Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco maakt een brommend/schurend geluid

vragen over de T5
Plaats reactie
san_terp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:07

Airco maakt een brommend/schurend geluid

Bericht door san_terp »

Beste leden,

Ik heb een T5 1.9TDI BRS 75KW / 102PK. Zodra de airco aangezet wordt klinkt er een schurend/brommend geluid. Het geluid lijkt bij de passagierszijde vandaan te komen. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ter illustratie heb ik een filmpje gemaakt zodat het wat duidelijker is:



Alvast bedankt!
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Airco maakt een brommend/schurend geluid

Bericht door DE KNEU »

.
Laatst gewijzigd door DE KNEU op 10 aug 2021, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Airco maakt een brommend/schurend geluid

Bericht door Erdem50 »

Als de ventilator aanstaat met de airco uit en geen geluiden dan heeft het geen nut je interieurfilter eruit te trekken etc. Als het geluid zich echt alleen voordoet met de airco aan dan zou het de pomp kunnen zijn, de leidingen die resoneren of de koppeling vd pomp eventueel. Wanneer heeft de bus voor het laatst airco onderhoud gehad? Eventueel te weinig koudemiddel kan ook bijgeluiden geven.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
san_terp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:07

Re: Airco maakt een brommend/schurend geluid

Bericht door san_terp »

Bedankt voor je snelle bericht. Ik heb de bus pas net aangekocht (4 maanden geleden). Tijdens de koop deed de airco het niet en dit heeft de garage toen opgelost. Er was ergens een lek.. dit is gerepareerd en het systeem is weer gevuld met koudemiddel.

Toen ik een paar weken geleden VCDS eraan heb gehangen (om te achterhalen wat het geluid produceerde) bleek dat de druksensor een foutcode veroorzaakte. De druksensor heb ik vervangen en daarna de foutcode gewist. Fout is niet meer teruggekomen. Kan ik daaruit opmaken dat er in ieder geval genoeg koudemiddel in het systeem zit?

Misschien toch maar eens naar een goede garage voor een airco check? Wie weet een goed adres in de buurt van Gouda?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Airco maakt een brommend/schurend geluid

Bericht door bvddobb »

De kachelmotor kan ook wel kapot zijn, c.q. uit zijn lagers beginnen te lopen. Hebben wij ook gehad.
Plaats reactie