Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio vervangen

vragen over de T5
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

Multivan Generation schreef: 02 mei 2021, 17:57 Hoi Bossche bol,
nu pas snap ik jouw theorie, maar ik zou je willen adviseren om je te verdiepen in de kijkhoek van de displays.
Bij veel merken wordt dat beschreven.
Ook zit de radio weliswaar hoger ingebouwd, maar je moet niet vergeten, dat de zithouding in een T5 ook anders is.
Volgens mij kijk je ongeveer qua kijkhoek recht op het scherm qua hoogte, maar wel onder een hoek in het horizontale vlak, naar het scherm.

Dat Pioneer beschrijft 30 graden, daar kan ik inkomen voor radio's met een CD-loopwerk,
v.w.b. de warmte-afgifte denk ik dat het niet van toepassing kan zijn die inbouwhoek.

Wat vond je van de afleesbaarheid van ons scherm?
De kijkhoek ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen bij een beschrijving van een radio.
Waarschijnlijk is een 1-dins wat lastiger af te lezen als hij zoals bij mij in het bovenste vakje van de 2 zit.
Verplaatsen naar het onderste vak (wat nu m'n pennen/klein gereedschap vakje is) zou wellicht ook al wat schelen.
Bij de nieuwere pioneer radio's staat de max 30 graden inbouw er nog wel maar er wordt niet meer expliciet bijgezet dat het om de warmte afvoer van de radio te doen is.
Jullie scherm is inderdaad goed af te lezen en een groot display is ook gewoon vet.
Ik heb hier nog wat zitten knutselen en heb het metalen inbouwframe toch wat meer horizontaal kunnen plaatsen.
Het zit er net wat minder mooi in, de voorste 'lipjes' aan de bovenkant van het inbouwframe zitten nu voor het plastic van de auto, maar het display is weer prima uit te lezen, zittende op de stoel :yes
Naamloos-1.jpg
(48.96 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Toch nog even een vraag. Ik heb al zitten zoeken op het forum maar waar hoort de antenne te zitten bij een T5 GP?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 12 mei 2021, 20:53 Toch nog even een vraag. Ik heb al zitten zoeken op het forum maar waar hoort de antenne te zitten bij een T5 GP?
Als het goed is, bij de spiegel (passagierskant).
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 12 mei 2021, 20:53 Toch nog even een vraag. Ik heb al zitten zoeken op het forum maar waar hoort de antenne te zitten bij een T5 GP?
Dat is afhankelijk van je opties.
Er zijn antennes voor:
FM 1 en 2
AM
GPS
DAB
Telefoon
TV

Ze zitten verdeeld in de buitenspiegels.
Zie ook dit topic..
viewtopic.php?f=3&t=65941&p=476731&hili ... ls#p476731

En kijk in de SSP453 op pagina 56

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Multivan Generation schreef: 12 mei 2021, 21:23
Remco_T5 schreef: 12 mei 2021, 20:53 Toch nog even een vraag. Ik heb al zitten zoeken op het forum maar waar hoort de antenne te zitten bij een T5 GP?
Dat is afhankelijk van je opties.
Er zijn antennes voor:
FM 1 en 2
AM
GPS
DAB
Telefoon
TV

Ze zitten verdeeld in de buitenspiegels.
Zie ook dit topic..
viewtopic.php?f=3&t=65941&p=476731&hili ... ls#p476731

En kijk in de SSP453 op pagina 56

Groetjes Peter
Bedankt maar dat maakt het niet gemakkelijker. Vroeger was alles makkelijk :nuts
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

freek schreef: 27 apr 2021, 21:54 Ik heb sinds 2 weken ook OBD eleven. Was wel benieuwd hoe dit werkte in combinatie met mijn 2004 T5. Het is in 1 woord geweldig.
Het is zeer gebruikersvriendelijk en je kan bijvoorbeeld al je motor parameters uitlezen. Omdat het via bluetooth en je smartphone werkt kan je makkelijk rijdend uitlezen. Interessant zijn bijvoorbeeld de groepen 13 en 23 van de de motormodule (Groep 013 Regeling stationair toerental per cilinder - afwijking inspuithoeveelheid; Groep 23 Schaltzeiten Zylinder).
Ook kan je bijvoorbeeld de service interval waarschuwing resetten en de stelmotoren van de climatronic in de servicestand zetten (noodzakelijk bij vervanging) of een basisinstelling uitvoeren.
Handig is ook dat op het TX Board veel over OBDeleven te vinden is. Het is misschien wat duurder dan de Ali express kabels maar dat is me het wel waard.
Kabel van Aliexpres is gearriveerd maar de cd is leeg. Geld al terug gehad.

Wat ik zoek is een softwarepakket waarmee ik alle storingen kan uitlezen en resetten, ook de ABS bijvoorbeeld.
Daarnaast wil ik instellingen kunnen wijzigen zoals verlichting aan bij ontgrendelen deur e.d.

Ik wil er best voor betalen maar als ik zoek op internet kom ik veel tegen maar niet duidelijk wat de voor- en nadelen zijn. Voorkeur is via mijn laptop.

TOAD: Verwijst naar VAG-COM maar dat bestaat niet meer.
OBDEleven: Onbekend of je parameters kan wijzigen.
Carport; Heeft een optie voor VAG cars maar dan niet bekend wat het precies allemaal kan.

Al met al is dit ook een neuwe wereld voor mij en ben nog zoekende.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 16 mei 2021, 15:03 OBDEleven: Onbekend of je parameters kan wijzigen.
Ja...?

U heeft dus niks genomen van wat eerder geschreven werd over OBD eleven :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

Bedankt maar dat maakt het niet gemakkelijker. Vroeger was alles makkelijk :nuts
klopt, uiteindelijk heb ik een gat geboord in het dak en daar een ouderwetse antenne opgezet (wel met nieuwerwetse DAB aansluiting erbij)
werkt ook ouderwets goed :yes
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

AchterKoeker schreef: 17 mei 2021, 02:03
Remco_T5 schreef: 16 mei 2021, 15:03 OBDEleven: Onbekend of je parameters kan wijzigen.
Ja...?

U heeft dus niks genomen van wat eerder geschreven werd over OBD eleven :bifun
Au :groteogen . Ik kijk graag naar alle opties en dan neem ik OBDEleven mee. Op de site hebben ze het echter over Nexgen, Ultimate, Pro, Starter en daarna de devices en dan nog de activation en credits.

Ik wil best de Ultimate bestellen (ik neem aan dat dit de meest complete is) maar is Pro niet voldoende? Kan ik dan mijn PT Chrysler ook uitlezen (deze heeft net een ABS storing maar ik weet niet welk wiel) en kan ik waarden veranderen? Als ik verder Google wordt voor een VW VAG-COM aanbevolen maar misschien is dit achterhaald. Zoals gezegd heb ik nog niet alle info op een rijtje maar misschien heeft iemand dit al uitgezocht en is OBDEleven de beste optie. Helaas kan ik geen testversie voor een dag nemen. Ik wil ook liever een Windows versie.

Ik hou me aanbevolen.
Laatst gewijzigd door Remco_T5 op 17 mei 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: Radio vervangen

Bericht door JFT »

Heb deze erin zitten:
https://nl.aliexpress.com/item/40005331 ... 5fe3ZbJshG
Vond hem voor de functies en prijs wel leuk. Bevalt ook wel goed.

Heb er een derde remlicht met camera op aangesloten. Ideaal.
Nadeel vind ik van Android radio's dat ze moeten "Opstarten". Aan het eind van de straat heb ik pas muziek.
Je kunt hem maar tot 1 uur standby laten staan.
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 17 mei 2021, 22:16
AchterKoeker schreef: 17 mei 2021, 02:03
Remco_T5 schreef: 16 mei 2021, 15:03 OBDEleven: Onbekend of je parameters kan wijzigen.
Ja...?

U heeft dus niks genomen van wat eerder geschreven werd over OBD eleven :bifun
Au :groteogen . Ik kijk graag naar alle opties en dan neem ik OBDEleven mee. Op de site hebben ze het echter over Nexgen, Ultimate, Pro, Starter en daarna de devices en dan nog de activation en credits.

Ik wil best de Ultimate bestellen (ik neem aan dat dit de meest complete is) maar is Pro niet voldoende? Kan ik dan mijn PT Chrysler ook uitlezen (deze heeft net een ABS storing maar ik weet niet welk wiel) en kan ik waarden veranderen? Als ik verder Google wordt voor een VW VAG-COM aanbevolen maar misschien is dit achterhaald. Zoals gezegd heb ik nog niet alle info op een rijtje maar misschien heeft iemand dit al uitgezocht en is OBDEleven de beste optie. Helaas kan ik geen testversie voor een dag nemen. Ik wil ook liever een Windows versie.

Ik hou me aanbevolen.
Next gen is de 2e versie van de adapter (heeft IOS support).

Je hebt dan standaard (starter), pro en Ultimate.
Met standaard kan je bijv. niet dingen coderen (heb je Pro voor nodig).
Pro zou dan wel voldoende zijn (met Ultimate heb je dan extra punten voor apps die je niet hebt voor een Transporter (wel bij vele andere modellen van bijv. Audi).

Ook zoals VCDS kan je OBDeleven alleen gebruiken met VAG voertuigen (heeft te maken met licenties, etc.).

Handigste van OBDeleven is dat je geen laptop nodig hebt (gaat via gratis app op je smartphone).
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Ik zal niet alles quoten maar dank voor de uitleg, dit maakt meer helder.

Ben dan toch op zoek naar iets universelers waarmee ik ook mijn PT kan uitlezen en een mogelijk volgende auto. Nog iemand een idee.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 18 mei 2021, 20:03 Ik zal niet alles quoten maar dank voor de uitleg, dit maakt meer helder.

Ben dan toch op zoek naar iets universelers waarmee ik ook mijn PT kan uitlezen en een mogelijk volgende auto. Nog iemand een idee.
Een familielid had een delphi systeem (lijkt een beetje op VCDS, maar dan voor alle soorten voertuigen?).

Is niet de goedkoopste, maar wel 'universeel' voor alle merken (als ik het niet verkeerd heb).
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

AchterKoeker schreef: 18 mei 2021, 20:16
Remco_T5 schreef: 18 mei 2021, 20:03 Ik zal niet alles quoten maar dank voor de uitleg, dit maakt meer helder.

Ben dan toch op zoek naar iets universelers waarmee ik ook mijn PT kan uitlezen en een mogelijk volgende auto. Nog iemand een idee.
Een familielid had een delphi systeem (lijkt een beetje op VCDS, maar dan voor alle soorten voertuigen?).

Is niet de goedkoopste, maar wel 'universeel' voor alle merken (als ik het niet verkeerd heb).
Bedankt, ik heb het gevonden. Ik ga eens kijken wat het kost.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Deze week eindelijk het Delphi systeem (cloon) ontvangen. Het was wat werk om de drivers geinstalleerd te krijgen maar het is gelukt.
Nu als eerste het airbaglampje gereset en dat werkt.

Wordt vervolgd.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie