Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

freakyge's CalieFalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een splinternieuwe startaccu staan, is een 80A en ik woon niet al te ver uit de buurt.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

ohw zou perfekt zijn? zometeen komt er nog iemand om e.e.a door te meten, mn eigen multimeter had t begeven zie ik net... had al twijfels over de start accu, maar heb net de 2 huishoud accu's ook gevonden, staan allebij best bol, dus zal ook wel nie goe zijn nie :/
:huilen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door krekwakwol »

Dan zou ik het laadcircuit ook (laten) controleren, als de regelaar kapot is blijft hij misschien steeds doorladen, terwijl de accu's vol zijn. Dan kunnen de accu's te warm worden en uitzetten. Ruik je ze niet? (Rotte eieren lucht)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

buurmna et langst geweest (mn eige multimeter kaduuk, t zou es mee zitten) hele pleuris zooi door gemeten: start accu goed, dynamo(120Ah) goed, 2 huishoud accu's beiden stuk, bekabeling lichte schade zo ook de accu's zelf(plus ze staan bol) en ook brandmerken in de bekleding tegen de buiten kant daar... de massa kabels lagen ook gruwelijk dicht langst de 2de+.. beide accu's nu losgekoppled en de +en geisoleerd, morgen ff vanyard? 2de hands accu's erin voor nu en kabels safe én netjes leggen... seizoentje testen en als alles goed blijft tzt/volgend jaar nieuwe erin denk ik?
Bijlagen
20210628_152948.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

freakyge schreef: 28 jun 2021, 17:06 . . . maar heb net de 2 huishoud accu's ook gevonden, staan allebij best bol, dus zal ook wel nie goe zijn nie :/
:huilen
Als je nog eens een apparaat zoekt in je camper dan kan dit document wel behulpzaam zijn:
SSP 136 California 1991.pdf
(8.41 MiB) 99 keer gedownload
Je schrijft dat na meting de startaccu goed is en de dynamo is goed. Welke accu was er dan leeg op de ochtend dat je weg wilde?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

er zit schijnbaar geen regelaar tussen/diode. dus omdat de beide huishoud accu's kaput zijn word ook de start accu leeg gezogen of er nu wel of geen verbruiker aan is.. zo meteen 2 andere accu's ophalen en kijken of er n dynamo op de sloop ligt waar ook zulke dioden in zitten, dan die tussen de h.houd en start accu monteren... zo te zien hebben de hhoud accus sluiting gehad, de massa vd achterste liep veels te kort langs de + .. de kabel is daar ook flink warm geweest en er zitten zelfs brandplekken op de bekleding an de buiten wand zijde
Bijlagen
20210628_153002.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door krekwakwol »

Je kunt ook een Cyrix scheiding relais tussen de startaccu en de huishoudaccu's plaatsen.
Deze zorgt ervoor dat eerst de startaccu wordt geladen via de dynamo en daarna de huishoudaccu's.

Het mooie is dat als je de huishoudaccu's met de 230V lader oplaadt in de auto, ook de startaccu meegeladen wordt boven een bepaalde voltage.
Tenmiste dat gebeurd bij mij wel, ook via de zonnepanelen.

Kan gewoon tussen de + pool van de startaccu en de + kabel naar de huishoudaccu's.
Heeft alleen een extra draadje naar - of chassis nodig.

Zo,n relais kost ongeveer 50 euro.
20210629_135302.jpg
20210629_135313.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

:huilen 't was weer eens té mooi om waar te zijn voor mij... busje had zomaar kompleet afgefikt kunnen zijn afgelopen weekeind... moet er nie aan denken dat mn doggy er in sliep, of dat t oversloeg naar omstanders op t treffen... :muur nu ff laten bezinken... verkopen?.. of toch maar wéér alle moed bij elkaar hamsteren en complete (huishoud) bekabeling controleren/vervangen.. voor nu h.houd accu er weer maar terug uitgehaald, zo kijken welke + kabels er naar achter gaan en die ook maar los koppelen lijkt mij... ben er ff klaar mee, mn laatste centen bijna in rook op...
Bijlagen
20210701_145530.jpg
20210701_144604.jpg
20210701_140347.jpg
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

weer eventjes verder en ook dit jaar al weer weg geweest, fort everdingen was de locatie, met n klein gezelligschap.
nu alsnog de caliefalia ff n :winter pitstop en wat slijp/las/spuit werkzaam heden..
kit vd kunstofblokken verduurd onder/voor t hefdak dus eruit gesneden om bij de roest gaten te kunnen komen.
de blokken komen er niet meer terug in, ipv daarvan lassen we ook n plaat over de "goot" heen.
zie foto's..
achterkant lijkt er zover goed/dicht uit te zien, maar daar snij ik de kit ook uit en die (voornu) maar wel ff terug dicht kitten
Bijlagen
r.voor
r.voor
l.voor
l.voor
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

inmiddels weer wat stapjes verder ;) gelast, geplamuurd, primer erop, helaas vergeten dat je bij 2k bus onderaan de knop in moet drukken om de verharder" vrij te geven, dus alles weer eraf moeten "wassen" en opnieuw... brandrup rails, dakspoilertje en onderste hefdakdoek lijstjes, en achterste blokken er weer terug op geschroefd, gekit.. hemeltje (met isolatie) en stijlen er weer terug in, meteen nog deur rubber vervangen hopeluk morgen beetje goed weer zodat de CalieFalia weer ff buiten kan om t nwe hefdakdoek te monteren :)
Bijlagen
IMG_20220224_211025_HDR.jpg
IMG_20220224_134509.jpg
IMG_20220202_204617_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Goed bezig. Ik zou dan ook meteen die uitzetbeugel vervangen door gasveren. Dan is je hefdak weer helemaal 'state of the art'.
Gasveren in het hefdak is een van de beste aanpassingen die ik aan mijn California heb gedaan. En als je de boel toch los hebt is het niet veel werk en enorm comfortverhogend.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Multivan Generation »

freakyge schreef: 02 mar 2022, 12:32 ... hopeluk morgen beetje goed weer zodat de CalieFalia weer ff buiten kan om t nwe hefdakdoek te monteren :)
zie hier: http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm

voor als je dit van plan zou zijn:
Hanz schreef: 02 mar 2022, 12:50 Goed bezig. Ik zou dan ook meteen die uitzetbeugel vervangen door gasveren. Dan is je hefdak weer helemaal 'state of the art'.
Gasveren in het hefdak is een van de beste aanpassingen die ik aan mijn California heb gedaan. En als je de boel toch los hebt is het niet veel werk en enorm comfortverhogend.
zie hier: http://www.eldiape.com/gasdrukveren/gasdrukveren.htm

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

dank je voor de reakties :yes
gasdrukveren staan indd op mn lijstje (zéker ook vanwege artrose in onderrug/bekken en heup) maar helaas laat mn budget dit niet toe :'(

dank je wel voor je linkje multivan generation!!! was jouw beschrijving indd aan t zoeken want ben nu aan t worstelen met de onderste pees.
dakje steunt op 2 balkjes dus doek heeft de ruimte echter krijg ik de rubberpees er maar met veel kracht in gedrukt (platte schroevendraaier en ook n doorslag pen afgebraamt en bol gemaakt. en dan loop ik nu tegen de eerste naad aan (in t doek/hoek) die past er opzich al maar amper in...
ik ga gauw ff spieken hoe jij t gefixt hebt ;) :jumpklap
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

oh lol. die had ik dus ook al voor me, maar hoe de onderste pees erin te wurmen lukt me nog niet echt, en dan heb ik t doek nog niet eens onderin t gootje liggen maar bovenin :/
nja eerst maar ff koffie en de deuken in mn duimen ff laten rusten :knipoog
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

2.5 uur over de eerste 40cm gedaan, maar nu toch halverwege aan de voorkant... doek naden blijven lastig, klop ze er maar met doorslagje in, niet dé manier denk ik maar lukt me anders écht niet. rechte stukken gaan redeluk vanzelf
Bijlagen
IMG_20220305_170407_HDR.jpg
Plaats reactie