Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noodloop in Noorwegen - repatriëring

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

Onze bus is tijdens de vakantie in Noorwegen in de noodloop gegaan, en aan het eind van het liedje konden ze het daar niet (snel genoeg) oplossen en wordt 'ie nu gerepatrieerd naar Nederland. Daar is al het een en ander over gezegd in het draadje met ons reisverslag, velen van jullie hebben ons al advies gegeven en een hart onder de riem gestoken, hier op het forum maar ook privé, heel erg bedankt, allemaal!

Het lijkt ons goed om alles rondom deze storing en de verdere afwikkeling ervan even in een apart draadje te zetten, buiten het reisverslag. Hier dus. Wie weet hebben anderen daar later weer wat aan.

dinsdag 7 september

Tijdens een inhaalmanoeuvre op de E6 een klein uur ten noorden van Trondheim schiet onze auto in de noodloop. We kunnen nog net voorbij de auto komen die we aan het inhalen waren, heel eng. Er branden geen dashboardlampjes, maar alle trekkracht is weg en we kunnen niet harder dan 40-50 km/u. Bij de eerstvolgende afslag gaan we de E6 af. Motor uit, sleutel uit het slot, even wachten en weer starten verhelpt het euvel niet. De noodloop is permanent.

Zo kunnen we niet verder over de E6 met alle heuvels en tunnels, veel te gevaarlijk. We laten ons via de ANWB alarmcentrale naar een VW bedrijfswagensdealer transporteren vlakbij het vliegveld van Trondheim, Møller Bil in Stjørdal.

De dealer leest onze logs uit, doet een proefrit, checkt een aantal onderdelen fysiek, en komt tot de conclusie dat de luchtmassameter vervangen moet worden, daar is een permanente fout op, verder is er eigenlijk niets te vinden. Uit onze factuur:
Mek 111 Bjørnstein 07/9/2021 * performed guided troubleshooting. there is a permanent fault on the air mass meter no effect.ControIled sticking, and air filter: ok done test drive With odis and measured value block, do not get values
??above 410 and Will reach approx. 690 air units per second air mass meter. The car is not running well.
Het onderdeel is niet voorradig, kan er morgenochtend rond 09:00 u zijn, dan kunnen ze het meteen inbouwen.

We nemen een hotel aan de overkant van de weg.

woensdag 8 september

We zijn om 09:00 u bij de dealer, zij gaan bijna meteen aan het werk. Vervangen van de LMM lost het probleem echter niet op... de auto blijft in een permanente noodloop.
Ze checken alles nog een keer, er branden nog steeds geen dashboardlampjes, er zijn geen foutmeldingen bij het uitlezen van het systeem, fysieke controle levert eigenlijk ook niets op. Het enige dat ze zien is dat de DPF volgens het systeem voller zit dan de toegestane grenswaarde: 106 g t.o. max 95 g. Dat kan volgens de dealer de permanente noodloop verklaren. Uit onze factuur:
Mek 110 Christer 08/9/2021 *
Changed air mass meter and test drive, the car is still running poorly.
Performed guided troubleshooting and checked div. measured values.
Not found what is wrong.
Has read out the value for the ash content of the particulate filter, and this is above the permitted value.
Max 95gr, and it is now at 106gr.
De enige oplossing die ze als officiële dealer kunnen bieden is vervanging van de DPF. Regeneratie is hier onbekend, verwijderen en 'wegschrijven' is voor hen geen optie. Alleen: een nieuwe DPF is in heel Noorwegen niet voorradig, die zou uit Duitsland moeten komen. Dat duurt minstens 5 werkdagen, en zoveel tijd hebben we deze vakantie niet meer. En de dealer geeft aan dat een DPF en de reparatie in Noorwegen erg duur zijn, hij vermoedt dat dat in Nederland veel goedkoper zal zijn.

We bellen nog even met de hotline van CCN in Amersfoort om even te horen wat zij vinden van het verhaal, en te kijken of we alles goed begrepen hebben (zo goed is ons Noors of hun Engels nu ook weer niet...). Zij raden ons aan om nog even te proberen een regeneratie-additief in de tank te doen en een uur of wat met flinke hoge toeren rond te gaan rijden om te zien of we zo misschien genoeg roet uit de DPF verbranden om onder de grenswaarde te komen.

We doen dat en rijden twee uur rondjes over een industrieterrein in de tweede versnelling op tegen de 4000 toeren per minuut. Het helpt niet, de permanente noodloop blijft.

In overleg met SOS International (de hulpverleningsorganisatie van onze verzekeraar) besluiten we over te gaan tot repatriëring van de bus en van onszelf. We gaan nog een nacht in het hotel

donderdag 9 september

We hebben i.o.m. SOS International een ticket geboekt van Trondheim naar Amsterdam voor de volgende dag. Vandaag besteden we aan het zo goed mogelijk klaar maken van de bus voor transport. Schoon- en vuilwatertanks legen, gas afsluiten, Porta Potti legen, koelkast legen en uitzetten, alle bederfelijke etenswaren weggooien, bedenken wat we mee willen nemen met het vliegtuig naar huis en wat we in de bus kunnen achterlaten, we kopen een koffer om de spullen mee te kunnen nemen die we mee willen nemen, enz.

Dan leveren we de bus officieel in bij de dealer. Die weet dat hij binnenkort ergens zal worden opgehaald en bergt onze sleutels in zijn kluis.

We nemen nog een nacht in het hotel, morgen vliegen we.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

We willen hier nog even de diverse reacties die we eerder al kregen in ons reisdraadje op een rijtje zetten:
eurocook schreef: 07 sep 2021, 12:53 Is het geen verstopte roetfilter? Dit hebben wij in Marokko ook meegemaakt. Onze oplossing was om een uurtje 3500 toeren te maken tijdens het rijden. Noodloop (het leek wel een ezelswagen qua snelheid) over en het lampje weer uit.
Misschien is het dat, maar we hebben dus geen DPF-lampje en twee uur rondrijden met 3500-4000 rpm en een DPF-reinigingsmiddel in de tank heeft niets uitgehaald...
Deskman schreef: 07 sep 2021, 12:54 Uitschakelen en weer starten haalt de auto toch weer uit noodloop - tot hij er weer geen zin in heeft? Bij mij was de EGR aan een schoonmaakbeurt toe maar daar kun je nog wel een stuk mee doorrijden. Als er verder geen noodsignalen zijn...
Wij hebben geen verdere noodsignalen (dashboardlampjes of uitleesfoutmeldingen), maar herstarten hielp evengoed niet...
Beckontheroad schreef: 09 sep 2021, 07:42 Zou je partikelfilter verstopt zijn geraakt door het constant lage snelheden/ lage toeren rijden waardoor die niet heet genoeg wordt?
Wie weet, al hebben we alleen deze reis al zo'n 6000 km gemaakt, en toch wel altijd met redelijke snelheden/toerentallen (regelmatig zowel bergop als bergaf in de 3 op ca 3500 rpm). Zeker ook de laatste dagen, 1000 km/dag... En dat doen we wel vaker... Korte ritjes maken we niet zo veel, dan gaan we meestal met het OV of de fiets... Maar goed, wie weet!
krekwakwol schreef: 10 sep 2021, 22:01 Hopelijk is jullie bus weer klaar voor het busjesweekend.
Het zou zo maar kunnen zijn dat 'ie dan nog niet eens terug in Nederland is... We hebben inmiddels al wel begrepen dat transport vanuit Noorwegen niet zo heel vaak/snel gaat...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

De vragen waar wij op dit moment het meest mee zitten:
  • Als het DPF te vol zit (106 g t.o.v. een grenswaarde van 95 g) of niet goed meer functioneert (we hebben ergens gevonden dat vlgs. VW een DPF gemiddeld zo'n 190.000 km mee gaat, wij zitten boven de 230.000), waarom brandt er dan geen DPF-waarschuwingslampje op het dashboard? Het doet het wel (bij contact aan).
  • Als de motor permanent in noodloop staat, waarom brandt er dan geen motormanagement-waarschuwingslampje op het dashboard? Het doet het wel (bij contact aan).
  • Kan dat/is dat normaal, dat het DPF vol zit en de motor in permanente noodloop staat, zonder waarschuwingslampjes?
  • Of is er, onverhoopt, toch nog iets anders aan de hand?
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door freek »

Met het gevaar een hele domme opmerking te maken: is het wel noodloop? Of kan er een andere reden zijn dat de motor geen vermogen meer levert en dat dit niet als fout wordt gezien door het motormanagement?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

freek schreef: 11 sep 2021, 17:37 Met het gevaar een hele domme opmerking te maken: is het wel noodloop? Of kan er een andere reden zijn dat de motor geen vermogen meer levert en dat dit niet als fout wordt gezien door het motormanagement?
Dan zijn wij net zo dom (we geven dat graag toe), want dat is dus precies wat wij ons ook afvragen! Bijv. turbo aan gort? Die is 80.000 km geleden al eens vervangen. Maar dat had die Noorse dealer toch moeten zien?
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door freek »

Waar ik aan zat te denken en nu ook bij een item op het tx board vindt: kan het de gaspedaal sensor niet zijn (het is immers drive by wire)?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

freek schreef: 11 sep 2021, 18:11 Waar ik aan zat te denken en nu ook bij een item op het tx board vindt: kan het de gaspedaal sensor niet zijn (het is immers drive by wire)?
Dat is een tip! Nemen we mee voor de checklist, voor als de auto weer hier is!

Ik kon overigens wél vol gas geven, dan ging het toerental wel omhoog, maar dan gebeurde er qua rijden pas heel langzaam iets. Ik kon de motor ook wel op 4000 rpm krijgen als we eenmaal een beetje rolden...
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Busfever »

Aai wat een verhaal. Ben toch erg benieuwd welke foutcode zich op deden.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik denk dat je turbo aan diggelen is..
Heb dit ook met mijn 2.5 gehad. Ook geen foutcodes.. maar geen power meer.

Bij mij mij zat de zgn gateway klep of hoe je die ook noemt nzo vast als een huis..
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door freek »

Angelo-anneveld schreef: 11 sep 2021, 21:10 Ik denk dat je turbo aan diggelen is..
En dat na 80.000km? Dat zou wel heel snel zijn. (slecht) gereviseerde?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

freek schreef: 11 sep 2021, 21:15 En dat na 80.000km? Dat zou wel heel snel zijn. (slecht) gereviseerde?
Nee, het was echt een nieuwe, officiële VW-turbo, geplaatst door een hele officiële VW-bedrijfswagensdealer :groteogen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door krekwakwol »

Ik zocht op het www hoe het dpf lampje er uit zag en toen kwam ik dit tegen.
Misschien kun je er nog iets wijzer van worden of dat je meer symptonen herkend.
https://dynamictuning.nl/roetfilter/
Maar misschien is het ook wel helemaal niets hoor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door odorf »

Ik zie dit nu pas. Wat een gedoe. Been there, done that. En dan sta je daar verloren te bedenken wat en hoe je mee moet slepen. Ik kan verder technisch weinig bijdragen, maar hoop dat het transport snel gaat en dat de oorzaak boven water komt.

Sterkte!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 11 sep 2021, 21:44 Ik zocht op het www hoe het dpf lampje er uit zag en toen kwam ik dit tegen.
Misschien kun je er nog iets wijzer van worden of dat je meer symptonen herkend.
https://dynamictuning.nl/roetfilter/
Dankjewel voor de tip! Site ziet er goed uit! Ze geven ook aan dat het idd goed kan voorkomen dat je met een vol filter in noodloop schiet zonder controlelampjes. Iets om te onthouden voor als de bus terug is!
Jammer alleen dat het bedrijf nogal ver weg zit, daar durf ik al noodlopend ook niet heen te rijden… :nuts
Ik kan wel vergelijkbare bedrijven vinden in o.a. Bussum, Abcoude, Amersfoort, maar niet direct dichter in de buurt.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring

Bericht door Erwin L »

Mag je een ander adres dan je huisadres opgeven voor het afleveren van de auto na repatriëring ? Dan zou je voor Hoogeveen kunnen kiezen. En anders een oprijwagen huren, of een transportbedrijf inschakelen.
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie