Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 Dehler huishoud accu's laden niet meer op

vragen over de T4
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

VW T4 Dehler huishoud accu's laden niet meer op

Bericht door DeBodhi »

Hi all,

Sinds vorige week heb ik problemen met het starten van mijn VW T4 Dehler camper.
Starten met een koude motor werkt gewoon, maar als ik een tijd heb gereden, de camper vervolgens uit zet en dan weer moet starten, dan start de camper niet. Ik heb afgelopen week de camper naar de garage gebracht en daar dachten ze dat het aan de startmotor lag, dus deze hebben ze de startmotor vervangen. Echter na een stukje rijden en ik de camper weer opnieuw wilde starten, is het probleem nog steeds niet verholpen, want de camper start niet.

Ik kwam er laatst wel achter dat koelvloeistof op was waar ik dus een tijdje mee heb gereden.
De garage zei ook dat er een lekkage zat in de leidingen van de koelvloeistof naar de motor, dus dat zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn en deze moeten dus ook worden nagekeken/vervangen.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Daarnaast is het ook vreemd dat sinds dat probleem zich voor doet, dat mijn huishoud accu's ook niet meer opladen tijdens het rijden.
De dynamo is doorgemeten en deze geeft voldoende voltage af.

Zou dit een link kunnen hebben met elkaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door DeBodhi op 27 sep 2021, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door J vd Pal »

Welkom op het forum.

Wat voor motor is het?

Ik snap niet waarom de garage de startmotor vervangen heeft, die deed het toch gewoon of draait deze niet als de motor warm is?
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 09 sep 2021, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Bas_Caravelle »

Beste DeBohdi,

Naast idd info over het motortype, is het ook handig om te weten of de motor niet meer aanslaat, maar de startmotor wel rondgaat, of dat de motor geheel “dood” is…
Branden er lampjes? Zo ja welke..

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Multivan Generation »

welkom op weetjewel.

Als het een TDI motor betreft,
dan zou ik in eerste instantie denken aan relais 109 vervangen,
om daarmee je startprobleem op te kunnen lossen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

J vd Pal schreef: 09 sep 2021, 11:40 Welkom op het forum.

Wat voor motor is het?

Ik snap niet waarom de garage de startmotor vervangen heeft, die deed het toch gewoon of draait deze niet als de motor warm is?
Het is een 2.5L motor.
De motor start gewoon als hij koud is (even stil heeft gestaan), maar niet meer als de motor warm is na een stuk rijden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Multivan Generation »

DeBodhi schreef: 09 sep 2021, 13:40
J vd Pal schreef: 09 sep 2021, 11:40 Welkom op het forum.

Wat voor motor is het?

Ik snap niet waarom de garage de startmotor vervangen heeft, die deed het toch gewoon of draait deze niet als de motor warm is?
Het is een 2.5L motor.
De motor start gewoon als hij koud is (even stil heeft gestaan), maar niet meer als de motor warm is na een stuk rijden.
2.5 liter benzine of 2,5 liter TDI diesel ?

wat is het bouwjaar van de auto, of eventueel kenteken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

Bas_Caravelle schreef: 09 sep 2021, 13:02 Beste DeBohdi,

Naast idd info over het motortype, is het ook handig om te weten of de motor niet meer aanslaat, maar de startmotor wel rondgaat, of dat de motor geheel “dood” is…
Branden er lampjes? Zo ja welke..

Gr Bas
De startmotor gaat niet meer rond en slaat dus ook niet meer aan.
Als de auto contact maakt dan knipperen de 'standaard' lampjes, maar die gaan dan uit als de auto start.
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

Multivan Generation schreef: 09 sep 2021, 13:46
DeBodhi schreef: 09 sep 2021, 13:40
J vd Pal schreef: 09 sep 2021, 11:40 Welkom op het forum.

Wat voor motor is het?

Ik snap niet waarom de garage de startmotor vervangen heeft, die deed het toch gewoon of draait deze niet als de motor warm is?
Het is een 2.5L motor.
De motor start gewoon als hij koud is (even stil heeft gestaan), maar niet meer als de motor warm is na een stuk rijden.
2.5 liter benzine of 2,5 liter TDI diesel ?

wat is het bouwjaar van de auto, of eventueel kenteken?
2.5L benzine. Er ligt ook een LPG tank in, maar de auto start op benzine.
X Z -- 7 4 3 -- Z
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Multivan Generation »

Gaat je binnenverlichting ook zwakker branden en valt je klok en dagteller ook even uit,
als je een startpoging doet?

Lijkt er op of dat er een start relais warm wordt en daarna intern de verbinding verliest,
waardoor je niet kunt starten.
Wat is de accuspanning bij een startpoging? klapt het voltage in elkaar? zeg onder de 10,5 Volt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Multivan Generation »

Ah benzine, dat veranderd de boel aanzienlijk.

Zoek op internet naar Bardi's Liste, voor mogelijke oorzaken en oplossingen.

Succes

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Bas_Caravelle »

2.5 benzine van 1994….AAC vermoedelijk

Ook deze heeft een hoofdstroomrelais ( nr 30/167 of 176 ) maar ook een relais welke de niet noodzakelijke verbruikers uitschakelt tijdens starten en alle stroom naar de startmotor stuurt. Relais op plaats 4 ( nr 18 ) entlassungsrelais fur x- contact ) en ook een tweede relais, bovenin nr 53 )

Deze eens vervangen, kan geen kwaad na 26 jaar.

Maar ook de lpg schakelaar eens op benzine zetten, en dan starten. Wat doet hij dan?

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

Bas_Caravelle schreef: 09 sep 2021, 14:48 2.5 benzine van 1994….AAC vermoedelijk

Ook deze heeft een hoofdstroomrelais ( nr 30/167 of 176 ) maar ook een relais welke de niet noodzakelijke verbruikers uitschakelt tijdens starten en alle stroom naar de startmotor stuurt. Relais op plaats 4 ( nr 18 ) entlassungsrelais fur x- contact ) en ook een tweede relais, bovenin nr 53 )

Deze eens vervangen, kan geen kwaad na 26 jaar.

Maar ook de lpg schakelaar eens op benzine zetten, en dan starten. Wat doet hij dan?

Gr Bas
Ik breng de camper morgen even naar de garage om hem te laten checken en zal deze relais input meenemen.
De camper start altijd op benzine en schakelt dan over naar LPG.

Een tijdje terug toen ik er achter kwam was mijn gas tijdens het rijden op en moest ik schakelen naar benzine en toen deed hij het ook, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

Vandaag de camper naar de garage gebracht en ze hebben een extra relais erbij geplaatst waardoor de startmotor iets meer 'pulse' krijgt bij het opstarten.

Sinds dat ik dit probleem had dat de auto niet meer wilde starten, heb ik ook een probleem met het opladen van mijn huishoud accu's.
Deze laden namelijk niet meer op tijdens het rijden. De dynamo geeft wel genoeg voltage (14V dacht ik) om op te kunnen laden.
Zou dit een link kunnen hebben dat het signaal niet sterk genoeg is wat doorgegeven wordt zodat de huishoud accu's net te weinig power krijgen om op te laden? Of werkt dit niet zo?

De garage monteur zei dat het waarschijnlijk ergens met de relais te maken had die naar de huishoud accu's toe gaat, maar deze kon ik zo snel niet vinden. Weet iemand waar deze zou kunnen zitten? De huishoud accu's liggen onder mijn koelkast die links achter de bestuurders stoel zit. Dus ga er van uit dat de relais ook daar ergens moet zitten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door Hanz »

DeBodhi schreef: 10 sep 2021, 14:02 Vandaag de camper naar de garage gebracht en ze hebben een extra relais erbij geplaatst waardoor de startmotor iets meer 'pulse' krijgt bij het opstarten.

Sinds dat ik dit probleem had dat de auto niet meer wilde starten, heb ik ook een probleem met het opladen van mijn huishoud accu's.
Deze laden namelijk niet meer op tijdens het rijden. De dynamo geeft wel genoeg voltage (14V dacht ik) om op te kunnen laden.
Zou dit een link kunnen hebben dat het signaal niet sterk genoeg is wat doorgegeven wordt zodat de huishoud accu's net te weinig power krijgen om op te laden? Of werkt dit niet zo?

De garage monteur zei dat het waarschijnlijk ergens met de relais te maken had die naar de huishoud accu's toe gaat, maar deze kon ik zo snel niet vinden. Weet iemand waar deze zou kunnen zitten? De huishoud accu's liggen onder mijn koelkast die links achter de bestuurders stoel zit. Dus ga er van uit dat de relais ook daar ergens moet zitten.
Een extra relais bijplaatsen is symptoombestrijding en haalt de echte oorzaak niet weg. Door dit soort extra elementen toe te voegen wordt het probleem alleen maar vager en ingewikkelder.

Er zal inderdaad ergens een scheidingsrelais zitten. Dit zorgt ervoor dat de dynamo zowel de startaccu als de huishoudaccu oplaadt en voorkomt dat de verbruikers in het camperdeel de startaccu leegtrekken. Ik zou dit relais als eerste opzoeken en vervangen. Het zou in de buurt van je huishoudaccu kunnen zitten maar het kan ook in de buurt van de dynamo zijn. Er zijn niet veel Dehler-rijders op het forum maar misschien weet iemand toch waar je dit moet zoeken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DeBodhi
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 sep 2021, 16:39

Re: VW T4 Dehler start niet meer met hete motor

Bericht door DeBodhi »

Hanz schreef: 10 sep 2021, 14:27
DeBodhi schreef: 10 sep 2021, 14:02 Vandaag de camper naar de garage gebracht en ze hebben een extra relais erbij geplaatst waardoor de startmotor iets meer 'pulse' krijgt bij het opstarten.

Sinds dat ik dit probleem had dat de auto niet meer wilde starten, heb ik ook een probleem met het opladen van mijn huishoud accu's.
Deze laden namelijk niet meer op tijdens het rijden. De dynamo geeft wel genoeg voltage (14V dacht ik) om op te kunnen laden.
Zou dit een link kunnen hebben dat het signaal niet sterk genoeg is wat doorgegeven wordt zodat de huishoud accu's net te weinig power krijgen om op te laden? Of werkt dit niet zo?

De garage monteur zei dat het waarschijnlijk ergens met de relais te maken had die naar de huishoud accu's toe gaat, maar deze kon ik zo snel niet vinden. Weet iemand waar deze zou kunnen zitten? De huishoud accu's liggen onder mijn koelkast die links achter de bestuurders stoel zit. Dus ga er van uit dat de relais ook daar ergens moet zitten.
Een extra relais bijplaatsen is symptoombestrijding en haalt de echte oorzaak niet weg. Door dit soort extra elementen toe te voegen wordt het probleem alleen maar vager en ingewikkelder.

Er zal inderdaad ergens een scheidingsrelais zitten. Dit zorgt ervoor dat de dynamo zowel de startaccu als de huishoudaccu oplaadt en voorkomt dat de verbruikers in het camperdeel de startaccu leegtrekken. Ik zou dit relais als eerste opzoeken en vervangen. Het zou in de buurt van je huishoudaccu kunnen zitten maar het kan ook in de buurt van de dynamo zijn. Er zijn niet veel Dehler-rijders op het forum maar misschien weet iemand toch waar je dit moet zoeken.
Kan het niet zo zijn dat omdat er dus te weinig power was dat er dus ook te weinig power naar de huishoud accu's gaat en daarom deze niet meer op kunnen laden? Of werkt dit niet zo?
Plaats reactie