daar in de hoek zit het rubber niet meer tegen de bus aan, bedoel je dat?
Nee , ik bedoel de naad tussen A stijl en dakplaat . En ja , aan de buitenzijde . In die naad durft het wel eens gaan scheuren
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Pascal-141 schreef: za mar 13, 2021 18:36 Nee , ik bedoel de naad tussen A stijl en dakplaat . En ja , aan de buitenzijde . In die naad durft het wel eens gaan scheuren
Oh daar onderaan op de foto... ja dat zou best wel eens zo kunnen zijn, en dat verklaart dan ook waarom het water aan de binnenkant van de a-stijl zit...
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Spot on, bedankt voor de tip.

Mijn schoonvader blijkt een endoscoop te hebben.
Dame dus even aan de binnenkant kunnen koekeloeren, dat gelijk een verdachte plek gezien.
Vrouwlief even met een gieter water over het dak heen gieteren en het was een heterdaadje: precies midden in de roest verscheen een druppel.
Afbeelding

Hoe dit nu te fixen?
Volgens mij is dit aan de onderkant van de a-stijl, waar een rubber op geplakt zit waar de deur dan weer tegenaan valt (maar niet het deurrubber wat helemaal rondom loopt)

Ik heb de neiging hier wat extra kit achter te drukken, maar het mooiste is natuurlijk dat rubber er even af... zit dat geplakt?
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Zoals al een beetje verwacht... met kit slechts een deel van het probleem kunnen verhelpen :bonk
Bij de regen van afgelopen dagen bleef er een beetje lekkage, wel duidelijk minder, maar toch nog steeds te veel.

Dus alles er weer uit gesneden en met een klein schroevendraaiertje die naad leeg gehaald: het brokkelde zo af, en toonde toen een gat van 0.5cm precies onder die naad.
Dit gisteravond dichtgemaakt met polyester plamuur. Tip: doe dit via een medisch spuitje, dan kom je perfect in de naad en kun je de plamuur goed in de diepte krijgen.
Resultaat: vandaag kurkdroog :jumpklap
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog op het mooiere weer van de komende dagen wachten om het geheel netjes af te werken.
:T44EVER
Plaats reactie