Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

La Bocanegra

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: scheidings toilet milieu vriendelijk Boxio

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:35
Multivan Generation schreef: 06 aug 2023, 19:27 Boxio scheidings toilet in elkaar gezet.
Ik kan niet wachten tot je je eerste review hierover hier kunt plaatsen :knipoog
@krekwakwol, die komt over een paar dagen.
Je lijkt sceptisch?

@syncroon, dank voor de tip zal ik onthouden. Probleem is dat je niet heel veel verbruikt in een jaar tijd.

Voor diegenen die niet kunnen wachten.





Groeten Peter en Diana
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: La Bocanegra

Bericht door SyncRoon »

Kwam deze tegen net op wacht.....https://www.amazon.nl/vidaXL-Kampeerwas ... B08C7GD4RB Ik neem al teveel mee :bifun
Groet, Ronald
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: La Bocanegra

Bericht door propje »

Goeie tip de Boxio.
Tis toch alleen voor noodgevallen.
Vindt dit een mooi systeem.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: scheidings toilet milieu vriendelijk Boxio

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 07 aug 2023, 16:11
krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:35
Multivan Generation schreef: 06 aug 2023, 19:27 Boxio scheidings toilet in elkaar gezet.
Ik kan niet wachten tot je je eerste review hierover hier kunt plaatsen :knipoog
@krekwakwol, die komt over een paar dagen.
Je lijkt sceptisch?

Groeten Peter en Diana
Juist niet Peter, was ik met de coronabeperkingen op de camping de boxio tegen gekomen, had ik geen porta potti gekocht maar een boxio.
Maar ben wel benieuwd of hij geurvrij blijft als het heel warm in de bus wordt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: La Bocanegra

Bericht door propje »

Vida XL
Is alie express.
Alleen vaak wat duurder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: La Bocanegra

Bericht door Multivan Generation »

Voor onze ervaringen met de Boxio maak ik een apart topic aan.

viewtopic.php?t=70723
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 28 sep 2023, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: La Bocanegra

Bericht door krekwakwol »

:yes
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: La Bocanegra

Bericht door Multivan Generation »

Lekker aan het genieten van sporten op hoogte in Oostenrijk.
Hier tijdens een herstel-dag.
Bijlagen
IMG-20230814-WA0009.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: La Bocanegra

Bericht door Henk-1 »

mooie foto :yes
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: La Bocanegra

Bericht door Multivan Generation »

Nog een mooie trailwedstrijd gelopen. :sjaal
Bijlagen
IMG-20230820-WA0012.jpg
IMG-20230820-WA0006.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: La Bocanegra

Bericht door Multivan Generation »

Interieur is goed bevallen. Tentdoek is lekker donker, is wel handig als je vlak bij een lantaarnpaal staat. Bus is erg stil en met DSG in de bergen een genot om te rijden. Gordijnen van projekt camper hebben nu een buitenzijde van zwart, bij de vorige camper was dit nog grijs. Nu bewust zwart gekozen omdat er achter de hoge kast ook een zit, die meteen als achterwand functioneerd en vanaf buiten geen inkijk geeft en er netjes uitziet.

De koelbox slaat maar 1x per 3 kwartier even aan voor hooguit 5 min. En dat bij 30+ graden Celsius buitentemperatuur. We hebben nergens aan de stroom gehangen want dat was met 150Wp zonnepaneel i.c.m. 100 Ah AGM accu, niet nodig. Zonnepaneel hield het op zijn slofjes bij.

Ventilatie met achterklep uitstellen,
2 ventilatieroosters in de voorportieren en bovenste ventilatiestrook in tent open.
Was voldoende. Verlaagde bovenbed was heerlijk.

Door de hitte lijkt het alsof het dak zich is gaan zetten i.c.m. de sterke gasveren, dat het ook wat scheef lijkt de te liggen. We kregen het op vakantie niet voor elkaar om het dak in zijn 2de slotvergrendeling te krijgen. Op de terugweg veiligheidshalve niet harder als 110km/u gereden maar sneller hoefde ook niet echt, nog nooit zo rustig gezien onderweg.

Nu verder de puntjes op de I zetten en over 2 weken de Jungfrau marathon lopen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

De G85 stuurhoek sensor

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb al een tijd een ander stuur met schakelflippers in onze bus zitten.
Dat is een stuur vanuit een Passat.

Voor de APK moet de claxon werken, en met dit stuur deed hij het niet.!

Dus het stuurkabelboompje een klein beetje aangepast en een bruin massakabeltje voorzien van een aftakking en de claxon werkte.
Ook meteen de verlichting in het stuurwiel, de multifunktie knoppen voor de MFA op het stuur werkten en ook de schakelflippers werkten :yes

Nadien dacht ik om het even netter te maken, en het kabelboompje netjes te solderen en in het stuur een beetje draad getapt en ben met het tapje uitgeschoten tegen de wikkelveer. Dat wist ik niet.
Dus alles netjes aangesloten, getest en alles werkte..

Totdat er ineens witte rook vanuit de stuurkolom opsteeg en de claxon bleef toeteren :ie :muur

Dan moet je dus met spoed een airbag loshalen, terwijl de geur steeds erger wordt, de airbag kabelboom loshalen, het extra draadje verwijderen en de connector voor de stuurwiel bediening loshalen. Even rustig ademen en pfoe geluk gehad.. Dit had veel slechter kunnen aflopen :groteogen

Maar er staan nadien een paar fouten in de tellerunit.
Stuurhoek sensor G85 is toast, ABS en ESP fouten, Airbag fouten.

Stuurhoek sensor kopen, welke heb je nodig en wat kost deze..?
Het artikelnummer kon ik in Etka wel vinden, en dan zie je veel verschillende prijzen staan.
Origineel kost deze rond de 270 euro, after market beginnen ze bij rond de 120 Euro.
Nadeel van after market is de levertijd, uiteindelijk met dank aan Erdem vastgesteld dat het onderdeelnummer 100% het juiste was en met spoed de wikkelveer bij de VW dealer besteld. Halve dag later was hij al geleverd. :jumpklap :gekte

Wikkelveer vervangen en nadien nog steeds ABS en ESP fouten en de rest ook :knipoog

Via VCDS uitgelezen en gaf aan foutcode 00778 G85 stuurhoek sensor -- 005 geen of verkeerde basis instelling /kalibratie.

Hoe moet je nu de G85 basisinstelling uitvoeren/kalibreren via VCDS? Lees het stappenplan hieronder:
Stap 1 open VCDS
Stap 2 ga naar module 03 ABS
Stap 3 ga naar 16 (rechts beneden) en tik in 40168 en accepteer deze
Stap 4 ga naar basis instelling (04)
Stap 5 in het dropdown menu selecteer je basis instelling G85
Stap 6 in het venster van boven komt een knop aan/uit/verder, druk hierop
Stap 7 stuur helemaal recht gezet en je auto staat op een rechte weg ? druk op start (rechts naast meetwaardeblok 60)
Stap 8 rijd een stukje rechtdoor met tussen de 5-20km/u
Stap 9 stop en draai je stuur 100% naar rechts, hou het daar even en vervolgens 100% naar links en hou hem daar ook even (paar sec)
Stap 10 stuur weer recht zetten en je stuurhoek sensor is gekalibreerd.

EDIT: zie ook hier: https://wiki.vcds.de/index.php/Lenkwinkelsensor

Artikelnummer voor mijn auto: 6Q0959654D
Zie ook hier:
linkje

En hier: linkje 2

Lijkt erg op Valeo 251703, maar ik durfde het niet aan en de auto moest snel weer rijden, vandaar maar origineel gekocht.
Durf je die gok wel te nemen: let dan goed op de aansluitingen en de vorm. Want ga je puur op het artikelnummer( 6Q0959654D) af dan kun je ook bij verkeerde uitkomen ..

Moraal van het verhaal, soms kun je pech hebben, de kracht zit hem er in, hoe je er mee omgaat..
Bijlagen
sensoren die de verdraaiingshoek in de gaten houden en dit doorgeven aan het ESP stuurapparaat
sensoren die de verdraaiingshoek in de gaten houden en dit doorgeven aan het ESP stuurapparaat
002.jpg
001.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2026
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: La Bocanegra

Bericht door chv »

Een hachelijk avontuur! :ie
Maar ook weer een puzzel waar je je tanden in kon zetten en tot een goed einde hebt weten te brengen.
Onder de noemer “ter leeringh ende vermaeck” :sjaal

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: De G85 stuurhoek sensor

Bericht door SyncRoon »

Multivan Generation schreef: 28 sep 2023, 15:03

Nadien dacht ik om het even netter te maken, en het kabelboompje netjes te solderen en in het stuur een beetje draad getapt en ben met het tapje uitgeschoten tegen de wikkelveer.
Waarvoor heb je dan (schroef)draad getapt? Tenminste zo lees ik het.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2026
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: La Bocanegra

Bericht door chv »

Dit is wel een ondersteuning van de aloude stelling "het betere is de vijand van het goede". :knipoog
Soms wordt je gestraft omdat te iets tóch nog iets netter wilt maken. :huilen

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie