Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 gewicht opkeuren

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Hallo,
Ik heb mijn bus op laten keuren van 2800kg naar 3000kg toegestane technische massa.
Het is maar 200 kg, maar met electrische fietsen achterop en af en toe een extra vrachtje in de bus zat ik toch regelmatig tegen of over de grens van 2800 kg.
Om geen problemen te krijgen met de verzekering bij een calamiteit, wilde ik wat extra speling hebben en dat is nu gelukt.

Ik zal hier even stappen voor stap uitleggen hoe dat in zijn werk gegaan is.

Eerst contact gezocht met Pon afd. typegoedkeuring, wat de mogelijkheden waren.
Het bleek eenvoudiger dan ik had verwacht, ik moest voor en achter zwaardere stabilisatorstangen plaatsen, in mijn geval heb ik 2 stabilisator stangen van een Multivan gekocht (van Peter).
Deze laten plaatsen bij de garage, dit ook met kenteken van de auto en onderdeelnummers van de nieuwe stangen op de rekening laten zetten.
Want Pon eist wel dat er onomstotelijk bewijs is dat het ook uitgevoerd is, ook nog foto's en een filmpje bij gevoegd.
IMG_20210202_133544.jpg
IMG_20210202_112656.jpg
Dit naar Pon gestuurd.
Naar typegoedkeuring@pah.nl

Daarna heb ik een conformiteit formulier ontvangen met de nieuwe
technisch maximale massa van 3000kg. Daarmee kon ik bij de dealer een nieuwe voertuig sticker bestellen.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 07 jun 2021, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Daarna een keuring afspraak gemaakt bij de RDW.
20210607_152558.jpg
Hier ben ik vandaag geweest en hij is opgekeurd naar 3000kg.

Ik had preventief de draaiplateau's wel tussen de stoelen weg gehaald voor de keuring, want dat kon nog wel een issue worden, ondanks dat die TUV gekeurd zijn.

Ik heb nog wel even met geknepen billen in de wachtruimte gezeten omdat de bus daar ruim een jaar geleden is omgekeurd door de zelfde keurmeester naar kampeerwagen nog ZONDER hefdak, ik had voor de zekerheid het volledige TUV keurrapport met montage aanwijzingen en de rekening van het hefdak mee genomen, maar daar is niet eens naar gekeken.

Hij is ook niet weer gewogen en ze hebben niet eens binnen gekeken, alleen naar de oude voertuigsticker onder de kap en het draagvermogen van de banden.
Dit is allemaal goed bevonden en inmiddels ook gewijzigd op de RDW site.

Wat mij ook mee viel is dat ze geen opmerking hadden over de bullbar die voor op de bus zit. Nu zit hier wel een E keur op, waarschijnlijk hebben ze die wel gezien, zodat het geen probleem was.

Dus zonder problemen van 2800 naar 300kg gewijzigd :yes

Kosten? Totaal al met al rond de 700 euro. Incl de coulance van Pon voor hun misverstand.
20210607_164447.jpg
20210607_164759.jpg
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 03 nov 2022, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door Henk-1 »

Leuk verhaal :toppie .
En wel opmerkelijk dat ze gewoon een etiket sticker hebben uitgeprint en geplakt over de originele sticker.
Dat dit mag :yes
Ik heb vroeger wel eens van die originele zwarte stickers gemaakt voor een ander.
Maar daar ben ik mee gestopt.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Nou, de sticker is besteld bij volkswagen, die wordt volgens mij speciaal geprint bij Pon.
Het is wel een soort aluminium sticker.
Maar ik moest hem er zelf na de keuring (thuis) opplakken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door bvddobb »

Nog best een hoop werk! Bij ons was destijds het verhogen naar een TMM van 3250 kg een puur administrative zaak... Kwam geen RDW-keuring aan te pas! Niemand heeft ooit gekeken naar draaglast van banden of velgen...

En toen in de post inderdaad zo'n aluminiumkleuring stickertje met daarop met zwarte viltstift de TMM aangegeven... :nuts

Nou ja, als het maar goed in de database bij RDW staat en op ons kentekenkaartje! (en dat doet het) Ik geloof niet dat iemand ooit naar die sticker kijkt...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

bvddobb schreef: 08 jun 2021, 17:05 Nog best een hoop werk! Bij ons was destijds het verhogen naar een TMM van 3250 kg een puur administrative zaak... Kwam geen RDW-keuring aan te pas! Niemand heeft ooit gekeken naar draaglast van banden of velgen...
Misschien was de Technisch Maximale Massa bij jullie toen al 3250kg, dan is opkeuren van de Toegestane Maximale Massa idd een administratieve handeling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door Henk-1 »

krekwakwol schreef: 08 jun 2021, 15:33 Nou, de sticker is besteld bij volkswagen, die wordt volgens mij speciaal geprint bij Pon.
Het is wel een soort aluminium sticker.
Maar ik moest hem er zelf na de keuring (thuis) opplakken.
Ahaaa oke :toppie , het leek een beetje op een etiket sticker
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 08 jun 2021, 17:40 Misschien was de Technisch Maximale Massa bij jullie toen al 3250kg, dan is opkeuren van de Toegestane Maximale Massa idd een administratieve handeling.
Nee, die was ook 3000 kg. Ik geloof dat het er meer mee te maken had dat de combi met de luchtvering al een soort type-goedkeuring had. De dealer hoefde alleen maar te verklaren dat het erin zat (eigenlijk wat PON ook bij jullie doet): klaar! Toen was een aparte keuring niet meer nodig.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Oke, dus die was dus min of meer al opgewaardeerd, alleen niet zodanig geregistreerd.

Het viel mij op zich wel mee door alleen zwaardere stabilisator stangen, ik had gerekend op zwaardere veren en veerpoten.
Dan weet ik ook nog niet of ik het gedaan had.
Dan waren de kosten hoger geweest dan de baten. Dan had mijn vrouw gewoon minder aardappels meekunnen nemen :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Roclaess
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door Roclaess »

Ik weet dat dit een oud bericht is maar wellicht dat iemand mij helpen kan.

Ik ben bezig mijn vw transporter 4motion 2009 om te keuren naar 3000 kg.
Nu zoek ik dus twee stabilisator stangen die geschikt zijn. Is er iemand die mij kan helpen waar ik deze gebruikt kan vinden? De bedrijven die ik benaderd heb kunnen mij helaas niet helpen. De gebruikte stangen moeten namelijk wel vergezeld worden met documenten waaruit blijkt dat ze van een 3000 kg bus afkomstig zijn. Een andere oplossing is natuurlijk nieuw bestellen, maar de kosten voor alleen de papieren van vw Ag is al 680 excl btw. Daar komen dus de stangen en rdw keuring nog bovenop. En dat voor 200 kg meer laadvermogen.
Mijn vraag is dus, waar kan ik ze gebruikt vinden. En welke dikte moeten deze stangen voor een 3000 kg hebben.

Dank voor jullie reacties.

Mvg Rogé Claessen
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door eurocook »

Update gewicht van 3080 naar 3300 Kg
Uw camper valt in de steekproef i.v.m. aanpassing gewicht. Er is met de RDW een afspraak gemaakt voor 3 september 2015 om 09.00
in Varsseveld. Dit gebeurt bij de firma VBAIRSuspension.
Kosten € 749,99 Het was de eerste T5GP met 4 corner Luchtvering. Volgens de keurmeester waren er 9 verschillende uitvoering van de T5!

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Roclaess schreef: 08 okt 2022, 17:23 Ik weet dat dit een oud bericht is maar wellicht dat iemand mij helpen kan.

Ik ben bezig mijn vw transporter 4motion 2009 om te keuren naar 3000 kg.
Nu zoek ik dus twee stabilisator stangen die geschikt zijn. Is er iemand die mij kan helpen waar ik deze gebruikt kan vinden? De bedrijven die ik benaderd heb kunnen mij helaas niet helpen. De gebruikte stangen moeten namelijk wel vergezeld worden met documenten waaruit blijkt dat ze van een 3000 kg bus afkomstig zijn. Een andere oplossing is natuurlijk nieuw bestellen, maar de kosten voor alleen de papieren van vw Ag is al 680 excl btw. Daar komen dus de stangen en rdw keuring nog bovenop. En dat voor 200 kg meer laadvermogen.
Mijn vraag is dus, waar kan ik ze gebruikt vinden. En welke dikte moeten deze stangen voor een 3000 kg hebben.

Dank voor jullie reacties.

Mvg Rogé Claessen
Ik heb stabilisatorstangen van een T5 Multivan bij de garage laten monteren, wel even foto's en video van gemaakt, waar ook de onderdeelnummers op te zien zijn en de garage heeft een factuur gemaakt waar ook de onderdeelnummers van de nieuwe stabilisatorstangen op vermeldt zijn, dit naar PON gestuurd om een nieuw CVO te krijgen, dat kost dan nog wel iets van 650 euro excl. BTW, daarna met het CVO bij de VW dealer nog een nw. Voertuigsticker met de nw. Gewichten erop voor 140 euro besteld. Daarna een keuring aangevraagd bij de RDW en als dat goedgekeurd is mag je de nw. Voertuigsticker over de oude heen plakken.
Dus al met al ben je bijna 900 euro verder.

Ik had eerst 350 euro geschreven, maar kreeg later toch nog een factuur van 650 euro excl. Terwijl op de bijgelijdende brief van het CVO stond dat alle kosten waren voldaan, dus ik heb ik in eerste instantie ook niet betaald, maar na een hoop heen en weer gecommuniceer waarop zij aangaven dat dat er per abuis op gezet was zijn we overeen gekomen dat ik de helft betalen moest, had ik het voor laten komen, zou ik waarschijnlijk in het gelijk gesteld zijn, maar wie weet heb ik ze nog eens nodig, dus heb ik alsnog de helft maar betaald.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door kliklakloe »

krekwakwol schreef: 08 okt 2022, 21:06
Ik heb stabilisatorstangen van een T5 Multivan bij de garage laten monteren, wel even foto's en video van gemaakt, waar ook de onderdeelnummers op te zien zijn en de garage heeft een factuur gemaakt waar ook de onderdeelnummers van de nieuwe stabilisatorstangen op vermeldt zijn, dit naar PON gestuurd om een nieuw CVO te krijgen, dat kost dan nog wel iets van 650 euro excl. BTW, daarna met het CVO bij de VW dealer nog een nw. Voertuigsticker met de nw. Gewichten erop voor 140 euro besteld. Daarna een keuring aangevraagd bij de RDW en als dat goedgekeurd is mag je de nw. Voertuigsticker over de oude heen plakken.
Dus al met al ben je bijna 900 euro verder.

Ik had eerst 350 euro geschreven, maar kreeg later toch nog een factuur van 650 euro excl. Terwijl op de bijgelijdende brief van het CVO stond dat alle kosten waren voldaan, dus ik heb ik in eerste instantie ook niet betaald, maar na een hoop heen en weer gecommuniceer waarop zij aangaven dat dat er per abuis op gezet was zijn we overeen gekomen dat ik de helft betalen moest, had ik het voor laten komen, zou ik waarschijnlijk in het gelijk gesteld zijn, maar wie weet heb ik ze nog eens nodig, dus heb ik alsnog de helft maar betaald.
[/quote]

Zou je mij die onderdeelnummers kunnen sturen alsjeblieft? Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn. Ik zit nu te wachten op volkswagen met een antwoord op deze vraag (kan tot twee weken duren) maar als ik ze al heb kan ik alvast gaan zoeken.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door krekwakwol »

Ik heb 2 opties voor je, de set die Pon voorschrijft en de set die er onder gekomen is.

En deze zijn er onder gekomen en komen van de Multivan.
En deze zijn er onder gekomen en komen van de Multivan.
Deze adviseerd Pon.
Deze adviseerd Pon.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 08 nov 2022, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
kliklakloe
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2022, 19:29

Re: T5 gewicht opkeuren

Bericht door kliklakloe »

Top man, geweldig bedankt!
Plaats reactie